Hej,
Behöver fråga hur det funkar.
Jag blir gång på gång erbjuden en förmånsbil.
Jag är idag inte i behov av en bil och har tackat för erbjudande men ser att man hellre höjer min lön med motsvarande.
Företaget är ovillig att göra så men vill gärna att jag tar ut en bil.
Varför skulle ett företag vara så generös med att ge ut förmånsbilar men inte höja en lön?
Blir det inte samma kostnad för företaget?
Hur mycket skulle du använda den i tjänsten? Om du inte skulle använda den i tjänsten kommer du nog inte ha så stor chans att höja din lön.
Och om du inte har behov av en bil, dvs. du ser ingen vinst med förmånsbeskattning vs köpa en egen bil skulle jag fortsätta säga nej.
Det finns ett par olika saker som kommer till tanke:
-
Hade sagt att från arbetsgivarens sida så bör det helt och hållet kvitta ur ett konstadsperspektiv. Om man nu tar hänsyn till alla avgifter: soc. , pensions etc. Säg att det kostar 9000kr (med halva momsen lyft). Om företaget tar denna summa för din lön (för enkelhetens skull säger vi att alla avgifter blir en faktor 1.5) så bör det då bli 9000/1.5 = 6000 i brutto för dig.
-
Finansiell leasing går på balansräkningen och påverkar således inte resultatet medan din lön blir en kostnad på resultatet. På så sätt så kan de fortfarande erbjuda dig bättre kompensationspaket men inte “öka sina kostnader” på resultaträkningen. (Här får någon kunnig rätta mig om jag har fel).
Anse dig rättad då. Både lön och kostnader för en förmånsbil är saker som påverkar resultaträkningen.
Till TS, ”folk” älskar bilar, så arbetsgivaren tror att du ska bli överlycklig av att få tillgång till en förmånsbil trots kostnaderna. Tips: förmånsbil SKA vara kostnadsmässigt jämförbart med att ha tillgång till motsvarande bil privat och numer har de fått det dit rätt så bra skulle jag vilja påstå.
Ha inte en bil om du inte behöver den dagligen!
Jag hade bil sedan mitten på 80-talet. Men för sju år sedan kunde jag sälja den och klara mig utan. Jag bor centralt och cyklar till jobbet. Hyr bil någon enstaka gång vilket är pissbilligt.
På dessa sju år har jag genom bruttoalönevdrag till tjänstepension och eget sparande på ISK dragit in ca 1,5 MSek, så nu kan jag vid 61 gå i pension lite tidigare.
…du tackar artigt för deras generösa erbjudanden och nämner samtidigt att två veckor betald semester passar dig bättre än en bil.