Absolut, men som jag tidigare nämnt så tillkommer försäkring, däck, service osv.
Privatleasing börjar väl också bli väldigt dyrt?
Absolut, men som jag tidigare nämnt så tillkommer försäkring, däck, service osv.
Privatleasing börjar väl också bli väldigt dyrt?
Om du inte åker mycket bil alls, är då inte förmånsbil en väldigt onödig kostnad? Bor du i stad skulle jag hellre kolla på bilpool i närheten etc.
Hmm blir inte riktigt klok på denna variant
Men kör du inte mycket bil, vill ha en bra bil för de tillfällen du/familjen behöver åka någonstans så hade jag rekommenderat (som vanligt, efter 7 års problemfritt innehav, some tjänstebil) en Volkswagen Passat GTE, går att få runt 200k beroende på utr/årsm/mil. Du kan köra el hemmavid och slippa laddångest vid långresor.
Och bara som motargument till att en 100k bil skulle strula mycket. Jag köpte en Clio årms 01 för runt 8k, fyra år sedan. Inga problem alls under tre år. 2023 fick jag slänga delar för 2k på den och nu funkar allt igen. Om du vill komma undan billigt ![]()
Finns många bra begbilar för 200k men det kan inte jämföras med en ny bil.
En ny bil via företaget oavsett upplägg tar man för att slippa bry sig om kostnader för service, rep, försäkring mm. Man behöver inte tänka på vad som händer om man blir av med jobbet, kan bli en tråkig historia om man privatleasat en dyr bil. En företagsbil lämnar man dagen man slutar.
Angående elbil. Det går kanske om du inte har laddare hemma men det blir dyrt om du bara ska snabbladda. Med laddare hemma är det oslagbart bekvämt och oftast mycket billigt.
Tror du får en Avensis från 2012 för 60000 som förmodligen har 10 år kvar till rimliga reperationspengar.
Inte lika flådigt eller kul som ny bil men billigare och förmodligen driftsäkrare.
I min värld så är en tjänstebil ett fordon som endast får använda i tjänsten (den får endast användas privat i mycket begränsad utsträckning, max 10 gånger per år och max 100 mil totalt).
Sedan har vi förmånsbil, som innebär att arbetsgivaren står för alla kostnader för bilen, men den tillåts att användas privat och detta användande resulterar då i en förmånsbeskattning som läggs på lönen.
Det sista är då olika former av personalbil, där arbetstagaren får betala hela eller delar av bilens kostnader. Det vanligaste är väl då att det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren, men det kan också vara mer eller mindre subventionerat. Detta brukar resultera i kombinerade brutto- och nettoavdrag för att täcka bilförmånen samt bilkostnaden. Men upplägget kan ofta vara förmånligare än att köpa motsvarande bil med helt privata medel.
Detta upplägg låter ju lite underligt, det är ju inte en ren förmånsbil, men bättre (i de flesta fall) än kostnadsneutral personalbil.
Om förmånsvärdet är lägre än leasingkostnaden för bilen, så är ditt upplägg förmånligare än det kostnadsneutrala. För i det kostnadsneutrala så hade du utöver nettoavdrag för förmånsvärdet gjort ett bruttoavdrag för mellanskillnaden till leasingkostnaden. Om leasingkostnaden är exakt samma som förmånsvärdet är upplägget kostnadsneutralt och därmed samma som en klassisk personalbil. Men det är ju oftast så att leasingkostnaden är högre än förmånsvärdet, framförallt då på elbilar. För en ICE-bil, men väldigt högt förmånsvärde, så kan detta upplägg faktiskt vara sämre än det kostnadsneutrala, så att arbetsgivaren faktriskt tjänar pengar på din bil…
Det här är ju skitsnack. En normal förmånsbil har inget bruttolöneavdrag och påverkar alltså inte vare sig sgi eller pension negativt. Om man inte har alternativet att ta extra lön istf bilen. Har du det?
Det här upplägget är helt klart inte en klassisk förmånsbil utifrån den info du har gett, utan det är en personalbil. Dvs du står för kostnaderna.
För att det här ska vara vettigt för dig måste ju du få tillägg på lönen för att betala nettolöneavdraget. Får du det är det här en vettig konstruktion för dig. Får du inte det är det här en blåsning att kalla förmånsbil.
Vad är en klassisk förmånsbil per din definition? Från Revideco:
Vad är en förmånsbil och varför används den?
Det vanliga upplägget kring förmånsbil är att företaget betalar en bil åt en verksam ägare eller en anställd, som då förmånsbeskattas enligt bilens förmånsvärde och företaget betalar tillhörande arbetsgivaravgifter.
Skillnad mellan nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag
För att avdraget ska ha potential att vara mer förmånligt än bilförmån är det viktigt att det är ett nettolöneavdrag som görs och inte ett bruttolöneavdrag. Med nettolöneavdrag betalar den anställde för förmånen med skattade pengar. Ett bruttolöneavdrag handlar istället om att den anställde löneväxlar och byter ut en del av sin lön mot en förmån.
Ett bruttolöneavdrag innebär att den anställdes lön minskar för att företaget ska få täckning för förmånen. Men bruttolöneavdrag ska inte ses som att den anställde betalar med obeskattade pengar. Det handlar inte om någon betalning, det som sker är att den anställde och arbetsgivaren kommer överens om en ny lägre lön. Det är bara vid nettolöneavdrag som den anställde faktiskt betalar genom avdrag på sin skattade lön.
Eftersom förmånen inte anses betald vid bruttolöneavdrag, måste arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet och mottagaren av förmånen förmånsbeskattas om förmånen är skattepliktig. Kom ihåg att förmånsbeskattning även kan ske om förmånen erhålls indirekt, exempelvis om en anhörig eller vän till arbetstagaren tar del av en förmån från arbetstagarens arbetsgivare.
En löneväxling genom bruttolöneavdrag minskar alltså löneunderlaget för dig som ägare, eller för en anställd. Detta kan påverka beräkning av SGI negativt om en tillräcklig lön inte tas ut efter bruttolöneavdraget. Om bruttolöneavdrag görs av dig som ägare och verksam i företaget kan det även påverka möjligheten att ta ut utdelning till en lägre beskattning enligt 3:12 – reglerna.
Ett bruttolöneavdrag kan dock vara gynnsamt om förmånen är skattefri, eftersom det då varken utgår förmånsbeskattning eller arbetsgivaravgifter.
Detta är inte så komplicerat som många gör gällande. Skodan kommer kosta dig 6000 kronor i månaden, eller vad förmånsvärdet nu blir, kan du köpa en bil privat för mindre pengar som får dig att se ut som en större tupp i hönsgården är det en dålig deal, annars inte.
Man gör inget löneavdrag… Det är alltså en förmån utöver grundlön.
När man gör löneavdrag för att täcka kostnaderna är det ju mer eller mindre det som brukar kallas personalbil. Det är mkt stor skillnad för den anställde. Om du t ex kör en Tesla, skattar du för mellan 5500-6000 ca, dvs din nettokostnad blir då 2700-3000(vid 50% marginalskatt). Om du istället får ett nettolöneavdrag så ökar ju det din kostnad med 50%. I exempel med Tesla blir det ca 30 tsek dyrare per år. Dvs en ganska markant skillnad. Blir ännu sämre om det inte är elbil.
Ja, vill inte alla vara den största tuppen?
Jag tycker “åker inte i vad som helst” ändå ger en viss hint om annat.
Jag gissar att du antyder att jag vill flasha med en en bil och om jag då skriver “vill inte alla vara största tuppen” så ger jag väl inte en hint om att jag vill vara en liten tupp?
Det jag menar är att jag orkar inte hålla på med gamla bilar, då jag gjort det alldeles för mycket genom åren och vill lägga min tid på annat.
Men nog om att jag har liten penis och dåligt självförtroende!
Håller med om att förmånsbil såklart är mer fördelaktigt som anställd än personalbil. Men det är naivt att tro att en förmånsbil inte påverkar bruttolönen. Arbetsgivaren gör en total bedömning kring ersättning till en anställd där bilförmån är ett sätt att locka till sig och låsa upp vettig personal.
Allt annat lika så ska du ha en högre bruttolön om du inte väljer förmånsbilen.
Alla företag har olika policys och det finns då arbetsgivare som väljer att ha höga bruttolöner men låter alla andra förmåner vara mer neutrala, via tex personalbil.
TS får i frågan bedöma:
Det är väldigt lätt att plocka russinen från kakan…
Det är naivt att tro att alla parter i en förhandling är rationella eller för den delen kan räkna kostnader som helt utbytbara. Det kan finnas företagspolitiska hänsyn, en förmånsbil som används mkt i tjänst minskar ju dessutom kostnaderna för milersättning, etc. På många bolag kan det vara omöjligt att få upp bruttolönen 10 tsek, men möjligt att få en förmånsbil som kostar mer för företaget.
Men det är å andra sidan ot, eftersom ts fråga var om det här upplägget är risigt jmf ts tidigare upplägg. Och det är det.
Summa summarum, väljer jag tex Enyaqen så blir det svårt att motivera ett privat köp av samma bil med detta upplägg även om det inte är bra!
Om vi enbart isolerar frågan till hur bilen hanteras lönemässigt i jämförelsen ja. Dock menar jag att hela paketet måste jämföras.
Tankar jag har
Förmånsbil är kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Bilarna leasas av arbetsgivaren, medan medarbetaren står för alla kostnade.
Sen kallar vi det för olika saker, men det gäller att se helheten.
Klart du får ha de tankarna. Men övriga tänker nog lite annorlunda