Behöver råd- Förmånsbil eller använda egen bil i tjänsten

Hej,

Är tacksam för råd av er. Har i eftermiddag varit på en anställningsintervju. Fick då veta att jag har två alternativ att välja på rörande resor i tjänsten. Jag kan ta en förmånsbil (drivmedel ingår), alternativt använda egen bil i tjänsten och då få ett månatligt lönepåslag om 5000 kr samt reseersättning.

Jag vet idag dock inte vad förmånsbil kostar, eller hur stor reseersättningen är. Jag vet inte heller hur mkt jag kommer att använda bilen i tjänsten. Inser att jag behöver ta reda på mer fakta, men tar gärna råd av er kloka människor.
Vad exakt ska jag kolla upp?
Vad ska jag tänka på?
Hur hade ni gjort?

Ingår parkeringsavgifter vid arbetet i alternativen? Behöver du en bil i privatlivet regelbundet?

Jag hade räknat på det men tror att det hade blivit lönepåslaget och så hade jag köpt en billig bil. :slightly_smiling_face:

Förmånsbil är inte heller sjuklönegrundande eller pensionsberättigat. Kan vara värt att ta med i kalkylen.

Det beror lite på hur dealen med företaget ser ut. Ifall företaget står för allt kommer du att förmånsbeskattas för bilen + det drivmedel du använder för privat körning varje månad.

Att ha både en förmånsbil och en egen privat bil känns lite onödigt, men det beror på hur behovet ser ut såklart.

Milersättning för privat bil brukar ligga på 18.50 kr/milen.

Vi skulle nog behöva veta lite mer kring förutsättningarna för att kunna guida dig rätt.

1 gillning

Tack så mycket för svar! Vi har idag två bilar i familjen (vi behöver båda bil till jobbet samt i vardagen), så om vi tar en förmånsbil säljer vi den ena.

Det kostar inget att parkera på det eventuella arbetet.

Jag tänker att jag behöver ta reda på ungefär hur många mil man kör i tjänsten, för att på ett bra sätt kunna ta ställning. Lutar dock åt att ta lönepåslaget och använda en av våra privata bilar som är ganska billig i drift.

1 gillning

Om vi tar i lite och säger att bilen kostar 40 kr milen inkl värdeminskning. Då går du back ca 40-18:50=21 kr milen efter milersättning. De 5000 kr väger upp så att det verkar löna sig med lönepåslaget om du förväntas åka mindre än 5000/21=240 mil per månad i tjänsten, dvs mindre än 12 mil per arbetsdag.

Nu har jag struntat i skatteeffekter, SGI och pensioner. Jag räknade också på att du får 18:50/mil i ersättning, men vissa företag har börjat betala mer än den skattefria nivån.

Att tänka på om du kör privat bil, är att du förmodligen får stå för alla eventuella extra kostnader själv, till exempel stenskott som innebär rutbyte måste du betala själv, parkeringsskador är väl en annan grej du måste stå för själv om du inte dealar med arbetsgivaren att de ska stå för sådana självrisker/kostnader om du kan påvisa att det skedde just under en tjänsteresa. Så var det åtminstone när jag fick välja mellan tjänstebil eller köra min privata bil, det var dock rätt många år sedan, så det kanske har ändrats, eller kanske var det min arbetsgivare som var extra snål med detta?! Men värt att kolla upp. Har du otur kan du ju få många stenskott som innebär flera rutbyte under kort tid.

Skulle säga att de allra flesta betalar betydligt mer än den skattefria nivån. På mitt förra jobb fick vi 18:50 skattefritt + lika mycket till som det drogs skatt på. Men det som spelar roll i detta fall är ju vad TS får.