Hej!
Har tänkt att arbeta heltid med mitt företag och kan då få in 100-200 Kkr/månad ex. moms. Jag är nybörjare på detta men har läst mig till detta:
- Lön upp till brytpunkten för statlig skatt.
- Maximal utdelning enligt K10.
- Spara (överlikvid) i en KF i bolaget.
Nu är det så att jag måste jag lämna tillbaka min förmånsbil då jag slutar på mitt ordinarie jobb och blir då billlös. Jag räknar med att köra minst 2000 mil/per år i tjänsten. Jag måste alltså ha en bil som används privat och i tjänsten. Jag har tänkt på att skaffa en Tesla model Y, long range.
Det jag förstått är att:
- Tjänstebil: Ägs av företaget. Får användas delvis för privat bruk, men som regel högst tio tillfällen per år. Annars sker förmånsbeskattning.
- Förmånsbil: En förmånsbil ägs eller leasas. Som förmånstagare kan man använda bilen obegränsat för privat bruk, och även i jobbet. Jag antar att man måste ha en digital körjournal då?
Bilförmånen är skattepliktig och är ett tillägg på lönen, vilket innebär att man som privatperson betalar mer i skatt. Om man som anställd står för alla kostnader för bilen genom avdrag på bruttolönen, samt betalar förmånsskatt, kallas det för ”personalbil”.
Problemet blir nu när jag inte vet riktigt hur jag ska skaffa bilen, privat eller på företaget.
Jag har nu läst runt i forumet och bl.a. läst någonstans att privatleasing skulle vara det bästa? Vilket jag inte riktigt förstår, då jag med skattade pengar måste betala för leasingen (ffa med tanke på att jag kommer att ta ut ca 45 000 kr/månad i lön). Mann ju dra av halva momsen.
Har gjort tittat på Teslakalkylen (Teslakalkylen).
Har räknat med:
- Körsträcka privat: 2000 mil per år.
- Tjänstemil: 2500 mil per år.
Räknar jag på det manuellt blir skatteberäkning för en förmånsbil då (för lön på 45k + Tesla model Y förmånsvärde på 6100 kr):
Lön: 45 000 kr
Förmånsvärde för bil: 6100 kr
Skatt: 30 %
Beräkning av skatt (30%) för den anställde:
(45 000 kr + 6100 kr) = 15 330 kr betalas i skatt
Arbetsgivaravgifter: 31,42 %
(45 000 kr + 6100 kr) = 16 055 kr i arbetsgivaravgifter för företaget.
Månadskostnaden för själva bilen blir då: Företagsleasingskostnat + 1830 kr (skatt) + 1 916 kr (arbetsgivaravgifter).
Hela inlägget är spretigt men vad skulle det ekonomiskt bästa vara om jag vill använda ovannämnda bil privat och i tjänsten? Obs vill inte ha bilen i mer än 3 år.