Hej
Hur funkar det här med förmånsbeskattning på tjänstebil bil ?
Jag har fått kalkyl på en bensinhybrid (kan ej ladda elbil hemma) via företaget ( tror det är sk bussnings leasing ) som skulle kosta mig i bruttolöneavdrag på 6500 månad
Jag tjänar runt 65.000 månad / 780.000 år , så det är över brytgränsen.
Så eftersom jag skattar 50% på allt över 52000 så kan jag förenklat tänka - istället att skatta 50% av dessa 6500:- ( dvs 3250:- i skatt ) - så går istället dessa 3250:- till bilen.
Därmed kostar mig bilen inte längre 6500 månad utan cirka 3500 sek månad - för de andra 3250 hade jag ändå aldrig sett - eller hur ?
Men den tillkommer förmånsbeskattningen jag verkligen inte begriper :
Enl Skatteverket är förmånsvärde 8 355 kronor per månad dvs 100 271 kronor/ år under inkomståret 2024 på denna.
Tror jag inte kommer köra 3000 mil/ år i tjänst ( därav Skatteverket räknat ut detta förmånsvärde ovan )
Hur funkar detta nu ?
Eftersom jag har årslön på 780.000 - lägger man på de 100.261 i förmånsvärde vid deklaration , så det ser ut som att jag tjänat 880.261 sek istället ?
Är det så det fungerar ?
Om JA , hur mycket skulle jag mera då behöva betala i skatt per år / eller månad i så fall ?
PS - rättelse . skrev först firma bil - ändrat till förmåns/ tjänstebil
Jag har haft firma bilar typ över 30 år å samtidigt privat bil… Firmas ärende körs me firma bilen å firman står för alla kostnade… Privata körningar me privat bilen …
Helt annan sak om de är förmånsbil istället… Rubriken står de firma bil, därför förklaringen hur jag har gjort me firma bil…
Det upplägg du beskriver liknar snarare någon form av personalbil.
Högt bruttolöneavdrag samt förmånsbeskattning gör det relativt dyrt, särskilt om du inte kan välja en elbil eller annan bil med lägre förmånsvärde.
På detta kommer ev andra effekter. Har du tjänstepension? Den kan påverkas ganska mycket, beroende på upplägg.
Hur kommer det fungera med övrigt relaterat till bilen, har du t ex drivmedelsförmån?
Det låter som att du behöver prata med din arbetsgivare.