Enmanskonsult med eget AB, Business Lease utan kontantinsats, värt det?

Hej!

Jag driver eget AB som IT-konsult och funderar på att ta en tjänstebil via Business Lease (operationell leasing, 0 kr kontantinsats, 36 mån). Bilen ska enbart användas i företagets syfte.

Min situation:

• Eget AB med bra omsättning, enmanskonsult
  • Pendlar till kund i Lund ca 60 dagar/år, 110 km tur & retur
  • Kör totalt ca 12 500 km/år
  • Har idag en privat Audi A5 2019 värd ~250k som jag betalar allt på med beskattade pengar (utdelning)
  • Hemmakontor = bolagets arbetsplats
  • Ingen möjlighet att ladda (varken hemma eller jobb)
  • Marginalskatt 32%

Jag kollar på laddhybrid-SUV:ar typ Mercedes GLE 350 de (businessleasing ~9 000 kr/mån, förmånsvärde ~5 900 kr/mån) eller BMW X5 xDrive50e (förmånsvärde ~6 700 kr/mån).

Tanken är:

1. Sälja A5:an (~250k tillbaka)
  2. Business Lease via bolaget, 0 kr insats, service ingår
  3. Bolaget betalar allt med obeskattade pengar
  4. Bilen används enbart för företagets behov (körjournal, hemmakontor som företagsadress)

Mina frågor:

• Är Business Lease smartare än att betala bilen privat via utdelning i min situation?
  • Har någon annan enmanskonsult erfarenhet av tjänstebil enbart i företagets syfte med hemmakontor?
  • Något jag missar?

Tacksam för input!

Med så få dagar undrar jag om det inte är bättre/billigare att hyra vid behov. Om du bara tänkt ha den i tjänsten.

1 gillning

Jag förstår inte riktigt din tanke/upplägg. Du är noga med att skriva att det endast är till företagets syfte, men nämner ändå ett förmånsvärde. Det kan iofs vara klokt för skatteverket kommer vara skeptiska till att där inte är något privat användande om det är din enda bil, men hur makear det då sense at betala 108000 kr/år i leasing (plus bränsle etc) för 60 dagars användande?

Förutom tidigare tankar så blir jag nyfiken på 32% marginalskatt. Du tar ut väldigt låg lön?

Förutsatt att allt stämmer så får du räkna på vad de 9000 gett dig i utdelning (ca *0.624 eller något sånt), samt förmånsvärdet med skatten. Kanske billigare, kanske inte. Spontant tänker jag att du har högre marginalskatt.

Sen kan du räkna in vad du vinner på att ha de 250’ som du får för din bil på börsen med historisk avkastning, också.

Blir nog svårt att övertyga skv att du inte har en förmånsbil, om du inte har en privatbil.

Med så får resor hade jag behållit A5 och fått betalt för tjänsteresa med privatbil.

Poängen försvinner om du inte kan ladda hemmavid.

Det är alltid bättre att betala bilen med bolagets bruttopengar om du använder bilen enbart i tjänst.

60 dagar till kund i Lund är bara en del av körningen. Jag kör även till kundmöten, konferenser osv, totalt ca 12 500 km/år i tjänsten. Att hyra bil för det hade blivit betydligt dyrare än en leasing.

Bra poäng, jag var otydlig! Jag nämnde förmånsvärdet bara som referens för att jämföra bilarna, inte för att jag planerar att förmånsbeskattas.

Och som jag svarade ovan, 60 dagar till Lund är bara en del. Totalt kör jag ca 12 500 km/år i tjänsten (kundmöten, konferenser m.m.).

Idag betalar jag alla bilkostnader privat via utdelning. Försäkring 13 800 kr, service 10 000 kr, bensin, värdeminskning osv, totalt ca 75 000 kr/år. För att få ut de pengarna ur bolaget kostar det ca 94 000 kr pga utdelningsskatt.

Min tanke är att det är billigare att låta bolaget betala bilen direkt som en avdragsgill kostnad än att ta omvägen via utdelning. Är jag helt ute och cyklar?

Jag tar ut lön strax under gränsen för statlig inkomstskatt och resten via utdelning med 3:12-reglerna. Därav 32% marginalskatt (kommunalskatt)

Bra input! Håller med om att SKV kan bli skeptiska utan privatbil. Därför är jag öppen för att ta förmånsbeskattningen om det behövs.

Gällande milersättning på A5: det gör jag redan idag (25 kr/mil skattefritt). Men utöver det betalar jag fortfarande försäkring 13 800, service 10 000, värdeminskning ~30 000, bensin osv, allt med beskattade pengar. Milersättningen täcker inte nära hela kostnaden.

Angående laddning, du har en poäng att jag missar elfördeleb. Men PHEV ger fortfarande reducerat förmånsvärde (140k avdrag) oavsett om jag laddar eller inte. Så skattefordelen finns kvar även om jag kör på bränsle.

Din sista mening sammanfattar egentligen hela min tanke: det är alltid bättre att betala med bolagets bruttopengar. Frågan är bara om det är värt det vid 12 500 km/år.

Du tar skattefri milersättning då antar jag?

Ja, 25 kr/mil skattefritt. Men det täcker bara en bråkdel av de faktiska bilkostnaderna tyvärr.

Ja men så klart. Snurrade till det :-).

Ren tjänstebil där bolaget betala allt, är sannolikt det bästa när man räknar på det.
Kostar din privata bil > 50000 kr/år så är det tydligt att det kanske bäst att sälja den
Med andra ord om kostnaden överstiger 31 250 kr är en ren tjänstebilen bäst eftersom du privat förlorar 0 kronor.
Du bör nog ha en privatbil och alltid en elektronisk körjournal ändå, då hamnar vi ett annat läge om du behåller privatbilen. Men man måste kunna motivera alla mil med en tjänstebil, max 10 resor eller 100 mil privat.

Bilar är fruktansvärt dyra och man skall göra allt för att reducera kostnaden privat.

Jag misstänker att det är förmånsvärde “netto”?