Nytt jobb, blir erbjuden förmånsbil - hur ska jag räkna?

Vad får du för lön om du skippar bilen? 46?
/Richard

Osäker om jag får tillägg om jag väljer bort förmånsbilen tex men min grund som sagt är 40k

Då skulle jag skippa bilen om det blir 6k i bruttolöneavdrag plus förmånsvärde…
Trodde han bara behövde betala förmånsvärde…
/Richard

Kolla upp det. Ligger lönen kvar på 40 med eller utan så skulle jag då ta bilen, annars 6k extra i lön alla ggr😀

En viktig sak alla har glömt att skriva är att en förmånsbil ökar din livskvalité otroligt mycket. Du lever en gång och för mig är det helt klart värt det, bara rent känslomässigt utan att räkna på det.

Vem betalar förmånsbilens reperationer? Juste det slipper du ju…

Vad kostar det att laga en Tesla när den börjar strula? Hej 15-40k som ska läggas på det direkt, utan att gå in på värdeminskning och billån…

Du får ju en ny bil med relativt hög frekvens, det kallas förmånsbil av en anledning.

Lite olika bud här.
Jag utgår ifrån att du inte har både netto och bruttolönavdrag. Det låter högst osannolikt.

Nettolönavdraget kommer bero på kostnaden av bil du väljer. Det beräknas utifrån företagets TCO på förmånsbilen. Men vi utgår från hypotesen 1500kr.
Som andra redan sagt, detta dras ifrån förmånsvärdet. (Bruttolönavdrag dras ej från förmånsvärde för de stackare som har det).

Räkneexempel på Stockholms skattetabell 30 utan medlemsskap i kyrka.
Lön på 40k utan bil så har du Lön efter skatt på 31 101kr och betalar 8 899kr i skatt.

Vi räknar på en Tesla model 3 årsmodell 2023 som har 5 119kr i förmånsvärde.
Ditt nettolönavdrag dras bort från förmånsvärdet som då blir 5 119 - 1500 = 3 619kr
Du betalar då skatt som att du tjänar 43 619kr i månaden. Skatten blir 10 039kr.
Din nettolön blir 40 000 - 10 039 = 29 961kr. Sedan dras ditt nettolönavdrag på 1 500kr.
Nettolön 28 461kr jämfört med nettolön 31 101kr utan bli.
Bilens nettokostnad för dig blir 2 640kr

Inte helt 100 att jag räknat rätt här, men jag tror det.
Och som sagt, du behöver en skarp offert på bil för att få korrekt nettolönavdrag samt förmånsvärde.

4 gillningar

Nä, tror det blev något fel nu haha.

Jag får 40k i grund, oavsett. Sedan har jag ett avdrag från bruttolönen på 6000kr för bilen och ett nettoavdrag på 1500kr för bilen. Men enligt skatteverket så slår nettoavdraget ut på förmåndsvärdet så blir bruttoavdraget 4500kr istället.

Men hur som helst ska jag nog ringa skatteverket och kolla lite hur de räknar så jag har sakerna svart på vitt.

Ah ok, du kan du sluta räkna och fundera.
Det är inte värt det. Du står för hela kostnaden och förlorar pension på det.
Det vore bättre (mindre dåligt) och billigare med privatleasing isåfall.

2 gillningar

Tack för svar och uträkning. Just hur avdragen slår ut, när netto dras av tex är jag också osäker på.

Men är säker att det både är netto och bruttoavdrag för förmånsbil. Min sambo har det också tex.

Men ska som sagt kolla med skatteverket för att få lite svart på vitt, men är helt med hur uträkningen och skatten räknas ut.

Tack igen!

Förstår inte riktigt hur du menar nu.

Skillnaden från din kalkyl är ju att bilarna jag har att välja på har ett lite högre förmånsvärde än teslan du tog som exempel. 6000kr mot dina 5119kr. Skillnaden blir ju 881kr.

Hur skulle det göra att det hela spricker?

Utan bil
Tabell 34
40 000kr bruttolön
10 074kr i skatt
Kvar 29 926kr

Bil
40 000kr bruttolön
6000kr förmånsvärde för bil
1500kr nettoavdrag
4500 kr i bruttoavdrag (6000kr-1500kr)
Skatt på 44500kr (40000kr+4500kr) 11638kr
Kvar 28 362kr efter skatt om 1500kr i avdrag också sker, 26 862kr skillnad på -3064kr.

Så har jag försökt jämföra lite objektivt - är jag helt ute o cyklar??

Glöm inte känslan av att ha en fräsch förmånsbil som du slipper andra kostnader på. Repar någon bilen, går den sönder eller något spontant går fel så löser ju företaget det.

Mycket siffror och väldigt lite känslor i dina inlägg.

Skulle det vara skönt att ha en bil med en fast kostnad på varje månad?

Lite som att binda sitt bolån, det kanske inte är billigast i längden men du sover kanske bäst, och det KAN ju till och med löna sig.

Beror inte detta på arbetsgivaren? Är du egen företagare får du ju pröjsa fixa allt det där själv ändå? :thinking:

Jag kollade på detta för två år sedan när jag stod mellan privatleasing och förmånsbil. Priset var ungefär detsamma fast mer klödd att ta det via jobbet så jag tog privat.

Du hör på namnet bruttolönavdrag vad det gör.
Du får 6 000kr mindre bruttolön.
40 000 - 6000 kr = 34 000 kr
Nettolön efter skatt: 26 851 kr
Sedan nettolönavdrag på 1 500 kr på det.

Utöver det ska du betala skatt på förmånsvärdet för denna fantastiska förmån att betala leasingen själv.
Du får skatta som att du tjänade 34 000 + (5 119 kr - 1 500 kr). Dvs 37 619 kr. 8 239 kr skatt.

Din nettolön blir då 34 000 - 8 239 kr = 25 761 kr.
Minus 1500 kr nettolönavdrag = 24 261 kr.

Bilen kostar dig netto 6 840 kr per månad.
Enligt min hypotes på Tesla model 3 och 1500kr netto.

Gissningsvis på så här dåliga “förmåns” avtal så får inte en Tesla plats och nettolönavdraget är högre.

Edit: Som jag sa tidigare. Det är inte värt att lägga tid på att räkna på sånt här.
Den enda “fördelen” en sån här förmån gör är att företaget står för leasingen. Så om du blir utan jobb är det deras bil. Men det är inte alltid det är så ens.
I övrigt betalar du exakt allt. Det här är företags sätt att erbjuda en “förmånsbil” som inte kostar företaget en krona för du betalar exakt allt själv.

4 gillningar

Utöver denna utmärkta av zyntax uträkning tappar du också SGI och pension, så det blir ännu dyrare.

2 gillningar

Inser nu att jag kanske har använt termen helt fel. Står inte bruttoavdrag utan förmånsvärde samt ett nettoavdrag på 1500kr. Jag tog förmånsvärde synonymt med bruttoavdrag då det påverkar den summan.

Men nu när jag läser lite extra så kanske jag är helt fel ut i hur jag har skrivit det

Inte helt lätt att förstå allt rörande “förmånsbil”. De flesta förstår inte hur det funkar fast de själva har en bil med varierande grad av förmånlighet.
Vilt olika saker kallas samma sak.

Om du inte har bruttolönavdrag och bara behöver betala ett mindre nettolönavdrag.
Då är det en väldigt bra deal enligt mitt första räkneexempel (ungefärligt då, då offert, TCO osv spelar in).

Good point :+1: En mycket viktig poäng när det är bruttolönavdrag.

Anade nästan att du blandat ihop förmånsvärde och bruttolöneavdrag.

Har du bara ett nettolöneavdrag är i min mening kalkylen inte så tokig. Nettolöneavdrag innebär att du behåller sgi och pension.

Utöver att kalkylen går ihop.
Har du turen att få in en tesla så kör du för 4,5kr/mil i värsta fall eller billigare om du laddar hemma.
För mig diffar mina privatmil runt 1000-1500kr i månaden i bränsle/elkostnad.
Sånt förenklar en kalkyl ytterligare.

Kör du även i tjänst så brukar man får 9,5kr/mil i skattefri ersättning.
Många bäckar små så är bilen inte så dyr.