Har en förmånsbil i det egna företaget av årsmodell 2019. Under 2024 kommer den vara slutbetald.
Förmånsvärdet är ca 4200:/mån.
Reparationer/försäkring/service/skatt/underhåll uppgår under 2023 till ca 2000:-/mån.
Om jag köper ut bilen för 180.000:-, får jag först betala bolagsskatt på 20%(36000:-) för det blir en vinst i företaget. REsterande 144.000:- kan jag ta ut som utdelning ur företaget som också ska betalas skatt på 20% dvs .29000:- . Av de 180.000 jag betalade för bilden får jag tillbaka 108.000:-, dvs min privata kostnad för köpet har varit 72.000:-. Om jag vill slå ut det på 5år blir det en månadskostnad på 1200:-/,månad. Tänker jag rätt så längt?
Blir då en total månadskostnad på bilen utköpt (har inte räknat räntekostnad):
2000+1200=3200:-
Tar jag ut förmånsvärdet i lön blir det ca 3200:-/månad efter skatt
De 25000:- jag betalat i underhåll kan tas som utdelning i företaget och ger då ca 15000:- eller 1250:-/mån i handen.
Jag borde alltså tjäna på att köpa ut bilen eller tänker jag fel?
Frågan är om jag ska ta med månadskostnaden för att köpa ut bilen, tittar man på Blocket kostar en samma bil 10år gammal betydligt mer än 72.000:- så förmodligen kommer jag kunna sälja bilen efter 5år utan att förlora något. Det gör ju kalkylen ännu bättre.
Risken är ju om det inträffar någon stor onormal reparation på bilen.
Har inte full koll på om jag kanske behöver betala något mer mer för att köpa ut bilen men det förändrar inte kalkylen radikalt förutsatt att jag resonerat korrekt ovan. @Skogstomten .
Jag köpte ut min och det kändes som man fick bilen nästan gratis. Men det är en tanke vurpa, man har ju egentligen betalt den under tiden man leasar. Men känns kul att köpa ut bilen och sen få tillbaka hälften som utdelning.
Bra att tänka på är att inhämta minst två offerter från två olika bilfirmor som grund för din värdering. Då blir det lätt för dig att argumentera för att bilen har köpts till marknadsvärde. Annars kan SKV ha synpunkter på pris
Det här var intressant. Jag är i liknande situation men eftersom jag når full utdelning på mitt löneunderlag så kan jag inte ta ut köpeskillingen som utdelning. Därför har jag en förmånsbil från 2017.
Jag undrar över anskaffningsvärdet på bilen. Har bolaget köpt in den, och är den i så fall avskriven till noll kr i bokfört värde?
Eller leasade företaget bilen. Har den varit leasad måste ändå företaget först köpa loss bilen innan du köper den.
Misstänker att han köpt den på avbetalning eftersom det står slutbetald i rubriken men också nyfiken på svaret på den frågan.
Står inför att köpa en bil för 200tkr antingen i företag eller privat och detta är ju en intressant aspekt om man spolar fram tiden 5år att kunna ta avskrivningar i bolaget första åren och sen köpa ut den billigt privat. När värdeminskningarna är små i förhållande till förmånsvärdet bör det ju vara dags att skifta till privat ägande.
67emeritus
(Erfarenhet 1973,1980 o 1990tals övrebelånade kris. )
12
Lös ut Allt …Ta ut så hög lön du kann. tänk på tjänste pension …Köp Ny bil kontant själv. Ha den minst 10år det bästa.du kann göra… (skit i Alla sk.Förmån,lising , tjänste bil. O.allt vad det heter.=Baara Förlust…! dessa kostnader.sk.Förmånader sparar du ihop på ca.24.mån.(2år). =Då Köper du en egen Bil somm du vill Ha…! bara ett tips.till dej…(kanske ingen Gammal omodärn Tesla på garage uppfarten .men desto Finare innanför garaget…