Hej,
Kikar på att skaffa mig en förmånsbil men blir inte klok på hur allt är upplagt och vad som skulle vara mest ekonomiskt.
Idag kör jag med min privata bil och får som vanligt 25kr/mil skattefritt och 9.74kr/mil som jag får skatta för.
Jag kör ca 3500-4000mil per år i tjänst.
Min årslön kommer inte över brytpunkten.
Har kikat på en V60 ladd hybrid som ger mig ett förmånsvärde på 5400kr efter att 25% dragits av för 3000mil/år i tjänst.
Min arbetsgivare gör även ett brutto löneavdrag på 1500kr.
Jag kommer få ett bensinkort av min arbetsgivare som står för drivmedlet och mina privat mil kommer kosta mig 7.5kr/mil.
Eftersom det är en ladd hybrid var min tanke att jag kunde ladda bilen hemma och försöka komma 7-8mil per dag på el som jag skulle få ersättning för (9.5kr/mil) men så funkar det uppenbarligen inte om jag förstått det hela rätt?
Likaså att när jag kör mina privat mil, att jag hade kunnat göra det på egen betald el för att slippa påslaget för drivmedlet på 7.5kr/mil.
Jag har ingen sol el hemma men räknar på att jag betalar ca 1.5kr/kwh i snitt.
Hade det varit mer förmånligt att välja en ren el bil och stå för all el själv och kunna få ersättningen på 9.5kr/mil?
Skulle uppskatta att jag kanske kör 150mil/mån privat.
Många frågor och väldigt snurrigt men hoppas någon kan hjälpa mig på vägen i den här djungeln