Förmånsbil - Era tankar?

En ren ”förmånsbil” är långt från kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Som medarbetare står man för förmånsbeskattning.
Se @Paladium s länk ovan.

Sen kan det finnas situationer där avstående från förmånen ger möjlighet att förhandla upp bruttolönen, men det är en annan sak.

1 gillning

Enligt mig lite pest eller kolera.

Personalbil betalas på bruttolön och därmed sänks pensions- och sjukpenningsgrundande inkomst.
Privatleasing betalas på nettolön

Om Skodan är enda alternativet så skulle jag välja en billigare bil med privatleasing eller ta reda på vad Skodan kostar på privatleasing för att kunna jämföra.

Men som jag fattar det så är bilen bara för att användas ibland och inget direkt måste ha så skulle jag välja en mindre billigare bil.

Jag får välja andra, men Skodan var det som tilltalade mig mest och hade bäst förmånsvärde jämfört mot dom krav jag har.
Mindre bil och något annat än 4wd är jag inte intresserad av.
Finner inget vettigt att privatleasa och där binder jag mig även till en bil ett gäng år.

Då har du själv ett svar. Kör på erbjudandet via jobbet.

Ja, troligen så. Skulle dock, om jag var du, slänga in i löneförhandlingen att den bilen kostar dig ca 3000 mer än nuvarande upplägg och att du vill kompenseras för det med lön.

Ok borde släppa detta, men om jag googlar förmånsbil nettoavdrag så är detta det enda alternativen som dyker upp Förmånsbil – så funkar det!
Är det sådant upplägg du kommer få? Dvs du har 30k i lön, förmånsbil med förmånsvärde 4k, man lägger ihop dem som bruttolön och sen betalar du 4k på din nettolön? Det blir en väldig skillnad på att bara betala från nettolönen som du beskrivit innan.
Annars verkar du ha ett relativt unikt upplägg.

Hen beskriver väl åndå det som står i din lilla länk får man anta!?

Ok, det kanske är/var underförstått att man även får förmånsvärdet pålagt på lönen när man kör förmånsbil med nettolöneavdrag :+1:

Det är inte sagt något om bruttopåslag.

Nettolön minus förmånsvärdet!

2 gillningar

Har man nettolöneavdrag så utgår förmånsbeskattningen med motsvarande summa. Dvs man kvittar netto avdrag mot förmånsvärde och beskattas därför inte för förmånen.

Vad är alternativet då?
1.Förhandla högre bruttolön som motsvarar nettolöneavdraget med förmånsbil.
Som dessutom är pensionsgrundande.
2.Förhandla om reseersättning typ 50kr/milen för tjänsteresa privatbil.
3. Avdrag arbetsresa privatbil 25kr/mil

Fast vad vet jag som är bäst för ts

Tänkte ge några pointers som inte har så mycket med den dominerande riktningen i tråden (vad katten det är för förmånsbilsupplägg du har :D)

Jag var lite i samma sits som dig för 2 år sedan inför bilbyte. Tidigare kört ett antal personalbilar (bruttolöneavdrag, kostnadsnetural för företag osv men inget fast restvärde efter 3 år, vilket gjorde att jag vid avyttring fick del av överskottet, som p.g.a. den snurriga marknaden var mycket högre än förväntat)

• Var sugen på en Enyaq men saknade också laddmöjligheter hemma
  • Var i begrepp att byta arbetsgivare, så jag ville inte låsa mig vid en personalbil utan vägde privatleasing mot privat köp. Landade i privatleasing eftersom jag inte ville binda upp kapital just då (märk att detta var innan händelserna i februari 2022 och kalkylräntan låg runt 0.65%)

Kör i dagsläget runt i en Enyaq och är väldigt nöjd med bilen på det hela taget! Bryr mig inte om att appen är lite strulig, något som verkar störa många. Om du beställer nu så är det ju dessutom Enyaq 85 du får, som har förvärmning innan snabbladdning vilket snabbar på laddtiden ordentligt (det saknas i min modell, men inget jag lider av heller)

Har inte skaffat egen laddbox ännu, men laddar publikt för 2.50 kr/kWh några minuter hemifrån samt för 3 kr/kWh på jobbet, vilket är överkomligt. Man ska komma ihåg att laddkostnaden inte bara är elpriset, utan överföring/elskatt/moms för din elanläggning samt investeringskostnad för laddbox. Visst kan man räkna med avskriving där och att det ökar värdet på ens boende och bara titta på rörliga kostnader, men det beror på situation. Vi är i situationen att det förmodligen blir flytt till villa inom närmaste året, så jag vill heller inte utnyttja grön teknik-avdraget för nuvarande boende. Lurar dessutom på att skaffa dubbelriktad laddbox och där finns inga vettiga på marknaden förrän om typ ett år. Så se över hur dina laddmöjligheter är i närheten - det är avgörande.

Sen är jag som många andra fundersam på om det är “motiverat” med bilen du tänker dig när du inte verkar köra så många mil. En TCO över förväntad tid utslaget på antalet mil kommer nog bli rätt hög - om det bara är kostnaden som är intressant finns det absolut billigare alternativ. Men om det är en Enyaq du ska “ha” så kommer du nog inte undan så mycket billigare med andra upplägg än din beskrivna förmånsbils-deal.

1 gillning

Ett litet “tankespjärn” jag kommer att tänka på:
Säg att det kostar dig 6000/mån. Dvs 70 000 kr/år.
Vad skulle det kosta er att använda tex Uber, matleveranser hem osv, mer eller mindre gränslöst? Är inte det lyxigare än att ha ett privat billån eller bil via firman/arbetsgivaren?

Det finns ju diverse entusiastbilar man kan köpa och ha stående i garaget, ställa på och åka på motorträffar då och då.

Skulle det tex bli tuffare tider så är det bara att ställa av eller sälja entusiastbilen och dra ned på uber-kostnaderna. Så du minskar på din risk.
Dessutom måste du byta bil om du byter jobb med förmånsbil-upplägget.

Det här finns väl idag? Vår laddbox är framtidssäkrad med både Vehicle-to-grid och Vehicle-to-home ( ISO15118) och kommunicerar via nya OCPP 2.0.1. Problemet är bara att inte hela “ekosystemet” stöder det i dagsläget (fordonstillverkare, elnätsoperatörer och leverantörer).

Vad händer om du har en förmånsbil och om du plötsligt vill byta jobb för att du får 10K mer i lön hos en konkurrent?

Jag har ingen möjlighet att förhandla något, det har jag testat.

Jag kan ha uttryckt mig lite fel, men bilen använder jag mer eller mindre varje dag men oftast korta sträckor.
Bor i norrland, så bil behöver jag.
Jag kan änven minska mitt bilanvändande en hel del om jag cyklar istället.

Har jag förmånsbil så är det bara att lämna tillbaka om jag slutar, som frågades🙂

I de flesta avtal är det då bara att droppa nyckeln och gå. Stor skillnad mot privat finansiering.

Hur ser avtalen ut.

Här står bla kring ett avtal, som inte gäller ts då.

Ett leasingkontrakt har en viss, i avtalet stipulerad uppsägningstid, dock tidigast ett år efter kontraktets tecknande. I policyn ska anges hur de kostnader fördelas mellan företag och förare som uppstår om avtalet sägs upp inom de första 12 månaderna.

Är det inte då en nackdel i fall du nu inte behöver eller vill ha en tjänste/förmåns bil ?

Men som sagts, du verkar ha en bra deal så varför tveka erbjudandet?

Som jag skrev. Det varierar men i de flesta rena förmånsbilsupplägg är man som förare inte skyldig att täcka några leasingkostnader om man nu säger upp sig. Bara att lämna tillbaka bilen.
Att vissa företag försöker skjuta över risk på föraren förekommer men så är det ju med allt, det finns bra arbetsgivare och mindre bra…

Som jag länkade ett slags avtal där det fanns olika ställningstagande
som man måste skriva under med den sk dåliga ag (enl dig). Även med förbehåll att man åtgärdar skade/garanti ärenden vid återlämnande av bilen.
Antar att det finns krav att visst miltal inte överskrids.
Den risken drabbar även den som privatleasat.

Att man inte kan förhandla sin bruttolön, ser jag som en klart negativ faktor vid avtal om förmånsbil och anställd.
Speciellt nu när köpkraften är i botten för många.