Hej, jag är så trött på bilar. Jag vet att alla bilar är förlustaffärer men jag förlorar alltid mest. Så nu har jag frågat chefen om jag kan få en förmånsbil (typ skoda enyaq). I dagsläget har jag vår grundlön 41200 plus 10% i ansvarstillägg. Jag är arbetsledare på ett golv och måleri företag.
Chefen kollade med sina chefer uppåt och sa att det är ok, men då jag inte är tjänsteman än och de inte ser att min roll är tillräckligt stor för att bli det så vill de sänka mitt tillägg till 5%. Är det en rimlig deal?
Jag tycker det är vansinne att min roll inte är stor nog då jag håller på att bygga upp en hel filial på en ny ort, men nu fokuserar vi på bilen. Är det värt att gå ner 5% i lön och sen skatta förmånsvärdet på bilen?
När min förmånsbil försvann av olika anledningar fick jag påslag om 6 000 som kompensation. I ditt fall handlar det om 2000kr ish? Sett utifrån det tycker jag det är en bra deal
Förmånsbeskattning bör du också räkna med dock, vet inte vad den ligger på för den bilen du vill ha men det kan du kolla upp på skatteverkets hemsida.
Får du till ett förmånsvärde där du kanske betalar netto 2500 eller så, så blir det ju en riktigt bra deal. Högt förmånsvärde kan paja kalkylen fullständigt. Enyaq borde dock ha ganska lågt, jag hade en förr.
Tack, bra input! Jag har noll erfarenhet här, men nånstans totalt runt 4000 fattigare varje månad efter skatt, men då betalar jag inte ett öre för service eller whatever
Grattis, låter som du förhandlat dig till ca 4000 i höjd lön, indirekt. Du missar inte därmed årets lönerevision eller liknande? Har du räknat på hur avsättningar till pensionen påverkas? Om du hade fått 4000 i höjd bruttolön istället, skulle du då signat en privatleasing hos bilhandlaren?
Är det så? Jag vet inte hur det där funkar
men jag tänker att det är förmånligt för mig att acceptera det. Framförallt eftersom jag och bilar är en dålig kombination vad det verkar… besvärskontot tänker jag mest på ![]()
Nja, jag jobbar inom byggnads och där har alla samma lön, vet inte hur det varit om jag blivit tjänsteman. Men jag kommer få den fackliga löneökningen när den kommer, så kommer ungefär ha samma lön då med 5% påslag som jag har nu med 10% påslag.
Jag är deltidsbrandman också så förmånsbilen kommer putta upp min lön över brytpunkten så kommer skatta 50% av förmånsvärdet
Kan vara värt att kolla hur din arbetsgivare drar förmånsbilen från lönen. Drar dom bara förmånsvärdet så betalar du 50% skatt på det vilket är bäst, säg 3000kr netto på din enyak. Vissa lägger till netto- eller bruttoavdrag vilket kan påverka pension och täcka extra kostnader för leasingen. Allt under 4000kr/mån är en vinst mot privatägande, samt att förmånsbil ofta är mer generösa med högre mil och lägre/ingen självrisk vid skador.
Sedan bör du förslagsvis begära att få bränsleersättning per tjänstemil istället för bränslekort om du har elbil dvs 9.5kr/mil. Detta är ofta en plusaffär om du laddar hemma och enklast administrativa sättet. Kan du ladda på jobbet är det ju ännu bättre.
Tack för input, jag kommer ju få 2100 isch i bruttoavdrag då de sänker min lön med 5% utöver förmånsvärdet.
Jag kommer få ladda hemma och få betalt för tjänstemilen ![]()
Sen när chefen tycker att jag är berättigad att bli tjänsteman så får jag tillbaka mina 5% i lön
Om arbetsgivaren står för skatt, service, reparationer, däck (inköp/skifte/hotell) så tycker jag att det låter som en väldigt bra deal. Du kommer aldrig ner till den månadskostnaden om du ska köpa/leasa motsvarande bil privat.