Förmånsbil eller bruttolönepåslag

Står inför ett kommande bilbyte och behöver hjälp med en beräkning om man ska ta förmånsbil eller välja ett bruttolönepåslag på 5 000kr.

Bil typ KIA EV6, Skoda Enyaq IV80X eller VW ID.4 GTX, förmånsvärde 5500-6000kr beroende på utrustning.

Kör 1000-1500mil privat samt runt 1000mil i tjänsten. Milersättning runt 45kr.

Betalar statlig skatt.

Tänker jag rätt att förmånsbilen kostar 2750 - 3000kr(nettolöneavdrag förmån) + 2 500kr (Nettolön) + 1 500kr i tjänstepension = 6 750- 7 000kr

6 750kr - 7 000kr ska alltså finansiera ett bilköp på 600 000 - 700 000kr?

Bör man välja förmånsbil eller bruttolönepåslag?

DU räknar rätt. Vad Du väljer är helt upp till dig. Vill du inte köra på el måste du köra egen bil (?). Gillar Du bilutbudet är väl en nyckelfråga.

Måste Du köra en ny bil? Om svaret är negativt hade jag köpt begagnat och extra pension är en ganska intressant belöning - enligt mig.

1 gillning

I stort är logiken korrekt, men de 1500:- i tjänstepension är ju bruttopengar som ska skattas vid uttag. Dessutom kan det vara på sin plats att reflektera över eventuell diskontering om man inte tycker att pengar vid 55 är lika mycket värda som pengar nu… :slight_smile:

Med det sagt, jag hade möjlighet till en snarlik deal, men med 7000:- i bruttolönepåslag vid avstående av bil.

Valde ändå förmånsbilen (ID.4 GTX) eftersom den passar våra behov rätt bra och det är svårt att komma billigare undan om man vill ha enkelt och smidigt körande av stor, fräsch och säker familjebil.
I mitt fall får jag även ett nettobidrag till el för 400:-/mån så det tiltar ju kalkylen åt förmånsbilshållet med.

Jag kör mycket mindre än dig i tjänsten och troligen mellan 1000-1200 mil privat. Mer mil talar för förmånsbil, liksom smidigt ägande med (i mitt fall) däckhotell, tvätt etc ”all incl”. Man kan köpa sig all dessa tjänster men ska man dessutom ha 2500+ mil så drar priset iväg. Eller får man köpa bilen själv men då kommer ju någon form av kapital el finansieringskostnad in, samt restvärdesosäkerheten.

Det som hade fått mig att välja bort bilförmånen vore om jag faktiskt inte behövde eller önskade en dylik bil privat. Om jag velat ha en Porsche eller nöjt mig med en tolv år gammal Renault tex… :nerd_face: Eller om jag prompt envisats med att köra tunga släp, det fixar väldigt få elbilar idag, och diesel/bensin går helt bort pga höga förmånsvärden.

2 gillningar

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en likvärdig bil privat.

Om jag räknar med ett restvärde på 55% efter 3år, inköpspris på 650 000kr minus 70 000kr så kommer bilen kostat 222 500kr/36mån = 6 180kr.
Räknar med att bilen utöver inköpspris kostar ca 650kr månad i elförbrukning, samt ca 1 500kr till i vinterdäck, skatt och försäkring.
Ersättning för tjänstemilen är 3 000mil * 18.5kr+3 000mil * 26,5kr*50%skatt=94 750kr. 94 750kr/36månader = 2 632kr/mån

6 180kr+650kr+1 500kr-2 630kr = 5 700kr.

Detta är exklusive finansiering av bil. Det känns som att det blir bilens restvärde som kommer avgöra vad som är mest fördelaktigt i slutändan.

Har jag missat någon kostnad eller räknat fel?

Vid vilket påslag hade du valt att köpa bilen privat?

Din kostnad påverkas ju en hel del av dina tjänstemil. Du kör mycket och Privatleasing kanske inte är ett alternativ då.
Samtidigt är restvärdet precis som du skriver den stora osäkerhetsfaktorn.

Jag hade nog nöjt mig med de 7000:- plus 2100:- till ITP som jag erbjöds, om det inte fanns ett behov av en så bil som jag nu kunde välja från arbetsgivaren.
Om jag skulle valt en liknande med privat finansiering så blir det i mitt fall något dyrare, mest pga avsaknaden av långa tjänstemil att dra av mot eller få ersättning för.

Det är på tok för lågt för en elbil. Du kan nog räkna på 65% utan större problem.