Hej,
Jag behöver Er hjälp med att förstå det här med förmånsbil.
Jag har idag lön på 41.000 (ingen förmånsbil)
Jag har fått två jobberbjudande som säljare (kommer behöva åka bil ca 1000mil/året) enligt nedan:
*39.500kr/mån, förmånsbil för max 550.000kr (de andra har hybrid nya Kia Sportage, Skoda, Tiguan, Mazda) allt ingår. Fattar jag företaget rätt att det jag kommer “betala” för bilen i månaden är förmånsskatten på runt 2500kr som dras från min lön?
*38.000kr bruttolön + “förmånsbil anvisat av företaget motsvarande 4000kr” står det i kontraktsförslaget. Idag har de Kia Optima. Väljer jag ingen bil blir lönen 42.000kr sa dem. Dock behöver jag ju bil till alla resor runt om i Sverige och är inte jättesugen på att åka med den jag har nu och få en massa mil på den.
Dras det 4000kr från lön +förmånskatt på min lön menar dem? Eller är det 42.000 och förmånskatten dras från det?
Idag betalar jag för lån, försäkring och skatt ca 3000kr/mån för min privata bil, som jag inte tänkte ha kvar om det blir förmånsbil.
Men jag har svårt att förstå ungefär hur ovan förslag rent faktiskt påverkar hur min ekonomi blir vid byte av jobb. Nån som kan hjälpa mig?
Vad ska jag ställa för frågor till företagen ang erbjudandena?
Har du 38 i lön och 4 i förmånsvärde på bilen så får du skatta på 42. Alltså man kan säga att din lön är 42. Märks inte så mycket tycker jag. Förmånsvärde på min bil är 4500:-
Skönt att ha nya grejer som man inte behöver betala service, skatt eller försäkring.
Du kan även dra av på deklaration sen att du har förmånsbil. Är 6kr milen nu men tror dom ska höja till 9,50.
Tack för svar!
Håller med om att det är skönt med nya grejer osv, därav låter förmånsbil lockande.
Fler “dumma” frågor
Hur mkt “får man ut” då/hur mkt “kostar” bilen på min lön? Dras förmånskatten då från 42 om jag fattar rätt (på det erbjudandet med 38 i bruttolön).
Försöker räkna vilket av jobberbjudandena som är mest förmånligt för mig men det bara snurrar…
Man kan säga att din lön blir 42 med bilen inräknad. Det drar dom sen skatt på som vanligt. Exakta siffror har jag aldrig brytt mig om att lära mig. Står säkert utförligt på skatteverket.
Tänk på att du får mindre pension av detta, den kommer räknas på din lön efter förmånsvärdet är draget.
Så som såna här erbjudanden är upplagda tenderar skillnaden mellan att leasa privat och via sin tjänst inte vara särskilt stor. Man vinner alltså inte särskilt mycket på erbjudandet. Det erbjudande som ger dig bäst lön är fortfarande det bästa så 42 är bättre än 39. Prata med ekonomiavdelningarna om hur det exakt ser ut i plånboken efter bilen är betald.
Har du kollat hur det blir ekonomiskt med milersättning om du använder din egen bil? Finns det andra alternativ, som att låna en företagsbil?
Det beror ju helt på hur mycket man kör i tjänsten med.
Jag kör typ 5 tusen mil om året i jobbet. Inte så kul att köra dom milen med egen bil med alla kostnader det innebär. Så på så vis är förmånsbil utmärkt.
Tack!
Jag börjar tack vare er nu fatta erbjudandet på 38+4000 förmånsbils värde. Där ska jag kolla exakt vad som ingår (de pratade om halva p-avgifter osv…) Och OM jag inte tar bil, vad det blir för milersättning på privat bil eller om det går med tjänstebil - på nått sätt måste man ju ta sig runt. Känns klarare där.
Det andra på 39.5 och bil för max 550 måste jag kolla vad som ingår. Är då förmånsvärde på bilen (tex 4000kr) i de 39.5 menar man eller läggs det på utöver. Där finns inget att jag får mer om jag inte tar bil, utan måste ha bil. Ska kolla med ekonomiavd där.
Jag tror båda erbjudanden kommer att resultera att du kommer ha en nettolön som är lägre än din nuvarande lön. Visst du får en fin bil men observera, som någon sa ovan, att detta kan påverka både din avsättning till allmän pension och tjänstepension negativt. Detta ser man inte alltid direkt.
Lönemässigt så känns det inte som att erbjudanden är speciellt attraktiva men något som är värt att titta på är hur löneutvecklingsmöjligheterna finns på båda arbetsplatserna? Finns det möjlighet till bonus? Vad tjänar kollegor som jobbat 3-5 år? Etc.
Är ju inte jättemycket så jag hade nog räknat på privata bilen med milersättning. 1000 mil/år sliter nog inte ut den privata bilen så där jättemycket snabbare.
Visst kan det var bekvämt med tjänstebil men också en viss inlåsning, alltså om man byter jobb så måste man byta bil/köpa ny igen privat.
Kolla också upp så att siffrorna du får verkligen år uppdaterade för 2023. En kompis med el BMW som tjänstebil sa att hans bruttokostnad gått upp med 2000 kr. Som jag fattade det var det inte bara förmånsvärdet utan också att leasing bolagets ”fasta” kostnad inte var så fast utan att de hade rätt att höja när räntan gick över en viss nivå.
På det med 38+4000 bil står det under “Övriga förmåner”: Paket bestående av bärbar dator, bil anvisat av företaget motsvarande 4000kr, kompetensutvecklingsfond 15.000 + 10.000, samt pensionslösning via extern partner. Mobiltelefon inom ramen för kompetensutvecklingsfonden"
De sa att i den kompetensutvecklingsfonden bekostade man mobil och sen gav de som förslag tex pulsklocka (!?)
Värt att notera också är att alla förmånsvärden, som ökar din lön, genererar arbetsgivaravgifter för din arbetsgivare vilket i sin tur genererar statlig pension till dig.
Räkneexempel på ett förmånsvärde om 4000 kr som läggs på toppen av lönen följer:
4000 x 31,42% = 1257 kr i arbetsgivaravgifter totalt.