Hej,
Jag har för avsikt att köpa en bil för 230 000 kr begagnad med förmånsvärde på 4897 kr. Jag står nu i valet och kvalet att köpa den privat vs via företaget. Efter många timmars efterforskning och kontakt med min redovisningsekonom sitter jag nu som ett frågetecken. Därför vänder jag mig nu till er för hjälp.
Jag tar inte ut någon lön alls från mitt företag då jag har en fast anställning och arbetar som konsult via bolaget till och från. Jag kan ta ut bilen på kommunalskatt, ingen statlig skatt. Försäkringen ligger på 12 000 kr per år och årskostnad för skatt 360 kr. Jag har försökt ta hänsyn för avdrag såsom däck, försäkring, skatt, ev värdeminskning och skador.
Min redovisningkonsult rekommenderar att jag tar köpet på företaget, avskriver det successivt och betalar förmånsskatt.
Jag har försökt ta hänsyn till arbetsgivaravgift på 230 000kr, skatt, däck och försäkringj hade kostat bolaget för samma summa pengar som kan komma att betala privat då dessa redan är skattade. Utifrån detta får jag en känsla av att förmånsbil vore bäst men finns det något stort som både jag och min redovisningskonsult missar? Något som gör att privat köp blir bättre? Jag tänker att jag med ett privat köp även kan ta ut milkostnad för tjänsteresor.