Köpa bil privat eller genom företaget?

Hej!

Funderar på att köpa en ny Tesla Model 3. Jag är medveten om att det är en oanständig kostnad för den…

Jag funderar på vad som blir bäst sett ur ett ekonomiskt perspektiv; bör jag köpa den privat för pengar jag samlat ihop från utdelning, eller genom företaget och sen ta som “personalbil”?

I företaget finns det nog med kontanter för att betala bilen kontant ch samtidigt maxa allt (lön, tjp, sparande i KF samt sparande utdelning och buffert).

Finns det några fördelar och nackdelar med att köpa den genom företaget och sen ta som personalbil?

Räknas t ex förmånsvärdet till utdelningsutrymmet sen?

Bör jag t ex köpa vinterdäck och andra tillbehör privat eller spelar det ingen roll?

Tack!

Det är svårt att svara på utan att veta hur mycket du kör privat, hur mycket du kör i tjänsten och hur länge du önskar behålla bilen.

Ca 1500 mil privat och 150 mil för jobbets räkning. Skulle gissa att jag har den mellan 6-10 år.

Att köpa en tesla privat och ha den så länge är dumt. Det finns stora risker när det gäller andrahandsvärdet på dessa bilar idag och de kan kosta en hel del att laga.

All utrustning som företaget står för skall räknas in i förmånen, även däck etc. Köper företaget vinterhjul separat kan hel moms dras på dessa.

Förmånsvärdet räknas till utdelningsutrymmet om du höjer bruttolönen och sedan betalar förmånen med ett nettolöneavdrag.

Nu vet vi ju inte vad framtiden visar. Jag skulle dock köpt en elbil privat istället för att ha den som förmånsbil. Jag hade också tagit en helt annan bil, mest troligt en kia e-niro.

Nya bilar blir dyrare varje år, det är därför bilar som är några år har ett oförskämt högt restvärde.
En bilförmån är en garanterad kostnad.
Köper du bilen själv kan man försöka genom att vara klyftig gå plus minus noll och bara låna ut pengarna till sig själv. Kan du casha en bil idag är du en vinnare, räntorna på billån ligger runt 8% vilket är helt tokigt.

1 gillning