Ta bilen på företaget

Hej! Har en fråga angåned att köpa bil på sitt privata företag. Är detta förmånligt om bilen exempelvis kostar 350 000 tusen och man köper den begagnad. Vad ska man ha i åtanke och slipper man skatten helt? Kravet är att den ska kunna köras obegränsat privat samt inom företaget.
Tacksam för svar!
MVH Loke

Skatta slipper du inte :grinning:

Förmånsbeskattning enligt aktuellt föemånsvärde för bilen i fråga.

Bolaget får inte dra av eventuell moms på inköpskostnaden för bilen.

Om ditt privata bolag betalar bränslet blir detta också föremål för förmånsbeskattning.

Det är svårt att säga om der blir förmånligt eller ej. Tanken med dagens regler kring förmånsbeskattning är att det ska vara relativt kostnadsneutralt mot privat ägande.

Sedan får du självfallet dra av kostnaden för bilen (avskrivning om den köps, sociala avgifter på förmån, bränsle etc).

Mvh
Erik

Jag har en bil runt samma summa som jag planerar att ta in i mitt konsultbolag. Det är inte gynnsamt enl mina beräkningar om bilen blir en förmånsbil som du beskriver(obegränsad körning).

I mitt fall har vi en bil till och jag planerar att använda bilen mindre än 100 mil privat varför det blir mer gynnsamt att ha den på företaget.

Noterbart är att försäkringskostnaden ökar(brutto) om du skriver den på företaget vs privat.

Vill bara tipsa om att det gäller att se till så du i så fall använder bilen privat mindre än 10 tillfällen också, för att undvika förmånsbeskattning.

1 gillning

Förmånsvärdet sjunker tyvärr inte med åldern på bilen. Exempelvis skulle man kunna köpa en bil billigt som har ”mycket fix” och ta alla dessa kostnader på bolaget vilket är fördelaktigt men förmånsvärdet gör skatten lika hög som att ha samma bil fast ny.

Själv försöker jag köra så billigt som möjligt och sedan ta milersättning från bolaget. Jag skulle nog teoretiskt kunna ha ren tjänstebil men känner att risken för granskning av skatteverket är onödig och att pengarna från milersättningen är rätt ok.

Har i princip fått tillbaka inköpspriset av min fem år gamla bil genom milersättningar så på ett vis har den varit ”gratis” för mig privat samtidigt som bolaget då haft kostnader

Om bilen teoretiskt är en tjänstebil så är väl risken i princip obefintlig? :wink:

Har du en körjournal så ska det i teorin inte vara något problem. Bara hört ryktesvägen att det är större risk att bli granskad om du enbart har en tjänstebil än om du äger en tjänstebil samt en privat

1 gillning