Restskatt bilförmån utan lön

Hej alla,

Jag är helt ny här, jag hoppas jag har valt rätt kategori.

Jag har sedan april företagsleasat en bil på mitt AB med förmånsvärde på 6800kr.
Just nu jobbar jag på bolaget och betalar sociala avgifter och skatter på förmånen.

Jag är dock orolig över hur det blir nästa år när jag planerar att jobba som vanligt anställd (jag kommer jobba 3-6 veckor med bolaget/år men inte ta ut lön då utan enbart utdelning).

Jag har för 2023 inga problem med att betala sociala avgifter från företaget för bilförmån (alltså ca 6800 * 0,314 * 12 = 25 622). Däremot - eftersom jag inte tar ut lön - kan jag förstås inte betala skatten på bilförmån.

Som jag förstår det kommer jag få en restskatt för min privata deklaration för året 2023, då jag inte lär ta ut lön på mitt AB. Eftersom min lön nästa år som statligt anställd lär vara över brytpunkten för statlig skatt förstår jag det som att jag kommer behöva betala restskatt motsvarande ca 52% av 6800 alltså 6 800 * 0,52 * 12 = 42 432 för bilförmånet.

Ifall detta stämmer förstår jag inte vad som är så förmånligt med att leasa en företagsbil. Jag borde ha privatleasat känner jag, men jag har god ekonomi och ser inte detta som en smäll, blott en besvikelse.

Ett tips. Du får kolla upp så att du faktiskt kvalificerar dig för att få ha en förmånsbil. Finns lite krav på att man måste köra en viss sträcka i tjänst, annars kan Skatteverket gnälla.

Om det är lönt, knappt om man kör eget då man står för hela kalaset. Går oftast att hitta billigare privatleasing ifall man är lite flexibel med märke etc. Nuvarande regering gjorde det dyrt att h förmånsbil, även om det är el

Jaså? Vilka krav då? Du tänker inte på reduktionen av förmånsvärde vid körning över 3000 mil/år?
Jag kör inte en meter i tjänst (längre) men har haft bilförmån i över femton år.

Tycker du att bilförmån fortfarande är värt det?
Jag trodde det var det, men när jag insåg att jag lär ligga på restskatt över 40 000 har jag svårt att se hur det lönar sig…

Som anställd, ja.
Som småföretagare, tveksamt.

2 gillningar

Från skatteverkets hemsida:

Har ditt företag leasat en bil måste du pröva om leasingavtalet betyder att du har köpt eller hyrt den. Har du hyrt bilen får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. Villkoret är att bilen körs minst 100 mil per år i din momspliktiga verksamhet.

Kom på att detta gäller om man vill dra av halva momsen, så det går fortfarande ha en leasingbil men då blir det ännu dyrare :slight_smile:

Det är det jag tänkte också. Ifall jag är anställd och tar ut lön hade det lönat sig. 42 000 restskatt/år tar bort hela meningen med att företagsleasa en bil. Privatleasing av samma bil hade kostat i princip lika mycket.

Enda fördelarna är att underhåll, service, försäkring och skatt kan betalas på företaget.

Men är min beräkning rätt eller är det något jag har missat/missförstått?

Mmm, de har försämrats väldigt mycket om du är egenföretagare. Är man anställd och arbetsgivaren står för bilen så är det ok.

Service brukar ingå vid privat leasing. Bara skatt och försäkring.

Förmånsskatt + kostnaderna som ditt egna företag får ta brukar sällan bli så förmånligt längre. Men det går säkert hitta bilar som kan bli lite förmånligare än att leasea privat.