Köpa bil i AB eller privat?

Ska ha ny bil i mitt egna AB där jag jobbar som resande säljare. Vore snällt om ni kan hjälpa mig i uträkningarna jag gjort nedan, säkert saker jag missat… men kanske någon som varit i samma sits?

Hade de varit en annan bil tex diesel/bensin hade jag tänkt att AB spar in pengar på service och dyligt mot privat ägande.

Har kikat på en Tesla enligt uträkningarna nedan, och denna bil behöver knappt servas, (iaf inte första åren) därav faller ju endel av “fördelarna” med AB bort.

Kör ca 2500mil/år i tjänst

Offert Privat

Bilpris: 477 090 kr inkl. moms

Kontantinsats: 95 418 kr

Ränta: 0,99 %

Löptid: 60 månader

Restvärde: 176 523 kr

Månadskostnad: 3652 kr ink. moms

Fordonsskatt: 360 kr/år

Offert AB

Bilpris: 381 672 kr ex. moms

Kontantinsats: 76 334 kr

Ränta: 0,99 %

Löptid: 60 månader

Restvärde: 141 219 kr

Månadskostnad: 2919 kr ink. moms

Förmånsvärde: 5 103 kr/mån

Fordonsskatt: 360 kr/år

Väljer jag privat får mitt AB betala ut totalt ca 6856kr för nettolön, skatt och arbetsgivaravgifter, för att få ut 3652kr i nettolön till mig privat för att kunna betala månatliga kostnaden (3652kr)

Tar jag på AB får jag mer i skatt på min nettolön (förmånsvärdet) samt mindre i milersättning 9,50kr.

Nackdelar privat:

- Får betala kontantinsats och månadskostnaden av skattade pengar som lön

- Mer restvärde kvar

- Kostar bolaget mer att betala ut mer i lön

- När service väl ska göras får jag ta av skattade pengar (dock kanske jag köper in bilen i AB efter 5år om service behöver göras oftare)

Nackdelar AB

- Mindre i milersättning (ca 38.750kr/år)

- AB får betala 31.42% i arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet

- Får mindre i nettolön då jag får betala skatt på förmånsvärdet (ca 1600kr/mån)

- Kanske måste sänka min lön lite i AB då kostnaden på bilen blir mer utöver min ordinarie lön.

- Mindre nettolön ger lägre investering på mina globala indexfonder

Efter att ha räknat och räknat på hur jag ska göra med bilen jag leasat via bolaget har jag kommit fram till att bästa är att ta den privat. Angörande faktorn är den skattefria milersättningen som blir mycket högre.

Så jag säger att det är bättre privat.

Ja det är så ja. Då är det typ vad jag också kommit fram till, men vill gärna ha input om man tänker fel med något annat i uträkningarna.

Sen blir de lite annat om man är anställd eller ägare. Har man det via eget AB, då är ju även dessa pengar ens egna mot om man är anställd så får ju räkna i båda riktningarna.

Hur som borde du inte gå över brytgränsen då det blir hopplöst att räkna hem då.

Jag har kört med nettolöneavdrag så att pengarna räknas in i löneutrymmet som iaf tidigare gjorde att man fick högre utdelning (ger inget längre med nya reglerna).

Ja det är kruxigt med regler och att få allt att stämma, men ligger iaf nästan precis under brytet.

Tack för svar då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar

Har du funderat på att ha den som ren tjänstebil för att slippa förmånsbrskattningen? Får köras privat 100mil per år totalt, max 10 tillfällen. Kan ju vara intressant om man ändå är i behov av 2 bilar i familjen exempelvis.

Tack för input!

Men inte aktuellt, blir mer än 100 mil privat och vill inte sitta med 2 bilar.

Är helt okunnig i detta men, företaget får inte dra av momsen på en personbil väl? Så borde inte summan på ab vara inkl. Moms?

Kanske tänker helt fel och blir gärna rättad.

1 gillning

Helt rätt, det får man inte göra.

Enligt Tesla ska 50% moms kunna dras om det går via Finansiell leasing via företaget, därav ex.moms i offerten, dock måste man köra mer än 100 mil i tjänsten/år

Ingen mer som köpt bil till sitt egna företag?

Jag har pengar kvar i bolaget efter att ha tagit lön till brytgräns och max utdelning, Därför har jag tänkt att kostnader ska stanna i bolaget och haft bilen där. Rätt eller fel på en höft är svårt att säga, bara att det känns bra att betala däck och åldrandet i bolaget.