Leasa bil i eget AB | Är det bara jag som får köra bilen om företaget äger den?

Hej!

Jag vet att det finns trådar för detta men hittar inga svar på mina frågor.

Har ett AB, tar ut lön till statlig skatt. Min bil sjunger på sista versen och jag måste köpa ny. Den jag har nu är privatägd, men jag funderar på om det är förmånligare att köpa en bil i företaget. Jag har inga stora behov av att använda den i otjänsten. Jag behöver kunna övningsköra med barnen. Är det:

1. Möjligt att motivera ett inköp?
  2. förmånligare än att köpa privat?
  3. bara jag som får köra bilen om företaget äger den?

Tack på förhand

1 gillning

Ingen expert, utan det blir “snillen spekulerar”.

Tänker du något särskilt med motiveringen? Det räcker ju med det som du skrivit ovan. Det enda är ju att du anmäler det som en “förmånsbil” till SKV och blir förmånsbeskattad på den.

Omöjligt att svara på. Vi fick hjälp att räkna av @skogstomten och noterade att det skiljade över 140.000 utifrån våra förutsättningar - kombo av bil, finansieringsalternativ, våra löner, utdelningsutrymme och kapital i bolaget. Kolla Eriks tjänst “hjälp vid bilköp”.

Det tror jag inte. Caroline kör vår bil friskt. :slight_smile:

1 gillning

Tack Jan! Det är ett förbaskat snårigt ämne att sätta sig in i.

1 gillning

Sedan MP fixade upp förmånsvärdet med nästan det dubbla och den nya regeringen fixade så att man får dra av ganska ok när man använder sin privata bil i företaget kom vi fram till att det blivit mycket sämre att köra firmabil så vi gjorde oss av med företagsleasinghybriden och köpte en bensinbil privat.

1 gillning

Tack kompis! Det här är ungefär precis i linje med vad jag landat i.

Allt gott

Det låter rimligt. Enda skälet till företagsleasing är väl om man absolut vill ha en dyr elbil och vill ha sitt skattade kapital investerat på börsen. Jag har inte räknat på det dock, eftersom jag är anställd. Men alternativkostnaden för 600 000 är strax under 3 tsek i månaden. Beroende på vad man räknar med för avkastning

En förmånsbil i ditt AB kan du använda precis på samma sätt som en privat bil. Enda kravet är att du måste köra minst 100 mil/år i tjänsten, annars får du inte dra av halva momsen. Men en tjänsteresa kan vara vad som helst. I princip räcker det att du ska handla nånting på företaget, då är resan till affären en tjänsteresa. Det brukar vara ett icke-problem, även om du egentligen aldrig reser i tjänsten.
Om du ska skaffa elbil är det förmodligen billigare med förmånsbil jämfört med privat bil. Förmånsvärdet är ju kraftigt nedsatt för elbilar.
Det här är en bra sida där du kan räkna ut och jämföra månadskostnaden. (Den funkar för alla bilar, inte bara Tesla)
https://www.teslakalkylen.com/

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Förmånsskatten ska ju återspegla kostnaden som man anses haft om man skaffat bilen privat. Så sett kan man tycka att en förmånsbil inte ska vara billigare än en privatbil. Detta gäller i synnerhet efter att förra regeringen gjorde om beräkningen av förmånsvärdet för bilar.
Men detta gäller bara för fossilbilar. Elbilar har nedsatt förmånsvärde, 50% men max 350000kr om jag minns rätt. Om man alltså skaffar en förmånsbil för under 700000 kronor är elbilen avsevärt billigare än en bensinbil för samma pris. Med det sagt är ju elbilar överlag dyrare än fossilbilar, så sett är det lite att jämföra äpplen med päron.
Man kan vända på steken och säga att en elbil som förmånsbil genererar ungefär samma månadskostnad som en privatägd bensinbil av samma typ. Sen får man inte glömma att man får betala alla löpande kostnader med oskattade företagspengar när man har förmånsbil. Däck, försäkring, service, tvätt, spolarvätska, verkstad osv. Det kan bli en del pengar.
Själv skulle jag inte skaffa privat bil så länge jag har tillräckligt med intäkter i mitt AB.

1 gillning