Förmånsbil - Era tankar?

(sorry för extremt sen reply ^^)

Ja, det finns såklart en del laddboxar idag som är förberedda för V2G. De flesta laddboxar är ju AC och då behöver du en bil med on-board V2G teknik (en DC-AC omvandlare som sitter i bilen) och där finns väl inga alternativ idag ännu (vad jag vet, men har inte örnkoll på bilmodellsmarknaden)

Alternativet är att skaffa en DC-laddbox där omvandlaren alltså sitter externt, då behövs bara lämpligt kommunikationsprotokoll i bilen och (förslagsvis CCS-handske). Nackdelen är att laddboxen då är klart dyrare, en DC-kabel går ju loss på lite mer än AC-ditot med. Jag har kikat lite på Wallbox Quasar 2 där stöd än så länge bara finns för Cupra Born, Kia EV9 och någon Nissan-modell - men det verkar som att stödet är på gång till MEB-plattformen vilket innefattar VWs ID-modeller, Audi och Skoda Enyaq (som jag tuffar runt i).

Är dock kluven vilken väg jag ska välja eftersom ingen “standard” är satt och mycket beror på vägväl hos biltillverkare/teknikleverantörer. Eftersom jag inte har en box i dagsläget och förmodligen inte skaffar en inom närmaste året så är det ju ett öppet blad, mycket kan hända på den teknikfronten.

Pratade med en bilförsäljare idag gällande min vilja att pressa ner förmånsvärdet.

“Rent krasst finns två sätt att rapportera förmånsvärdet. Antingen med utrustningens nypris, då ligger det på ex 6000kr, eller som det står i köpeavtalet, dvs ingen kostnad för utrustningen. Då är förmånen 5000kr istället. Det kan ju inte bevisas utan det första köpeavtalet på bilen, vad utrustningen kostade från fabriken”.

“Det man måste rapportera är bilens nypris, det finns färdiga tabeller för detta hos skatteverket. Men eftersom det inte kommer att finnas någon kostnad för extrautrustningen i köpeavtalet om du köper denna bil av oss så är det snarare en samvetsfråga hur man väljer att rapportera”.

Tankar?

Skicka frågan till Skatteverket och se om de håller med om det är en “samvetsfråga”. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag har en förmånsbil med ett förmånsvärde på 5629 kr/mån.
Min AG står för 3000 kr av kostnaden på förmånsvärdet.
Lönespec ser ut som följande,

Lön 37.000 kr
Bruttolöneavdrag -2.629 kr
Bilförmån 5.629 kr
Skatt -10.021 kr
Nettolön 24.350

Snart haft detta upplägg 3 år, kommer köpa en privat bil därefter.