Hej på er! Om man bör skaffa ny bil privat eller på företaget är en fundering som jag stöter på ofta i mitt arbete som skatterådgivare. Jag har landat i att det inte finns något enkelt svar på denna fråga. Gamla tumregler är allt mer tveksamma att luta sig mot när sambanden mellan pris, förmånsvärde och fordonsskatt har ändrats i grunden sedan intåget av elbilar. Att bolaget kan betala skattefri milersättning med 25 kr/mil till företagare eller anställd som använder sin egen privata elbil för resor i tjänsten, gör att det blir än vanskligare att generellt uttala sig om vad som blir bäst totalekonomi i slutändan. För en delägare i ett fåmansföretag så är det dessutom en fördel med lön i stället för förmåner när det kommer till att beräkna utdelningsutrymme på K10-blanketten.
En annan aspekt som i hög grad påverkar är vilka inkomster som den som ska använda bilen har innan man tar hänsyn till bilförmån och liknande. Bilhandeln utgår från TCO (total cost of ownership). Inget ont om dessa kalkyler, men de tar ju inte hänsyn till hela bilden. TCO- kalkylerna bygger i stället på en uppdelning där alla kostnader för bilen hamnar i bolaget, men det är ju den anställde/företagaren som ska betala inkomstskatten på förmånen med sin skattade lön.
Sammantaget har ovanstående omständigheter gjort att det enda sättet att faktiskt ta reda vad som blir ekonomiskt bäst är att räkna på ett sätt som beaktar både företagets- och företagarens/den anställdes ekonomiska situation. Om man utgår från att företagaren/den anställdes inkomstsituation inte ska påverkas av hur bilen finansieras, så är det ekonomiskt bästa sättet att finansiera bilen det alternativ som medför lägst sammantagna kostnader för företaget under innehavstiden.
För att räkna på vad olika sätt att finansiera bilen skulle kosta företaget givet en viss inkomst efter skatt för den anställde, så har jag utvecklat ett beräkningsverktyg. Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om verktyget och ta del av era tankar och synpunkter! Verktyget hittar ni på min hemsida.