Hej!
Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb på en ny firma och som förmån kan de erbjuda förmånsbil. Dealen de erbjuder är att om jag väljer bil blir lönen 6000kr mindre, 53k eller 59k. Jag har behov av bil privat och har funderat länge på att byta bil men hur ska jag tänka, är det värt det? Jag har inget större behov av bilen i tjänsten utan företaget ser det som en förmån.
Det blir alltså 3000 mindre ut i näven eftersom du redan betalar statlig skatt. I princip ingen förlorad pension heller. Ingår allt i det så är det väldigt billigt. Jämför med privatleasing av samma bil, förmodligen omöjligt att komma ner i 3000. Vilken bil gäller det?
- plus förmånsvärde och 1800:-/mån i förlorad pensionsavsättning om de har kollektivavtal.
Får jag gissa så är dealen 53 000 kr/mån och bil + förmånsvärde för dessa med vad nu skatteverket bestämt + att pensionsavsättning är för 53 000 kr/mån inte 59 000 vilket med kollektivavtal skulle innebära ca 1500 kr/mån.
Säg en ID4 GTX vilket verkar vara en populär tjänstebil på 5500 kr/mån och 50% skatt så är det 2750 kr/mån
Totalt: 3000+2750+1500=7250 kr/mån + sämre SGI.
För en ny bil för typ 600 000kr så är det ju billigt sedan är då frågan är det vad man vill lägga på en bil? Finns ju även alternativet att privatleasa samma bil för 6795 kr/mån nu men då ska man oroa sig över miltal/bidningstid/försäkring osv.
Just 1500 kr/mån i extra pensionsavsättning kan ha rätt betydande konsekvenser om det handlar om 20+ år fram till pension. Värt att ha i åtanke.
Jag skulle inte ta detta erbjudande.
Allt över 7,5 IBB så kommer din ag sätta av 30% av lönen till TJP.
Det skulle innebära 1800 kr i mån i mindre pensionssparande, räkna med ränta på ränta effekt.
Dessutom kommer du över skiktgräns för statlig skatt med förmånen som belastar dig med 50 % mer i skatt. Vart ligger förmånsvärdet, runt 5000 kr i mån? Detta ger 2500 skattebelastning som du ger till staten.
Samt mindre nettolön på 3000 kr i mån.
Det blir en dyr bil i slutändan.
Hej!
Tack för svar. Jag tror det är e Passat laddhybrid.