Köpa bil i AB eller privat?

Ska ha ny bil i mitt egna AB där jag jobbar som resande säljare. Vore snällt om ni kan hjälpa mig i uträkningarna jag gjort nedan, säkert saker jag missat… men kanske någon som varit i samma sits?

Hade de varit en annan bil tex diesel/bensin hade jag tänkt att AB spar in pengar på service och dyligt mot privat ägande.

Har kikat på en Tesla enligt uträkningarna nedan, och denna bil behöver knappt servas, (iaf inte första åren) därav faller ju endel av “fördelarna” med AB bort.

Kör ca 2500mil/år i tjänst

Offert Privat

Bilpris: 477 090 kr inkl. moms

Kontantinsats: 95 418 kr

Ränta: 0,99 %

Löptid: 60 månader

Restvärde: 176 523 kr

Månadskostnad: 3652 kr ink. moms

Fordonsskatt: 360 kr/år

Offert AB

Bilpris: 381 672 kr ex. moms

Kontantinsats: 76 334 kr

Ränta: 0,99 %

Löptid: 60 månader

Restvärde: 141 219 kr

Månadskostnad: 2919 kr ink. moms

Förmånsvärde: 5 103 kr/mån

Fordonsskatt: 360 kr/år

Väljer jag privat får mitt AB betala ut totalt ca 6856kr för nettolön, skatt och arbetsgivaravgifter, för att få ut 3652kr i nettolön till mig privat för att kunna betala månatliga kostnaden (3652kr)

Tar jag på AB får jag mer i skatt på min nettolön (förmånsvärdet) samt mindre i milersättning 9,50kr.

Nackdelar privat:

- Får betala kontantinsats och månadskostnaden av skattade pengar som lön

- Mer restvärde kvar

- Kostar bolaget mer att betala ut mer i lön

- När service väl ska göras får jag ta av skattade pengar (dock kanske jag köper in bilen i AB efter 5år om service behöver göras oftare)

Nackdelar AB

- Mindre i milersättning (ca 38.750kr/år)

- AB får betala 31.42% i arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet

- Får mindre i nettolön då jag får betala skatt på förmånsvärdet (ca 1600kr/mån)

- Kanske måste sänka min lön lite i AB då kostnaden på bilen blir mer utöver min ordinarie lön.

- Mindre nettolön ger lägre investering på mina globala indexfonder