Förmånsbil vs privat

Hej,

Jag har för avsikt att köpa en bil för 230 000 kr begagnad med förmånsvärde på 4897 kr. Jag står nu i valet och kvalet att köpa den privat vs via företaget. Efter många timmars efterforskning och kontakt med min redovisningsekonom sitter jag nu som ett frågetecken. Därför vänder jag mig nu till er för hjälp.

Jag tar inte ut någon lön alls från mitt företag då jag har en fast anställning och arbetar som konsult via bolaget till och från. Jag kan ta ut bilen på kommunalskatt, ingen statlig skatt. Försäkringen ligger på 12 000 kr per år och årskostnad för skatt 360 kr. Jag har försökt ta hänsyn för avdrag såsom däck, försäkring, skatt, ev värdeminskning och skador.

Min redovisningkonsult rekommenderar att jag tar köpet på företaget, avskriver det successivt och betalar förmånsskatt.

Jag har försökt ta hänsyn till arbetsgivaravgift på 230 000kr, skatt, däck och försäkringj hade kostat bolaget för samma summa pengar som kan komma att betala privat då dessa redan är skattade. Utifrån detta får jag en känsla av att förmånsbil vore bäst men finns det något stort som både jag och min redovisningskonsult missar? Något som gör att privat köp blir bättre? Jag tänker att jag med ett privat köp även kan ta ut milkostnad för tjänsteresor.

1 gillning

5000 i förmån på en bil för 230 000 låter sjukt dyrt, många nya bilar ligger i samma härad. Jag hade nog kikat på andra alternativ.

På vilket sätt då? Så du rekommenderar privat köp?

Överväg att betala ett nettolöneavdrag på motsvarande förmånsvärdet i stället för förmånsvärdet. Pengarna som du drar av på din nettolön går tillbaka in i företagets resultat och du kan sedan välja att senare betala ut det exempelvis som lön eller utdelning. Be din redovisningakonsult räkna på det, eventuellt tjänar du inte på det då du betalar 30% marginalskatt i stället för 50%.

Går inte säga säkert utan att räkna på det mer i detalj. Finns +/- med båda alternativen (både ekonomi och andra aspekter.)

Glöm inte att framförallt räkna på hur mycket du använder bilen i tjänsten - för med den skattefria ersättningen på 25;-/mil för tjänstekörning var det som fällde avgörandet för mig :slight_smile:

Ifall förmånsvärdet är 4 897 kr per månad, kan du generellt se det som att det är vad det kostar dig med beskattade pengar exklusive drivmedelskostnaden för privat körning när bilen ägs av ditt AB. Det betyder 58 764 kr per år.

Ifall den årliga kostnaden för skatt, försäkring, service, reparationer och värdeminskning är större än 58 764 kr lönar det sig då att bilen ägs av företaget. Annars inte.

Av ovanstående kostnader är ju flera rätt så förutsägbara, den som är svårast att förutse är väl kostnaden för reparationer (om man inte har en kristallkula som förutspår ifall bilen ska gå sönder).

Sen är det som påpekats ovan, ju mer du kör i tjänsten desto mer överväger det till att bilen inte ska ägas av företaget.

Tack för alla era synpunkter. Köper kommer att utföras idag. Har fortsatt suttit med det och hjärnan börjar bli överbelastad efter all efterforskning, kalkyler och diskussion med AI-chattar. Har försökt sammanfatta det jag gjort mha ChatGPT, är det något grundläggande jag missar? T.ex. vid jämförelse av privata skattade pengar och företagspengar.

• Bilpris: 230 000 kr, ägande 36 månader

• Marginalskatt: 30 %

• Arbetsgivaravgift: 31,42 %

• Förmånsvärde: 4 872 kr/mån

• Försäkring: 12 000 kr/år

• Bilskatt: låg (ca 360 kr/år)

Privat köp:

• 230 000 kr privat kräver ca 432 000 kr i bolagskostnad (lön + skatt + AG).

• Försäkring 12 000 kr/år privat kräver ca 22 500 kr/år i bolagsintjäning..

Förmånsbil via bolaget:

• Bolaget köper bilen för 230 000 kr (oskattade pengar).

• Arbetsgivaravgift på förmån (3 år): ≈ 55 000 kr

• Min privata skatt på förmån (3 år): ≈ 53 000 kr

• Försäkring 12 000 kr/år betalas direkt av bolaget (ingen extra privat skatt).

• Bilskatt betalas av bolaget.

• Förmånsbil via bolaget var redan ca 94 000 kr billigare än privat köp.

Uppskattar verkligen era synpunkter.

Tack så mycket. Ska tänka på det med men problemet är att bolaget nu är vilande dvs ej tagit på mig så många uppdrag då jag har en fast heltidsanställning.

Tack så mycket. Några synpunkter på den sammanfattning jag försökt göra?

Tack så mycket, ska ta upp detta. Förstår dock inte alltid vad min konsult rekommenderar, han verkar dock vara duktig.

Tack så mycket. Har försökt ta hänsyn till ytterligare faktorer som det egentliga pengavärdet privat vs i företag. Har försökt sammanfatta allt i ett inlägg. Några åsikter om det?

Precis det argumentet jag fått men försökt göra en kalkyl på det enl senaste inlägget jag skrivit. Lutar då trots detta mot företagsköp. Är det något grundläggande du tycker jag missat som påverkat mina kalkyler till företagsköpets fördel?

En grej är att om du skulle leasa en ny bil istället med samma förmån får företaget dra halva momsen, vilket inte gäller om bolaget köper bilen oavsett om den är ny eller begagnad. Så för din privata förmån skulle du kunna köra en ny bil med samma kostnad, för företaget blir det såklart dyrare med en ny bil men skillnaden är inte så stor ändå givet detta. Företaget behöver heller inte binda upp kapital i bilen vid leasing.

1 gillning

Som jag skrev tidigare behöver du inte komplicera det med att räkna med arbetsgivaravgifter och marginalskatt när du ska jämföra privat ägande mot ägande i företaget.

Det avgörande är ifall förmånsvärdet är större än summa kostnader exkl. bränsle + värdeminskning eller inte. Ett förmånsvärde större än kostnader betyder ekonomisk fördel att äga privat, ett förmånsvärde lägre än kostnader betyder ekonomisk fördel för att företaget äger bilen.

Men jag betalar väl enbart 17 500 kr/år i förmånsskatt inte 58000?

Hur mycket du de facto betalar i skatt för en förmån beror på ett antal faktorer, främst om du har lön över eller under brytpunkt för statlig skatt men också vilken kommunal skattesats du drabbas av. Instämmer i föregående talares analys om hur man bör tänka kring detta. Min slutsats utifrån dina förutsättningar är: Köp bilen privat eller leasa en ny bil på företaget. Att betala full förmån för en gammal bil som måste helförsäkras pga att vagnskadegarantin upphört blir svårt att räkna hem.