Octavia 2021+ – bästa drivlinan vid 800 mil/år?

Hej!
Går i köptankar på en Skoda Octavia (gärna 2021 eller nyare) och försöker landa i vilken drivlina som är mest vettig för mitt körmönster och låg TCO.

Kör ganska lite totalt:

ca 800 mil/år fördelat ungefär så här:

• 50 resor á 5–10 km
  • 50 resor á ~80 km
  • 20 resor á ~30 km
  • 6 resor á ~350 km
  • 1 resa á ~1000 km

Bor i en mindre stad, så största delen av körningen är landsväg (inte mycket stadstrafik).
Jag har möjlighet att installera laddare hemma om det skulle vara värt det.

Väljer mellan:

• Bensin
  • Mildhybrid
  • Plug-in hybrid

Mina frågor:

• Är plug-in värt det med ~800 mil/år? Eller blir det mest dyrt/onödigt trots att man kan ladda hemma?
  • Hur mycket sparar man realistiskt på mildhybrid vs vanlig bensin? Märker man någon verklig skillnad i förbrukning eller är det marginellt?
  • Vad hade ni valt för lägsta TCO över typ 5–7 år? (inkl. service, andrahandsvärde, skatt, etc.)

Har också sneglat på faceliften som kom ~2025:

Är det något som motiverar att välja den istället för 2021–2024, tänker då på TCO?

Budget:
Gärna <300k men inte avgörande – viktigast är låg total kostnad.

Alla erfarenheter uppskattas! Särskilt från er som kört olika drivlinor.

Mvh Trulsen

Alternativ A:
Övervägt en Nissan Leaf, eller Renault Zoe som vardagsbil.
Överlev 6 lite längre laddstopp på de längre resorna och hyr en bil för den sista 100 mils-resan?

Alternativ B:
För en snål TCO så hade jag övervägt Renault Clio Sport Tourer med TCe 0.9/1.0 eller 1.2. Gärna en något äldre än 2021. Det är en snarlik storlek som en Octavia Combi.

Alternativ C:
Om du snackar om en hatchback så är en Dacia Sandero inte orimlig att välja som kostnadseffektivt alternativ. Kostar 110-130 k för en 3 år gammal bil med 3-5k mil på mätaren.

Totalt osexig men har AC, solid drivlina(samma som Renaulterna), billigt underhåll och kommer inte tappa nämnvärt i värdeminskning framledes.

Alternativ D:
Tittar man på hatchback så kan man även snegla på Corsa/Peugeot/Citroën modellerna på samma plattform (C3, 208, Corsa-E). De kostar 150-180 k och kan snabbladda med 50 kW, det är inga problem att köra 30 mil med ett kort pitstop (ladda, pinka, kaffe/läsk/redbull/varmkorv, 10-20 min) och köra vidare.

Har en 2021 mildhybrid. Sedan ny har den dragit i snitt 0,5-0,55. Ganska skön bil i den klassen och håller upp bra även efter 8000 mil som min gått nu. Bra försäkringspremie är det också.

Köper man något nyare från VW teckna gärna serviceavtal. Ser nu att för begagnade bilar kostar detta 299 i månaden. Givet att en liten “inspektion" kostade 5500 hos Skoda för någon månad (och 3000 hos Mekonomen) sedan så hämtar man in de pengarna direkt. Speciellt vid 6000 mil när växellådans olja byts - den servicen är minst 10000.

På 800 mil/år är skillnaden i bränslekostnad mellan de olika drivlinorna i det närmaste försumbar om du ser till värdeminskning mm.
Räkna på alternativen på Motormännens hemsida, de har en TCO-kalkyl som är rätt bra:

1 gillning

Jag har tidigare haft plug-in hybrid vilket var trevligt att köra, men på längre resor när elen inte räcker så var konsumptionen märkbart högre än motsvarande ICE drivlina.

Kör idag en Seat Leon ST 1.0 från 2019. Skulle slå ett slag för Octavians spanska bror, delar plattform och drivlinor, då dem pfta är billigare i inköp. Ser lite roligare ut med tycler jag själv. Vår drar 0,5-0,55 på lamdsväg, något mer om det är blamdad körning med mer stadstrafik, eller motorväg i högre hastighet.

En ICE drivlina innebär också mindre komplexitet och en mindre sak som kan strula. Känns gott då jag gör jag allt arbete på bilen själv.

Kämmer du att du behöver en nyre bil ocj vill betala för det är det ju gott med en i princip ny bil. Annars är en 3-5 år gammal bil betydligt mer ekonomiskt ofta.

Jag har inte kört motsvarande ICE-variant av min Kia Ceed SW PHEV, men min bil snittar 0.45-0.5 med tomt batteri på 70-90 vägar och 0.52-0.58 på 120-väg, sommardäck, blandat väder. I stan har jag aldrig lyckats köra med helt tomt batteri. :frowning:

Rätt övertygad om att en bra PHEV med liten bensinmotor är snål även utan el i batteriet, men det bygger mer på att en liten motor har bättre förutsättning att vara snål. Finns många PHEV med 200 kW-ICE-motorer och de lär ju tyvärr dra en del med tomt batteri.

Oavsett helt omöjligt att räkna hem pengarna om man bara kör 800 mil/år. Vi kör närmare 3500 mil/år med våra bilar och kan ladda både hemma och på jobbet.

En ren ICE är simplare än en PHEV. Motorn får gå varm ordentligt mm.

1 gillning