Jag behöver lite bollplankshjälp då jag snart står inför ett val: ska jag välja en ny förmånsbil eller gå över till bilersättning?
Lite bakgrund:
Jag har haft förmånsbil i snart tre år och det börjar bli dags att byta ut den. Alternativet är att istället ta bilersättning. Jag använder bilen ganska mycket snart har jag kört 14 000 mil med nuvarande bil som är 2 år och 9 månader gammal. Under 2025 blev det cirka 3 500 mil i tjänst, vilket varierar från månad till månad, men jag räknar med ett basbehov på ungefär 150 mil per månad i tjänst.
En ny insikt:
Jag fick nyligen veta att bilersättningen räknas som ett tillägg på lönen och därmed påverkar pensionen positivt. Jag är 25 år och tänker att premiepensionen kan arbeta hårt över tid, vilket gör detta extra intressant.
Min fundering:
Kan det vara klokt att välja bilersättning?
Jag är osäker på om jag har räknat rätt på bilkostnaderna och om jag har missat något i kalkylen. Har jag gjort fel någonstans? Jag tar gärna emot era åsikter, erfarenheter och kommentarer kring detta val.
Förmånsbil
Alla kostnader täcks av företaget förutom bränsle
Måste vara elbil
Förmånsvärde
6,800 kr
Över 300mil/år, 25% avdrag
5,100 kr
Skattekostnad
2,550 kr
Milersättning vid förmånsbil
0.95 kr/km
Uppskattad körsträcka
1,500 km/månad
Milersättning
1,425 kr/månad
Uppskattad bränslekostnad
0,33 kr/km
Uträkning
Skattekostnad
-2,550 kr
Bränslekostnad
1,500x0.33=-495 kr
milersättning
1,425 kr
Total
-1,620 kr/månad
Bilersättning
Måste vara elbil, för att följa företagets miljöpolicy
Alla kostnader betalar jag privat, jag står för all risk.
*7,000 kr läggs till på lönen, detta räknas med till pensionen
Nuvarande lön 46,100, + 7,000kr fortfarandet under gränsen till statlig inkomstskatt.
Är du säker på detta? Jag tar ut 25 kr skattefritt per mil ut mitt bolag och detta bokförs bara gör mig, ingenting som rapporteras in som lön/pension etc
Eftersom du kör mer än 3000mil per år i tjänst så undrar jag om förmånsvärde 6800kr verkligen stämmer? Eftersom arbetsgivaren kan minska bilförmånsvärdet med 25% i det läget (om arbetsgivaren inte minskar det åt dig så ska du istället kunna göra det själv i inkomstdeklarationen, enligt rubriken “Omfattande tjänstekörning - när du kör mer än 3 000 mil i tjänsten” på denna sida: Bilförmån | Skatteverket )