Förmånsbil via eget vs miljöbil

Hej alla,

Jobbar offentlig med bra lön (över 70,000) och har ett eget AB (side gig) vid sidan om. Tankarna går mot en Tesla Model Y. Jag kan slå till och leasa som en förmånsbil via eget AB. Alternativ 2 via min vanlig jobb som förmånsbil som avdrag på brutto.

förmånsbil via jobbet efter skatt =8900 kr avdrag på min netto (försäkring ingår). Ska vara 5.5% ränta just nu som justeras varje år. 36 mån. Förmånsvärde 4000 plus arbetsgivare avgift 1500

förmånsbil via eget AB = 8190 utan moms, utan försäkring. Tesla har kampanj på 1,99% ränta just nu, och den rabatten kommer följa mig hela avtalet. 36 mån

Ligger ganska nära varandra, fördel med utgift på eget är att det är just en utgift på bolaget. Samtidig jobbar jag inte super mycket på bolaget och hade gärna sparat kapital för utdelning. Tar jag bilen som förmän offentlig slipper jag belasta AB med förmånsvärde/lön och arbetsgivare avgift

Uppskattar åsikter!

Mvh

• du får enbart göra avdrag för halva momsen för bilar andra halvan måste kostnadsföras. Så du räknar för lågt.
  • förmånsbeskattningen, räknar du inte med det?

Med eget företag får AB dra av hela kostnaden för leasinghyran plus halva momsen.
Förmånsvärdet för dig ligger väl på drygt 5K.

Allt beror på som ex hur mkt överskott du har i företaget.

Allt beror på i vanlig ordning :nerd_face:
Men inget är gratis

Notera att man endast kan dra halva momsen förutsatt att man kör bilen minst 100 mil om året i tjänsten. Är det en “ren” förmånsbil har man därmed inte rätt att dra halva momsen.

1 gillning

Min upplevelse är att man kryddar på bara för att det är företagsleasing.
Dessutom är en arbetsresa/hemresa privatbil avdragsgillt 25kr/mil vs förmånsbil 12kr/mil.

Jag har därför skippat förmånsbilen och kör uppdragsgivarens bil i tjänsten.