Förmånsbil - Era tankar?

Hej,

Efter att jag strukit runt här på forumet och läst diverse trådar så var det äntligen dags för ett eget inlägg!
Dock så visade det sig att jag inte ens hade skapat mig en användare :slight_smile:

Nog om det.
Jag ska byta arbetsgivare och är åter igen erbjuden att plocka ut en förmånsbil, men upplägget känns lite smått risigt mot vad jag tidigare haft då jag endast drabbats av skatten på förmånsvärdet.

Jag får ta ut en bil inom 12.5 pbb (finns vissa märken att förhålla sig till) men man kommer att dra förmånsvärdet Netto från min lön och det är här jag skulle vilja ha eran input.

För att hålla nere förmånsvärdet behöver jag välja en bil som går helt på el och planen är en Skoda Enyaq där förmånsvärdet hamnar kring 6k.
Problemet jag har är att jag inte har möjlighet att ladda hemma.

Jag åker inte speciellt mycket bil varken privat eller i tjänst, men vill ha en bil som bara är att vrida på nyckeln och fara, är säker att åka i för min lilla familj, plus att jag gillar bilar och åker inte “vad som helst”.
Att köpa bilen själv innebär att jag låser kapital i bilen, åker på en månadskostnad och hög ränta troligtvis (köper inte bilen kontant), försäkring mm.

Av erfarenhet vet jag att ett köp av en bil runt 100k skulle innebära huvudvärk för mig och jag har inte ork/tid att reparera längre.

Har jag svaret själv eller är det något i kalkylen jag missar?
Vad är era tankar?

Tack på förhand!

1 gillning

Finns inget som säger att en bil för 100 tusen går sönder oftare än en ny. Jag har en 2021a som förmånsbil. Konstant strulat i 12 tusen mil.

Min v70 för 100 tusen har inte pajat en ända gång under tiden jag haft förmånsbilen.

Om jag knappt körde bil skulle jag inte ta ut en förmånsbil. Känns som att kasta pengarna i sjön. Bättre att få full lön.

4 gillningar

Åker jag förmånsbil så får den strula då det inte är jag som betalar för rep/service :slight_smile:

Man kvittar netto löneavdrag mot förmånsbeskattning. Summan blir ganska bra för både AG och AT om man ändå behöver ha en bil ny bil och lägger många mil i tjänsten.

En skoda som du kikar på har ett förmånsvärde om ca 5500-6000kr beroende på vad du väljer. Eftersom du får nettoavdrag för hela förmånsvärdet så kommer du betala ca 200.000kr över de kommande 3åren. Är det värt det för dig? Åker du bil till jobbet varje dag, eller använder du den för att storhandla och göra nån utflykt på helgen?

Själv bytte jag förmånsbil mot en privat för 200K(kontant). År 3 går jag plus mot om jag hade fortsatt med förmånsbil. Jag räknar av hela biliens värde(även om jag skulle kunna få runt 150k om jag sålde bilen, samt diffen i avdrag på skatten mellan att köra privat bil kontra förmånsbil. Service och underhåll gör att kalkylen tog 2 månader till innan jag började gå plus på en privat bil. År 4-5 blir det en rejäl vinning och efter år 5 säljer jag och köper ny bil.

Jag pratar om att gå plus/vinning/etc men egentligen handlar det om att minimera mina kostnader. Att vara utan bil är tyvärr inte akuellt med tanke på hur jag bor. Bilar är som fonder, ju längre du äger dem desto bättre blir kalkylen.

2 gillningar

Vad blir skillnaden denna gången? Förmånsbeskattningen för en Skoda Enyaq ser ut att ligga runt 6k och privatleasing av samma bil ligger väl ett par tusenlappar högre?

Det här behöver inte vara ett problem. Vi hade elbil när vi bodde i lägenhet. Jag tog bilen till jobbet då och då och laddade på en publik laddstolpe i närheten. Därefter kom Tesla med sina superchargers som faktiskt var billigare än att ladda långsamt i centrum. Då fick man gå och handla mat samtidigt istället.

Kan man installera en laddbox hemma bör man dock göra det. Vi laddar nästintill gratis en gång i veckan sedan vi installerade vår. Oftast kostar det mindre än 10 kr per laddning om man har timpris och tålamod att invänta de absolut billigaste timmarna under veckan.

Upplägget jag har idag skattar jag på förmånsvärdet (ökning “bruttolön” kan man väl säga).
Med det nya upplägget kommer man dra hela förmånsvärdet netto.
Idag har jag en BMW som har ett förmånsvärde på ca 7k, vilket blir kring 4k minskad nettolön.
Skulle jag ha samma bil på mitt nya jobb så skulle alltså 7k dragits från min nettolön.

(inlägg raderat av författaren)

CitatJag tycker det är bättre med ett nettolöneavdrag om alternativet är att man får en minskad kontant bruttolön med förmånens storlek, och sedan en förmån på det (d.v.s. gammal bruttolön = ny bruttolön + förmån). Skälet är att ett nettolöneavdrag inte sänker ens kontanta bruttolön, vilket är bra för att hålla en hög sjukpenningsgrundande inkomst (SGI), en hög avsättning till allmän pension och en högre lön att räkna på vid behov av uttag från a-kassa och/eller inkomstförsäkring.

Jag får inget avdrag utan jag får skatta för en lön motsvarande min grundlön + förmånsvärde :slight_smile:

Men detta är väl inte ”förmånsbil”? En förmånsbil är just det, en förmån som man betalar förmånsskatt på (dvs förmånsvärdet läggs ovanpå din bruttolön).
Att dra av ett förmånsvärde på nettolönen verkar helt bakvänt, vad är det för kostnader som företaget täcker med det?

Känns som ett missförstånd någonstans.

En förmånsbil är det i vilket fall inte, möjligtvis en personalbil med konstigt upplägg.

Hade jag varit dig hade jag inte accepterat det upplägget, blir ju svindyrt (jämfört med riktig förmånsbil).

2 gillningar

Det är det nya svarta att kalla det för förmånsbil. Tjänstebil är väl mer korrekt uttryckt om jag inte minns fel i mina definitioner.

CitatMen detta är väl inte ”förmånsbil”? En förmånsbil är just det, en förmån som man betalar förmånsskatt på (dvs förmånsvärdet läggs ovanpå din bruttolön).
Att dra av ett förmånsvärde på nettolönen verkar helt bakvänt, vad är det för kostnader som företaget täcker med det?

Det är på detta sätt som dom kör :slight_smile:
Har tidigare varit erbjuden en personalbil hos annan arbetsgivare som har varit kostnadsneutralt för bolaget. Detta vet jag inte riktigt vad det är för upplägg och därav jag slänger ut frågan här så jag kan få lite input.

Min gissning är att jag inte kommer billigare undan om jag köper samma bil privat, men det känns fortfarande inte som ett bra upplägg.

Det är vanligt att ägare till ABn gör på detta sättet. Då får de en högre bruttolön med sig till underlaget för utdelning. En bruttoförmån räknas inte in i den beräkningen.

Jag har dock aldrig sett det för övriga anställda. Men TS gör ju en bättre deal än att äga privat och blir mer kostnadsneutralt än med en bruttoförmån.

Man kan både brutto- och nettolöneväxla. Själv har jag förmånsbil via eget bolag. Utöver att man får ett högre löneunderlag för utdelning enligt huvudregeln är det precis som @unikt-inga-mellanrum skriver:

1 gillning

Dom menar att SGI/pension inte blir lidande på detta sätt, men blir den verkligen det på ett “normalt” förmånsupplägg?

Det stämmer, pension och SGI beräknas på bruttolön vilket i ditt fall är opåverkad.

Vi har hos oss personalbil med bruttolöneavdrag, vilket är ännu sämre än ert upplägg. Det som är bra hos oss är att överskottet efter 3-5 år (beroende på vilken tid du väljer) tillfaller dig. Så sälja bilen för 100 tkr så får jag det som ett bruttolönetillägg.
Vårt upplägg är så att det för arbetsgivaren är helt kostnadsneutralt.

I ditt fall så förlorar bolaget lite pengar på denna deal och du vinner lite privat kontra att köpa en likadan bil med privata medel.
Sen om du tycker det är värt att betala 6 tkr netto för en bil, det är ju upp till dig.

Menar du att bolaget förlorar mer på detta sätt än att köra ett upplägg som jag har idag?
Alltså att jag har en grundlön där jag endast skattar för min “ökade bruttolön” pga. förmånsvärdet?

Nej jag menar att bolaget betalar mer för bilen än var du betalar för att nyttja bilen.
Deras kostnad för leasing, service, däck mm är mer än förmånsvärdet.

Ditt tidigare upplägg var ju ännu bättre för din del. Sämre för bolagets.

1 gillning

Hej.

Går det att göra ett enkelt exempel på hur upplägget är? Bara med några enkla siffror. Som jag förstår det, ett vanligt upplägg med förmånsbil är att bilförmånen läggs på bruttolönen, skatt beräknas och den skatten dras sedan av din ursprungslön.
T.ex.
Bruttlön; 10.000kr
Bilförmån;2.000kr
Skatt beräknas på 10.000kr + 2.000kr = 12.000kr.

Vi håller det enkelt, räknar 30% skatt. 12.000 x 30% = 3.600kr.

Den skatten (30% av 12.000kr) drar vi sedan av din orginallön. 10.000kr - 3.600kr = 6.400kr.

Jag är inte helt med på det upplägg som du beskriver. Du menar alltså att man tar hela förmånsvärdet och drar av din nettolön med motsvarande summa. Tar min siffrorna från mitt exempel;
Bruttolön; 10.000kr
Förmånsvärde; 2.000kr

Blir det då bruttolön - skatt (30% för enkelhetens skull) - förmånsvärdet?
10.000 - 30% - 2.000kr = 5.000kr nettolön?

Mvh,

1 gillning

Precis som du skriver!

Det senare är alltså det kommande upplägget om jag väljer att ta ut en bil hos nya arbetsgivaren.

Men att betala med skattade pengar vad är poängen med att ta det via företaget? Kan man inte privatleasa liknande/samma bil för de pengarna?