Hej,
Jag har drivit eget konsultbolag i drygt 6 månader nu, och det här är något jag helt ärligt inte tänkt så mycket på förrän nu.
Jag jobbar som programmerare och har ungefär 56 km enkel väg till kunden. Kunden vill att jag är på plats minst 4 dagar i veckan, så det blir runt 448 km i veckan bara till och från jobbet.
Idag kör jag med min privata bil och tar milersättning, men ju mer jag kör desto mer känner jag att det här kanske inte är den bästa lösningen i längden. Bilen slits ju, jag använder privata pengar till bilen, och värdet går ner snabbare när jag kör så pass mycket. Nästan 450 km i veckan blir ändå rätt mycket över tid.
Jag fakturerar ungefär 1000 kr i timmen, så nu har jag börjat fundera på om det kanske vore smartare att ha en bil via företaget istället.
Problemet är bara att jag är ny på det här och inte riktigt vet hur jag ska tänka. Är det värt med tjänstebil när man driver eget? När är det smart, och när är det inte det? Jag ser ofta annonser där det står typ “ny Mercedes för 7000 kr i månaden” och spontant känns det ju rätt överkomligt om det går via bolaget. Men jag fattar också att det inte är så enkelt, med förmånsvärde, skatt och allt runt omkring.
Så jag känner mig rätt lost och tänkte höra med er som har mer erfarenhet.
Hur hade ni tänkt i min situation? Är det bättre att ta en tjänstebil genom företaget, eller köra vidare privat och kanske istället köpa en billigare pendlingsbil? Idag har jag en privat bil som jag köpte för 300 000 kr.
Tar gärna emot råd från folk som varit i liknande sits.