Det borde väl finnas ett alternativ utan bil med lön högre än 40?
Förstår inte de där att man måste ha en ny bil som antingen kostar skjortan även om man inte köper den själv… Köper man en ny bil så tappar den hämskt mycke i värde… En bil går man alltid back på om man inte köper en speciell då…
Jaså. Jag trodde elpriset var högre än så… Bilen drar 1,5-2,5 kWh/mil beroende på modell och även om du laddar 100% hemma så ska du dessutom bekosta en laddbox som ska skrivas av…
Bor du i BRF så kan laddstation ingå i parkeringen, plus att den kan ha solceller på taket vilket gör det väldigt förmånligt.
Javisst, och man kan ladda gratis på jobbet och sen kör man kanske bara i nerförsbacke och medvind…
Det finns inga gratis luncher.
Yes, har en väldigt förmånlig situation med laddning. Kommer köra en del i tjänsten så dom där 9,5kr gör att jag går plus som jag har räknat på det nu.
Men då vet jag att det bara är jag som förvirrade ihop mig kring allting helt enkelt.
Ber om ursäkt till alla!
Vilka kostnader kommer du att stå för?
Är tanken att du bara ska tuta och köra eller står du för service och underhåll, däck osv?
Låter ju märkligt om du betalar en viss summa i månaden och företaget står för allt, sen får du pengar varje mil.
Brukar vara standard att dföretaget står för allt. Så länge de anstälde inte kör orsakar samma skada flera gånger, t.ex att man inte kan parkera utan att ha sönder fälgarna och behöver fixa detta 3-4 ggr under perioden.
Det är som sagt tänkt som en löneförmån i jobb där man förväntas köra bil i tjänsten.
Står för drivmedel, eftersom det är el så blir det att jag står för all laddning. Är där tillägget kommer in vad jag förstår det.
Hade det varit bensin tex får man ju tillbaka för tjänstemilen.
Har ni nått speciellt kring det i er bilpolicy? Vi har milersättning oavsett drivmedel, jag få samma oavsett om jag kör el eller bensin för de mil jag kör i tjänsten. Hade jag kört privat bil i tjänsten så hade jag fått en högre milersättning än med tjänstebil.
Du nämner ett tillägg, betyder det att du får extra pengar för att själv stå för milen som du laddar och kör i tjänsten?
Tycker du verkar ha en riktigt bra bilpolicy om du bara har 1500kr i nettoavdrag. Det kommer kosta dig runt 2500-3000 kr varje månad för att ha en fullförsäkrad ny bil där företaget även står för skatten, självrisken(normalt), all service, däckbyten och däckhotell. (Förmodligen några tvättar per månad också)
Du kan även sälja din befintliga bil och få loss pengarna till börsen eller ett sparkonto om du plannerar att köpa bostad den närmsta tiden. Samt även kunna lösa återstående billånet som säkert har hög ränta?
Allt som allt skulle jag ta bilen i din sits, tycker det ser riktigt bra ut!
Förmånsbil med bruttolöneavdrag är ingen förmån utan ett straff. Speciellt om du inte når upp till brytpunkterna. Jag skulle kanske börjat fundera på förmånsbil vid en lön på 75k.
1,5-2,5 kWh/mil drar ingen Tesla model 3.
Jag har snittat 1,6kWh på hela året. Nu under sommare är det lägre.
Laddade på Tesla Supersharger i Jönköping i förrgår för 3,05kr/kWh.
Hemma laddar jag för 2,4kr/kWh.
Skriva av laddbox. Jadu. Några tusenlappar som du kan fylla din bil med bränsle i mängder av år.
Låter som du avsiktligt räknar negativt på detta.
Be inte om ursäkt för att du inte förstod allt fullt ut.
Du frågade om hjälp med hur det fungerar.
Min chef som ansvarar för att kunna denna information för alla sina anställda samt kunna ge information om bilavtalet på intervjuer och under anställningar.
Han förstår inte hur bilavtalet fungerar ![]()
Snacka för några månader sen me en granne… Dom skulle byta till nya bilar på jobbet… Skulle vara en laddhybrid å förmånspriset hade stigit ganska mycke… Han använder bil i tjänsten å representerar firman… Som tur kunde han slippa förmånsbilen för han tyckte de var tok dyrt… De skulle kosta 6-7.000 i månaden, samt även mindre pensions grundande samt tjänste pension… Han köpte istället en bättre begagnad bil å tar mil ersättning istället…
Väldigt vanligt med såna dåliga bilavtal som har Bruttolönavdrag.
Då verkar det som att alla som testkört M3 under verkliga förhållanden har fått tag på måndagsexemplar då. T ex
M3 LR testades till 2,2 på vintern, att jämföra med körcykel 1,6 på sommaren eller önsketänkande-WLTP 1,47.
Jag har kört elbil några år och om man bor i SE3 el SE4 eller snabbladdar aldrig så sällan så kostar det mer än de ”i värsta fall 4,50:-/mil” som du skriver.
Vad din bil drar en kort period under sommaren är såklart inte superrepresentativt för resten av världen och andra förhållanden även om det är kul att se att det går att köra snålt ibland med en effektiv och ganska liten elbil. Så fort man kör i lite kallare väder och/eller mycket motorväg så är ju verkligheten helt annorlunda.
Laddboxen kostar några tusenlappar hur man än räknar, och har man tur håller den så bra att man hinner köra/ladda >10k mil.
Jag har hankat runt i egen bil i 15 år och tjänat bra pengar på de. Nu när jag bytte jobb fick jag samma erbjudande som dig fast inget avdrag på lönen. För mig var det en nobrainer då förmånsvärdet på min id4 är 4300.
Hade såklart kunnat få några tusenlappar mer i lön om jag körde egen bil men nu med barn vill jag åka i en schysst bil.
Sambon har en v90 på avbetalning och det är fasen inte gratis. På service idag som lär kosta 15 papp.
Någonstans försvinner pengarna… ![]()
Hej,
Förslagsvis, för att undvika några som helst frågetecken, så kanske du skulle bolla över denna frågan till HR innan du tar ställning till hur du vill göra.
Låt dom ge dig ett exempel, hur det skulle se ut med resp. utan förmånsbil på din lön.
Angående 100 mil per år i tjänst, som tröskel. Den kan du bortse från, då det främst gäller rena tjänstebilar (alltså bilar du egentligen ska köra nästan 100% i tjänst). Du har ändå rätt till ca. 100 mil privat utan att behöva förmånsbeskattas. Väldigt förenklat, du kan läsa mer på länken. Bilförmån | Skatteverket

Kör själv förmånsbil, har dock endast förmånsvärde att ta ställning till. Så där är det lite lättar, vet tyvärr inte hur det fungerar med nettoavdrag.
Lycka till!
Mvh,
Räknar du in i kalkylen att du sedan även kan sälja din privata Tesla? Då slipper du ju även lånet på den. Sorry om detta redan tagits med, var så många uträkningar i tråden.