Förmånsbil regler

Hejsan!

Funderar på att sälja vår mg5 till vårt bolag då den används mycket i tjänsten, sedan ha den som förmånsbil.

Lite frågor, om någon har koll på reglerna.

1. Hur mycket brukar det förmånsgrundande sänkas med från år till år? För jag antar att det minskar i och med att bilen blir mindre värd. Eller är det statistik? Hittar inget på skatteverket om nedskrivning årligen.

2. Utöver förmånsvärdet är det några andra kostnader man bör beakta?

3. Hur gör man med drivmedel? Elbil så laddar hemma kan jag dra av den elkostnaden som är mot körning i tjänsten eller faktura företag för den?

4. Avdrag i deklarationen för den privata körningen? Påverkas det på något sätt? Kär runt 50 mil i veckan på mitt vanliga jobb.

Tack på förhand om någon har koll och tid att svara.

Låter inte som en bra idé, tyvärr. Bilen har samma förmånsvärde tills den är 6 år gammal. Bättre ta ut milersättning för resor i tjänsten.

3 gillningar

Samma förmånsvärde från år till år.

Kostnaderna är alternativa med att företaget måste betala arbetsgivareavgift på förmånen samt att du som privatperson får en extra skatt.

Använder du bilen och laddar privat får du ersättning skattefritt 9,5 kr/milen för elbilen med tjänsteresor

Avdrag för arbetsresor på bruttolönen över 11000 kr/år med förmånsbil är samma 9,5 kr/mil elbil

När jag räknar på det är det ändå det (tror jag). Köper bolaget bilen för ca 250 tkr och förmånsvärdet är ca 4200 blir skattekostnad ca 3500 ( drygt 2000 i skatt och 1500 i arbetsgivaravgift). Skall jag istället få ut 250 tkr i lön blir kostnaden över 650 tkr. (Drygt 500 i lön och drygt 150 i ag avgifter). Dvs en skattekostnad på 400 000.

Kan således betala förmånsvärdet ganska länge och ändå betala mindre skatt.

Tack för svar!

Gäller nedsättning av avdrag (från 25-9,5) för arbetsresor även om arbetsresan inte är till samma arbetsgivare som man har förmånsbilen hos?

Om jag har förstått det rätt blir det en mycket sämre affär när arbetsgivaren köper bilen av en privatperson. Då går det inte dra av momsen. Därför brukar företag se till att endast köpa bilar som bara har ägts av företag innan, i en obruten kedja.

1 gillning

Fast momsen får min verksamhet inte dra av vid köp av personbil alls är ju endast några få verksamheter som får det, är ju bara vid leasing (inte enbart finansiell) som det blir aktuellt.

2 gillningar

Det blir ganska lite du får för pengarna som jag ser det, en begagnad bil som kostar som en ny. Om du vill blanda in företaget öht, varför inte leasa en ny bil så du får dra halva momsen och sälja din privata bil? Du får fortfarande ta ut milersättning 9,50 per mil om det är elbil du föredrar.

1. Kolla skatteverkets kalkylator för mer exakt förmånsvärde för din bil: Bilförmånsberäkning | Skatteverket
    Det som påverkar förmånsvärdet mest är nybilspriset (enligt skatteverkets lista över nybilspriser) för just den modell och tillverkningsår du har. Men det beror även på bland annat statslåneräntan, så kan gå både upp och ner.

2. Kostnad för försäkring och service hamnar på företaget istället för dig.

3. Enklast är att köra på milersättning vid tjänsteresorna (just nu 9.5kr/mil för eldriven förmånsbil). Speciellt om du kommer ladda hemma mycket.

4. Är dessa 50 mil per vecka tjänsteresor inom arbetet, eller arbetsresor (dvs privata resor för att åka till och från arbetsplatsen)?

Om du tar dig över 3000 tjänstemil per år så får du reducerat förmånsvärde.

Gällande att låta företaget köpa bilen av dig, så se till att spara bevis på att marknadsvärdet är just det pris du säljer på, för att minska risken att skatteverket bedömer att du låtit företaget köpa bilen till överpris (där mellanskillnaden ska förmånsbeskattas).

Milersättning från arbetsgivare för tjänsteresor så gäller max 9.5kr/mil skattefritt oavsett vilken arbetsgivare som betalar ut den (så se till att din andra arbetsgivare har koll på att betala ut rätt nivå för tjänsteresorna). Avdrag i privata deklaration för arbetsresor (dvs till och från arbetsplatsen) så gäller även där 9.5kr/mil och det bör det inte spela någon roll vilken arbetsgivare du gör resorna till/från.

1 gillning

Samma summa för bruttoavdrag som för nettoersättning med förmånsbilen.

Ersättning beräknas som resa från ordinarie tjänsteställe till annat tjänsteställe.

1 gillning