Blivit erbjuden ett nytt jobb där min grundlön kommer ligga på 40k (brutto). Har också blivit erbjuden förmånsbil vilket jag tycker låter intressant men eftersom jag aldrig haft det så blir jag lite osäker hur jag ska räkna.
Generellt så ligger bilarna på 5500-6000kr i förmånsvärde och så tillkommer ett nettoavdrag på 1500kr som vad jag förstod “drar ned” bruttoavdraget med samma summa. Är det fördelaktig för mig eller företaget?
Jag kommer köra mer än 100 mil per år i tjänsten, har läst att det finns någon regel där det är en viktig tröskel.
Har googlat och försökt läsa mig till men oftast är det antingen bara netto eller bruttoavdrag men inget om båda två samtidigt.
Hade förmånsbil under större delen av mitt yrkesliv och genomlevde ett flertal reformer men det var aldrig frågan om att avstå från möjligheten.
Med förmånsbilen tillkommer lite som samma sak som för en leasingbil - fast bättre då man slapp tänka på annat än att ta och hämta den från verkstaden. ( Under vissa år hade företaget en tjänst så att man även ordnande detta när den stod i garaget ).
Självklart skall man räkna på en förmånsbil - men för mig har det aldrig varit en fråga än att se den som en livsförmån.
Å andra sidan - jag fick jobba rejält för den - men det gäller även för lönen i sig.
Förstod inte riktigt ditt svar. Nu har jag ju både netto och bruttoavdrag. Men det kanske är lika illa ändå? Jag kommer ju behöva en bil i tjänsten och känns som att det är lite mer fördelar med förmånsbil.
Brytpunkten för sociala avgifter - förklara gärna. Tjänar jag för lite eller vad menar du? Min grundlön ligger på 40k sedan tillkommer ev tillägg för övertid, traktamente osv som jag inte kan räkna på.
Om du exempelvis tjänar under ca 50 000 kr i månaden så medför bruttolöneavdrag att du kommer få en lägre framtida pension då avdraget medför lägre pensionsinbetalningar från arbetsgivaren, På samma sätt kommer eventuella ersättning för föräldraledighet eller sjukskrivning bli lägre.
Nettoavdrag medför att arbetsgivarens inbetalning för sociala förmåner inte blir lägre.
För att göra det enkelt, ta förmånsvärdet +bruttolöneavdraget och dela det på två, då får du din kostnad per månad, inte svårt alls. Ett bruttolöneavdrag “kvittas” mot ditt förmånsvärde då du ju taktiskt betalar en del själv
Jag tycker att du börjar i fel ände.
Behöver du bil, dvs en ny och hyfsat dyr? Kan du välja en förmånsbil som du faktiskt vill ha, eller blir du begränsad till något lite halvbra?
Vad skulle alternativet vara, dvs om du väljer att köra privat bil och låta arbetsgivaren betala milersättning?
Jag kör en tesla M3 idag som jag har ett mindre billån på. Det jag däremot tänker att jag får dras med om jag kör den, i tjänst, är att jag får stå för all värdeminskning senare när jag behöver sälja den för en större bil.
De bilar jag kan välja bland är bilar jag själv hade velat köra och som passar inför framtiden med min sambo, så det är lite där jag känner att det blir en fördel för mig också.
Jag försöker se det objektivt också men är lite oklar när det gäller det ekonomiska.
Förmånsvärdet läggs på din lön och innebär därför att du betalar skatt för en inkomst på 46000 kr om förmånsvärdet är 6000 kr. Skillnaden i skatt på 46000 och 40000 är din kostnad.
Nettoavdraget görs på din nettolön (efter skatten är betald). Detta minskar din lön efter skatt med ytterligare 1500 kr.
Ja alltså, jag har alternativet att ta en företagsbil som jobbet står för osv men, då måste jag ha min egna privata att åka till jobbet med osv. Tycker det verkar smidigt att kunna ha bilen i jobbet och få ersättning för milen man kör där och sedan ha möjlighet att köra den privat.
Betalar du inte bara 30% av förmånsvärdet så borde bli 1800 kr mindre på din nettolön. För dom pengarna kan du inte ha mycket till bil, skulle ta det omgående om du får en bil som passar privat också…
Mvh
Richard