Hade tjänat på att ta förra bilen privat… | ska jag ta nästa privat?

En fråga, jag har alltid tagit mina bilar på företaget genom finansiell leasing. Normalt är dom värda runt 50% efter 3 år och 6000 mil. Förmånsvärden har varit låga och med tanke på värdeminsningen har det varit en no-brainer att leasa.

Jag ska precis nu lämna tillbaka en bil jag tagit på 12 månaders operationell leasning. Priset på bilen var 881900:- Fick nu erbjudande av handlaren om att köpa ut bilen, marknadspriset är idag 880000:- så bilen har minskat i värde 1900:- på 12 månader. Jag har samtidigt betalat förmånsvärde om 10000:- i månaden, så i efterhand skulle man väl tagit denna bilen privat med vanligt billån? Då hade den kostat mig 1900:- + halvförsäkring 12000:- för ett år samt ränta på 881900:- (30k vid 5% ränta efter skatteavdrag). Så min privata kostnad hade varit 43900:- för 12 månader för en bil som kostar närmare en miljon att köpa.

Min nästa bil kommer nu i höst och kostar 910000:- är det vettigt att ta den privat?

Du kanske redan köpt/leadat bil nu, men det är alltid svårt att sia om värdet på bilar i framtiden, men ditt exempel är ju rätt exceptionellt att bilen gick 0,25% i värde på ett år, normalt hade ju varit 100k, minst.

Rent statistiskt och logiskt ska du köra på samma avtal, men du kan chansa på att bilen lyckas med samma igen, antar att det är en Tesla, där har ju varit en del ovanliga prisutvecklingar, finns tom de som fått mer för sin Tesla när de sålt den än när de köpte den.