Vår bil som är privatleasad går ut om någon månad. Vi betalar 4500 kr/mån ungefär för en Atto elbil. Den används i princip bara för resor i företaget. Som det är nu så tar vi ut milersättning. Kör 1500 mil/år inom företaget.
Blir det mer lönsamt om nästa leasing istället görs av vårt AB?
Hur hanterar vi att företagsleasad bil laddas på vår privata laddplats?
Nu är det eget AB det gäller och då kan man dra netto eller brutto beroende på vad som är lönsammast. Jag drar netto och kör som personalbil, fritt användande, betalar bränsle själv men kan ta milersättning för jobb resor. Övriga kostnader ligger på företaget.
Men om du drar netto förmånsvärdet så blir det ju dyrare för dig?
Låt oss anta att FMV på bilen är 5000 sek/mån och att kostnaden för bilen är 6000 sek/mån. Om du då drar FMV netto 5000 sek/mån från din lön kontra samt att dit bolag betalar 6000 sek/mån för bilen så blir de ju dyrare än att du tar den som tjänstebil?
Med tjänstebil betalar du ju 5000 i fmv och netto blir det 2500 sek/mån sedan betalar ditt bolag 6000 sek/mån för bilen + soc avg på FMV ?
Nej, jag tjänar på att ta nettolöneavdrag. Tar man bruttolöneavdrag så räknas inte den summan in i utdelningsutrymmet. Vilket gör att jag skulle minskat utdelning utrymmet med 2500kr netto varje månad enligt ditt exempel.
Rör du inte ihop begrepp här? Tjänstebil förmånsbeskattas man inte för, eftersom den endast används i tjänsten (med några få undantag per år).
För förmånsbil är det bättre att göra nettoavdrag om man äger aktiebolaget, då det är samma kostnad som brutto men man tillgodoses högre lön för utdelning.
Korrekt förmånsbil är mer korrekt benämning, men även då blir de ju inte ett bruttolöneavdrag, utan förmånsvärdet läggs ju på din lön och du skattar för det, vilket då motsvarar att du endast betalar “halva” kostanden?
Jag var nog lite otydlig; bilen används bara till företagsresor. Det är inget förmånsvärde. Idag privatleasar vi en bil och vi tar ut reseersättning. Det är dyrare att leasa för företaget. Jag har svårt att överblicka konsekvenserna av alternativen.