Hej!
Min fru och jag sitter och grubblar över hennes erbjudande om tjänstebil. När erbjudandet kom förra gången så tackade hon nej och får därmed ett bruttolönepåslag på 5 700 kr i månaden istället.
Nu har erbjudandet kommit igen om leasing och vi försöker stå de ekonomiska konsekvenserna av att leasa en bil genom hennes företag. Jag la in en tämligen billig elbil (Kia) bara för att ha ett exempel att utgå från.
Det jag själv har kunnat läsa ut är att “förarens bidrag” är ett nettolöneavdrag. Jag har också kunnat läsa mig till att “sociala avgifter på förmånsvärdet läggs till i leasingkosnaden och detta läggas också på allt eftersom man lägger till utrustning på bilen.”
Min fru ligger över brytvärdet för statlig skatt och kommer så göra även efter att bruttolönepåslaget tas bort.
Mina frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
- Vad kommer bilen kosta oss i månaden? (5 700 kr * 0,5 skatt + 331 kr = 3 181 kr?)
- Ska man läsa det som står om sociala avgifter som att hennes bruttolön (som grund för pension och sjukförsäkring) är oförändrad?
- Jag har inte riktigt greppat det här med förmånsvärdet, en bil ska väl förmånsbeskattas? Blir den skatteeffekten annorlunda än den skatt hon idag får på sitt bruttolönepåslag?
Som alltid är frågan om det är “värt det” beroende på om man vill ha en ny bil. Vi har idag en passat för 150 000 som vi är nöjda med, men skulle vi landa i att det är ett väldigt förmånligt bilerbjudande så kanske det är värt med en extra bil.
Stort tack för alla bidrag, jag tycker det är en djungel.
EDIT: Jag har försökt läsa på lite mer om förmånsvärdet och tolkar det som att det blir ett bruttolönepåslag i skatteuträkningen. Så vid en teoretisk lön om 70 000 kr och ett förmånsvärde om 5 000 så skattas man som om man hade en lön på 75 000 kr. Den “extra” skatten ska i så fall läggas till som en kostnad för tjänstebilen om jag förstår rätt.