Värt att ta tjänstebil eller ta alternativersättningen på 5 700 kr?

Hej!

Min fru och jag sitter och grubblar över hennes erbjudande om tjänstebil. När erbjudandet kom förra gången så tackade hon nej och får därmed ett bruttolönepåslag på 5 700 kr i månaden istället.

Nu har erbjudandet kommit igen om leasing och vi försöker stå de ekonomiska konsekvenserna av att leasa en bil genom hennes företag. Jag la in en tämligen billig elbil (Kia) bara för att ha ett exempel att utgå från.

Det jag själv har kunnat läsa ut är att “förarens bidrag” är ett nettolöneavdrag. Jag har också kunnat läsa mig till att “sociala avgifter på förmånsvärdet läggs till i leasingkosnaden och detta läggas också på allt eftersom man lägger till utrustning på bilen.”

Min fru ligger över brytvärdet för statlig skatt och kommer så göra även efter att bruttolönepåslaget tas bort.

Mina frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

• Vad kommer bilen kosta oss i månaden? (5 700 kr * 0,5 skatt + 331 kr = 3 181 kr?)
  • Ska man läsa det som står om sociala avgifter som att hennes bruttolön (som grund för pension och sjukförsäkring) är oförändrad?
  • Jag har inte riktigt greppat det här med förmånsvärdet, en bil ska väl förmånsbeskattas? Blir den skatteeffekten annorlunda än den skatt hon idag får på sitt bruttolönepåslag?

Som alltid är frågan om det är “värt det” beroende på om man vill ha en ny bil. Vi har idag en passat för 150 000 som vi är nöjda med, men skulle vi landa i att det är ett väldigt förmånligt bilerbjudande så kanske det är värt med en extra bil.

Stort tack för alla bidrag, jag tycker det är en djungel.

EDIT: Jag har försökt läsa på lite mer om förmånsvärdet och tolkar det som att det blir ett bruttolönepåslag i skatteuträkningen. Så vid en teoretisk lön om 70 000 kr och ett förmånsvärde om 5 000 så skattas man som om man hade en lön på 75 000 kr. Den “extra” skatten ska i så fall läggas till som en kostnad för tjänstebilen om jag förstår rätt.

Jag har ingen åsikt om leasingkontraktet.

Min tanke är snarare att ni antingen erbjudits att leasa en bil via företaget. Dvs ni betalar leasingen. I vilket fall det inte bör påverka hennes lönesättning.

Eller så erbjuds hon en tjänstebil istället för löneökning. Företaget leasar bilen. Hennes rätt att använda den värderas till en viss summa varje månad som läggs på lönen och sen skattas på. Skatten på den bilen varierar med vilken typ av bil hon väljer, hur många mil hon kör den i jobbet och vilken marginalskatt hon har.

Kör man tex mer än 3000mil om året i jobbet och vill ha en ny elbil kan det va väldigt billigt och smidigt eftersom firman står för allt och skatten blir låg.

Lönehöjningen minus skatt skulle kan kanske betala en billigare bil beroende på vilken skatt hon betalar.

Men är man i början på sin lönestege skulle jag änså säga att det kan va värt det att ta lönehöjningen istället så man klättrar upp något steg innan man tackar ja till ett sånthär erbjudande.

Hej

Tack för inspel. För att klargöra så är det här inte en löneväxling eller något som har med lönesättningen att göra, utan en fristående ersättning som betalas ut till dem som tackar nej till erbjudandet.

Är det en förmånsbil eller tjänstebil? Jättestor skillnad här. Jag antar att det är en förmånsbil.

Fördelen med förmånsbilen är att företaget står för värdeminskningen vilket är den största kostnaden. Men ni kanske betalar förmånsvärdet plus en avgift, jag vet inte, har ärligt bara läst texten och inte kollat beräkningen så noga.

Förmånsvärdet kan vara bruttolönavdrag Eller nettomömeavdrag, det är upp till ee/arbetsgivaren.

Hallå

Jag har samma erbjudande men med värdet av 6500kr.

Räknade på det och kom fram till att det inte var värt det. Finns uträkningar på nätet du kan söka efter som ger dig vad din lön blir med eller utan förmånsbil. Skatteverket tror jag också har någon uträkning

Hej,

Jag tycker att det är himla rörigt med detta och skatteverkets regler är svåra att tolka ibland, jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Viktigt och skilja på ifall det är tjänstebil eller förmånsbil.

Tjänstebil används jobb relaterade resor, max 10 gånger vid privata resor eller 100mil vid privata resor per år.

Förmånsbil kan användas vid jobb och obegränsat i privata resor.

Jag har en förmånsbil från 2018 med förmånsvärde på ~4200kr.

Det innebär som du nämnde också, lön+förmånsvärdet för att se vilken skatt du ska betala.

Ex. 40 000(lön)+4200(förmånsvärde)=44 200

Enligt skattetabell 35, kolumn 1, är skatten då 10 899 för 44 200.

40 000-10 899= 29 101kr kvar i plånboken med förmånsbil.

40 000-9359= 30 641kr kvar I plånboken utan förmånsbil.

I detta exemplet att “äga” bilen blir 1500kr efter skatt.

Om företaget betalar för drivmedel, görs en beräkning på antal mil du kör i månaden och läggs på samma sätt som förmånsvärdet för att se vad skatten blir.

Generellt betalar jag 20% mer för bensinen per liter vid då företaget står för den kostnaden. Vårt företag står för allt som har med bilen att göra, service, hjulskifte för säsong, försäkring osv.

Jag tolkar det som du har skrivit är att frugan blivit erbjuden att leasea en bil och företaget bidrar med en summa, inte att hon erbjudits en förmånsbil som företaget står för.

Har ni frågetecken så fråga företaget som erbjuder vad det innebär för henne.

1 gillning

Här glömmer vi kanske den viktigaste detaljen. Hur påverkar detta pensionsavsättningar, SGI m.m.? Normalt skulle jag säga att det är bruttolöneavdrag som görs på lönen och du får en lägre pensionsavsättning som ofta “glöms” bort.

Det är även normalt som i TSs fall att man får en högre lön som kompensation för att man väljer bort bilen om man inte har väldigt många mil i tjänst, just för att bilen kostar mer än vad förmånsvärdet är för företaget (En bil för 500 000+ kostar inte några 3 000-4 000 kr/mån och förmånsvärdet går inte till företaget oavsett).

Jag tolkar det som att företaget erbjuder en förmånsbil enligt rätt normala villkor. Om det är värt det beror nog framförallt på om ni vill köra en ny och fin bil. För där är det förmånligt men jämför man med en äldre billigare bil så är det ju så klart billigare med den.

Då TS nämner att det är ett nettolöneavdrag så tänker jag att man inte behöver oroa sig över pensionsavsättningar m.m. dessa ska det då inte bli någon förändring på. Utan här blir väl kalkylen som jag förstår det. Bruttolöneavdraget på 5700 försvinner likt TS sagt och utöver det så blir det en förmånsbeskattning på 4898 * 0,5 = 2449 kr/mån. Så ca 5600 kr/mån för att köra en ny bil.

En sak jag tror händer är att de 5700 kr/mån i bruttolöneavdrag som du mister om du tar förmånsbil så förlorar du pensionsavsättningen på vilket är ca 1700 kr/mån om hon har kollektivavtal.

Med en brasklapp att det är så här jag TROR det är. Bäst är att fråga företaget före du skriver på något :slight_smile:

1 gillning