Hej
Jag kanske ska byta jobb och då kommer jag köra en hel del mil i tjänsten. Det erbjuds både förmånsbil, tjänstebil och som jag har förstått det går det även att köra privat bil i tjänsten mot milersättning.
Tjänstebil går bort för jag vill kunna köra privat också. Mycket jag läser så verkar förmånsbil bra men kollar jag upp en del så tycker jag inte det verkar så fördelaktigt. Nu vet jag visserligen inte om det blir ett netto- eller bruttoavdrag på lönen men jag gissa på det senare. Med det kommer också att jag går miste av pensionsavsättning på den summan som dras av från lönen. Det gör att jag måste kompensera med mer privat pensionsparnde.
Skulle jag köra privat bil i tjänsten så får jag dessutom ränteavdrag (om jag har billån) på deklarationen. Läst att där finns en del saker att kolla upp som med försäkring och sådana saker om man kör en privat bil i tjänsten. Det får givetvis kollas upp.
Men vad finns där mer för för- /nackdelar med att ha privat bil i tjänsten kontra ha förmånsbil? Något uppenbart jag missar?
Nu har jag inte alla siffror på bordet då jag inte vet exakt hur upplägget är kring förmånsbil. Har dock för mig att det nämndes något om 40:-/milen i ersättning om man kör privat bil. Är det vanligt att köra sin egna bil i tjänsten? Tycker mig inte ha hört så mycket om det utan man hör mer att folk gillar att ha förmånsbil/tjänstebil.
För mig som gör allt själv med bilen i form av service/reparationer (nuvarande bil är 3,5år gammal) så känns det som jag borde kunna spara en del på att köra min privata bil i tjänsten.
Ingångslön på mitt eventuellt nya jobb skulle jag gissa bli kring 44000:-