Förmånsbil hur ska man räkna?

Hej!

Jag har verkligen försökt förstå det här med förmånsbil men får inte ihop det hur mycket det egentligen kommer kosta mig i rena pengar om jag skulle plocka ut en bil.

Min bruttolön: 42 000kr
Min nettolön: 30 000kr (cirka)
Bil förmånsvärde: 7 500kr
Skattetabell: 33 (tror jag)

Hur hade en förmånsbil påverkat min nettolön, pension etc?
Någon kunnig och hjälpsam själ som kan hjälpa mig här, tack!!

Mvh Niklas

2 gillningar

Hej Niklas,

Jag kan svara på delar av din fråga.

Med en bil som har förmånsvärde på 7500kr och skattetabell 33 blir kostnaden för dig gällande bilen 2475kr/mån.
Så 30000-2475= 27525 blir din nya nettolön
Påverkan på pensionen vet jag tyvärr inte.
Bruttolöneavdrag kan också påverka ifall du kommer ha det.

Hur kom du fram till dessa siffror?

Tack! Det känns nästan för bra för att vara sant, få en helt ny bil i 500 000kr klassen för bara 2500kr i månadern. Måste vara någon hållhake någonstans?

Det kostar ju arbetsgivaren ganska många pesetas. Det kunde du ju fått i lön i stället för att lägga det på en bil.

1 gillning

@AHaddock Kan det vara så att arbetsgivaren hellre ger förmånsbil än högre lön? Inlåsningseffekt?

Du uttrycker det lite luddigt som att du skulle från ingenstans ”plocka ut en bil”. Nån info om mer detaljerade förutsättningarna måste du fått från din arbetsgivare? Men spontant tänker jag:

• du har relativt sett en ovanligt låg lön för att få plocka ut en så dyr bil. Om du hade betalat ståtlig skatt hade bilen kostat dig mer.
  • olika arbetsgivare har olika policys för hur förmånsbilar hanteras och huruvida du har möjlighet att ta ut / förhandla en högre bruttolön istället (eller i fallet personalpolitik t o m sänka nettolönen). Klart är iaf att någon betalar och dessa pengar kunde gått till din lön istället.
  • olika varianter på bilpolicy hanterar drivmedel/laddning etc olika.
  • pension kan påverkas beroende på upplägg, hör med din arbetsgivare.
  • ta reda på vad som händer om du byter jobb.

Man får ju kolla vad som gäller men t ex hos min arbetsgivare kan jag bara droppa nyckeln om jag slutar. Inga förpliktelser. Så inlåsningen är inte mer än en ”förmån”.

Tänkte mer psykologiskt, att man har en bil man gillar, och den hör ju till företaget osv.

Ja, jag har ju även en lön jag gillar, den betyder ännu mer… :sweat_smile:

Hej,

Med skattetabell 33 och 42 tsek i månadslön borde du få ut 31 560 sek: https://skatteverket.se/download/18.1997e70d1848dabbac9383c/Allmänna%20tabeller%20-%20månad%20-%20Tabell%2033.pdf

Med förmånsvärde på 7 500 och inget bruttolöneavdrag, blir din nya lön efter skatt: 29 052 sek

Leta upp i skattetabellen lön+förmånsvärde så får du ut vad som kommer dras(dvs vid 49500 i tabellen, kolumn 1). Sedan tar du 42000 minus den summan, för att komma fram till 29 052.

Det här är alltså vad du får ut, och inte exakt samma som effekten blir, den beräknas ju först vid slutskatt och påverkas av en del andra saker också. Däremot är det ett hyfsat estimat.

Kör du mer än 3 tusen mil i tjänsten eller vad det var får man söka reducering av förmånsvärde med. Det har jag på min. Kan ha vart 25% kommer inte ihåg exakt.
Jag tycker knappt det märks på lön med förmånsbil. Hade varit betydligt dyrare att äga en till bil själv.

Kan inte riktigt hålla med och det beror såklart på vilka förutsättningar man har (t ex marginalskatt) och arbetsgivarens policy etc.
Jag har en elbil med förmånsvärde på ca 6500 brutto, vilket blir knappt 3300 netto med min marginalskatt. Det är ju inte så farligt. Men min arbetsgivare har som standard att jag istället skulle kunna växla bilen mot ett påslag på 7000/mån brutto, vilket med mitt pensionsavtal även ger ca 2500/mån. Så bilen kostar runda slängar 7000 netto plus pensionen.
Men sen är det billig drift med ”fria” mil, smidigt med däckhotell och i stort sett all inclusive. Just i det här fallet passade det med en elbil som jag inte behöver bry mig om värdeminskningen på. Nästa gång kanske det blir pengar ist.

Siffrorna ovan är såklart förhandlingsbara om de inte är överenskomna från början.

Och kör du en G-klass får du i princip betalt! Har jag sett på IG. Det är sånt dom borde lära ut i skolorna i stället.