Hej,
Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb och behöver lite bollplank kring ekonomisk tänkandet. Första gång jag är i närheten av en förmånsbil så vill dubbelkolla att jag räknar rätt:
Den positionen i företaget jag har blivit erbjuden har möjlighet till förmånsbil. Jag har läst bilpolicyn flera gånger och kommit fram till att: ingen bruttoavdrag så långt att man håller sig inom en vis TOC (som jag tror min bilval hade varit). Ingen mil begränsning, min familj få köra bilen.
Då tänker jag kostnadsmässigt såhär:
Bilförmånsvärdet+buttolön= inkomst förre skatt
Skatt- bruttolön= nettolön med bil
nettolön med bil-nettolön utan bil= mina kostnader för bilen
Eller med siffror som exempel:
5 827+48000= 53 827 kr
Skatt: 14 775 kr
48 000-14775= 33 225 netto med bil
Netto utan bil: 35 801
Kostnaden för mig för bilen: 2576kr
Nu är ju detta utan bränsle. Men då har jag kollat lite. I dagsläget kör vi en bensin bil, inget avancerad toyota Avensis. Men vi kör en hel del. Jag gjorde en TOC analys på nuvarande bil och kom då fram till en månadskostnad på 6881kr (TOC innehåller däck, värdeminskning, försäkring, en schablonsumma för service och rep etc och bränsle.)
När jag gör samma TOC analys på nya förmånsbilen (en elbil tesla y) så är det bara 3527kr i månaden? Låter nästan för bra för att vara sant. Men då hade denna lösningen förutom att ge mig en fin nybil sparat mig netto över 3000krr ??
Det är olika på olika företag men viss kör ju även med Netto/Brutto avdrag på lönen för bilen utöver förmånsbeskattningen. Många företag ger även ett tillägg på lönen om du kör privat så det är en kostnad som du bör räkna in. På mitt jobb får jag 4000 extra i lön om jag kör privat vilket genererar mer i fickan + mer till pensionen.
Men din uträkning ser korrekt ut om det är de ända kostnaden som du får för bilen. Då blir det kostnad för EL+2576kr som blir din utgift varje månad.
Hej Johan,
Precis men som sagt ingen netto/brutto avdrag vad jag kan se. Och ingen extra lön om jag inte tar bilen.
Men då känns detta som en bra lösning faktiskt
Har man det upplägget, tjänar under gränsen för statlig skatt och tar en model y blir det såklart snorbilligt. Det ser ut som att du har räknat hyfsat rimligt. Jag skulle iofs beräkna förmånsvärde gånger skattesats, t ex 30% i de flesta kommuner runt Stockholm om man inkl förmån har under gränsen för statlig skatt. Och då blir det ju några hundralappar till, men fortfarande rimligt. Det är ju viss skillnad på preliminär och verklig skatt.
Du har helt rätt, till slut hade jag byggt in ett räknefel i min excel på tesla TOC
Ja jag tänker att vi sälja toyotan då. Vi har i dagsläget två bilar, men den andra är en pytteliten billig yaris. Så yarisen hade stannat och avensis säljs. 100k-150k blir det nog inte riktigt tror jag men kanske 80k eller nånting sånt. Känns som ett bra tillfället också eftersom avensis blir långsam lite äldre och kommer up i milen så jag har ändå sätt större reparationer på horisonten. Därav att jag hade TOC kalkylen liggandes
Be nya arbetsgivaren om en bilaga av deras bilpolicy för 2024 så du kan verifiera att det inte är några kostnader som du missat i din kalkyl. Jag köpte en Corolla privat för att fick min TCO till att jag tjänade ca 4000 i lön på att köra privat mot att ta en förmånsbil, och då hade jag inte räknat med ökningen i pension som det medförde.
Men det byggde på att jag kunde köpa kontant och inte behövde finansiera köpet. (jag räknade med alternativkostnaden också på avkastning på pengarna )
Ja bil policyn har jag fått och läst genom. Tror i min situation blir kalkylen fördelaktigt eftersom bilförmån läggs ovanpå så att säga. Hade jag kunnat välja en högre lön istället så hade situationen kanske sett annorlunda ut.
Pratade idag med nya jobbet och fick då reda på att man missade att informera mig om ett bonus system… inte förknippad med bil frågan men erbjudandet känns så bra att det blir lättare och lättare att tacka ja till nya jobbet
Kul med nytt jobb och grattis. Gjorde ett liknande byte själv för ca ett år sedan där det tillkom förmånsbil. Sålde den dyrare kärran vi hade o har nu en ny bil där ja inte behöver bry mig om service o dylikt till en billigare peng. Så för mig o familjen har det varit klockrent. Vad är det för roll eller bransch du hoppar till?
Det kan nästan aldrig bli billigare med privat bil än med förmånsbil.
Tänk att förmånsbilen är en fast (relativt låg) kostnad varje månad, inkl allt! Går nått sönder, inga problem, nya däck, inga problem osv osv
En elbil blir ju dessutom extremt förmånligt, låga förmånsvärden och billig driftkostnad om du kan ladda hemma, bara OK driftkostnad om du laddar ute mycket.
Tack så mycket. Idag skrev jag under kontraktet. Jag fick även veta att man kan ladda sin elbil gratis på jobbet Så nu är nog sista frågan om min nya arbetsgivare godkänner min bil val. Fast egentligen har jag två förslag så tror det löser sig.
Jag byter från en mellanchefs tjänst till ansvarig på bolagsnivå, ledningsgrupp medlem. Sen byter jag också bransch. Ska inte vara för detaljerad för värden är liten och min bransch ännu mindre
Tack för alla bra råd jag fick här
Kommer du köra mycket bil i jobbet?
Om du kör mer än 3000 mil per år i tjänsten får du reducerat förmånsvärde på bilen, så den blir ännu billigare för dig.
I vår bilpolicy ingår att jag står för elen jag laddar själv och får milersättning för det jag kör i jobbet. Milersättningen är högre än jag betalar för elen, så jag tjänar mer ju mer jag kör.