Köpa bil privat eller via företaget

Hej!
Jag går i tankarna att skaffa en begagnad bil. Eftersom jag har ett företag är jag frågande till huruvida det är mer lönsamt att finansiera bilen via företaget och förmånsbeskatta den. Alternativt finansiera bilen och alla omkostnader privat. I detta specifika fallet handlar det om en begagnad bil som är momssmittad där månadskostnaden ligger på 4200:-. Förmånsvärdet är ungefär 5000:-. Fördelarna som jag ser med företagsägande är att alla utgifter som har att göra med bilen blir avdragsgilla.

Ungefär så har jag gjort. Köpte en merca e220 w213 2016. Momssmittad. Känns skönt att ha dyrt underhåll och reparationer på företaget.

OK. Hmm. Räknat lite bättre. Inser att jag tidigare glömde räkna bort momsen från reparationer i fallet bilen ägs av företaget. Efter det blir det såklart förmånligare. Men ärligt talat fortfarande ingen jordskredsseger för det ena eller andra, om man jämför med att betala bilkostnaderna privat via pengar man tar ut som lågbeskattad utdelning. (Jämför man med lön blir det såklart mycket bättre).

Överslagsräknat som kostnader i bolaget i exemplet med 5000 kr förmånsvärde och 4200 i drift&underhåll per månad (& försäkring?)
Äga i företaget:
Förmånsskatt: 5000 x 0.3 = 1500
Arbetsgivaravgift: 5000 x 0.32 = 1600
Drift&Underhåll: 4200 x 0.8 = 3360 (momsen borträknad, vilket är litelite fel, för om försäkring är medräknad i de 4200 så är den inte momsbelagd, så då blir det lite högre än så, beroende på hur stopr andel av de 4200 som är försäkringspremie)
Totalt: 6460 kr/månad.

Äga privat, finansiera via utdelning:
4200 / (0.8 x 0.796) = 6595 kr/månad. (Nettokostnaden, uppräknad med 20% kapitalskatt och 20.6% bolagsskatt)

Så det är ingen jätteskillnad direkt. Eller ser någon något uppenbart fel i min beräkning?

Den stora vinsten är väl i övrigt att man får bilkostnaden som en avdragsgill kostnad i bolaget (dock via avskrivning, men fortfarande), istället för en privat kostnad för skattade pengar.

Tro mig, det inte enkelt att avgöra rakt av eftersom det beror på så många olika faktorer.

Man behöver helt enkelt räkna TCO och väga in allt.

2 gillningar

Hej! Kapar tråden.

Jag försöker göra samma beräkning nu när jag ska skaffa ny bil men blir osäker på om jag (chatGPT) räknat rätt. Tycker siffrorna ser bättre ut än i alla bilavsnitten när ni diskuterat. Medveten om att jag här räknat 0% ränta på billånet (något som Tesla emellanåt erbjudit). Vad säger du @Skogstomten missar jag något?

:pushpin: Grunddata

  • Inköpspris: 627 000 kr
  • Restvärde efter 6 år: 200 000 kr
  • Värdeminskning: 427 000 kr
  • Driftkostnader (el, service, försäkring, däck etc): 200 000 kr (≈ 33 333 kr/år)
  • Fordonsskatt: 360 kr/år × 6 = 2 160 kr
  • Totala ”rena kostnader” i firman (exkl. förmån):
    427 000 + 200 000 + 2 160 = 629 160 kr (≈ 104 860 kr/år)

:pushpin: Förmånsvärden (Skatteverket, elbil 2025)

  • År 1–5: 61 000 kr/år
  • År 6: 42 700 kr
  • Summa 6 år: 61 000×5 + 42 700 = 347 700 kr
  • Snitt per år: 57 950 kr

:pushpin: Hur det slår i enskild firma

  1. Kostnader i firman
  • Firman får dra av 629 160 kr, vilket minskar vinsten lika mycket.
  • Eftersom du redan ligger över brytpunkten för statlig skatt (≈ 52 %) betyder det att du ”slipper” betala ca 52 % skatt på 629 160 = 327 163 kr.
  • Nettokostnaden efter skatteffekt blir alltså 629 160 – 327 163 = 301 997 kr.
  1. Förmånsvärdet
  • Läggs på som intäkt i firman: 347 700 kr.
  • Detta beskattas som inkomst av näring: ≈ 52 % skatt inkl. egenavgifter.
  • Skatt på förmånsvärdet: 347 700 × 0,52 ≈ 180 804 kr.

:pushpin: Totalt för dig privat (6 år)

  • Nettokostnad av bilkostnader efter skatteeffekt: ≈ 302 000 kr
    • skatt på förmånsvärdet: ≈ 181 000 kr
  • Totalt: ≈ 483 000 kr över 6 år

:pushpin: Per år / per månad

  • Per år: ≈ 80 500 kr
  • Per månad: ≈ 6 710 kr