Förmånsbil vs privat

Hej,

Jag har för avsikt att köpa en bil för 230 000 kr begagnad med förmånsvärde på 4897 kr. Jag står nu i valet och kvalet att köpa den privat vs via företaget. Efter många timmars efterforskning och kontakt med min redovisningsekonom sitter jag nu som ett frågetecken. Därför vänder jag mig nu till er för hjälp.

Jag tar inte ut någon lön alls från mitt företag då jag har en fast anställning och arbetar som konsult via bolaget till och från. Jag kan ta ut bilen på kommunalskatt, ingen statlig skatt. Försäkringen ligger på 12 000 kr per år och årskostnad för skatt 360 kr. Jag har försökt ta hänsyn för avdrag såsom däck, försäkring, skatt, ev värdeminskning och skador.

Min redovisningkonsult rekommenderar att jag tar köpet på företaget, avskriver det successivt och betalar förmånsskatt.

Jag har försökt ta hänsyn till arbetsgivaravgift på 230 000kr, skatt, däck och försäkringj hade kostat bolaget för samma summa pengar som kan komma att betala privat då dessa redan är skattade. Utifrån detta får jag en känsla av att förmånsbil vore bäst men finns det något stort som både jag och min redovisningskonsult missar? Något som gör att privat köp blir bättre? Jag tänker att jag med ett privat köp även kan ta ut milkostnad för tjänsteresor.

1 gillning

5000 i förmån på en bil för 230 000 låter sjukt dyrt, många nya bilar ligger i samma härad. Jag hade nog kikat på andra alternativ.

På vilket sätt då? Så du rekommenderar privat köp?

Överväg att betala ett nettolöneavdrag på motsvarande förmånsvärdet i stället för förmånsvärdet. Pengarna som du drar av på din nettolön går tillbaka in i företagets resultat och du kan sedan välja att senare betala ut det exempelvis som lön eller utdelning. Be din redovisningakonsult räkna på det, eventuellt tjänar du inte på det då du betalar 30% marginalskatt i stället för 50%.

Går inte säga säkert utan att räkna på det mer i detalj. Finns +/- med båda alternativen (både ekonomi och andra aspekter.)