Ta över företagsleasing?

Har ett eget aktiebolag men tar inte ut någon lön, jobbar i ett annat bolag som anställd. Så det egna företaget är vid sidan av.

Är lite intresserad av att skaffa en bil via företaget men blir inte klok på detta. Först och främst, är det möjligt att ha en bil på bolaget och förmånsbeskattas när man inte tar ut lön?

Bilen jag kikar på är en överlåtelse av en Tesla Model Y, 489610kr är restvärde just nu, och 472000kr i Oktober när 12 månader har gått och det är möjligt att köpa loss bilen.

Tittar jag på en liknande bil privat så ligger den ungefär på 500000kr.

När jag tittar på detta snabbt så verkar det kosta mer att både betala leasingen i företaget och förmånsbeskattas varje månad än att bara betala bilen kontant privat.

Kommande år så kommer företaget ligga lite vilande, så inga inkomster, påverkar detta något? Finns dock pengar i bolaget.

Förstår inte riktigt hur jag ska tänka här!

Ja, du kommer behöva göra lönebesked och skicka in arbetsgivaruppgifter varje månad. Iallafall i Fortnox så justeras skatteavdraget automatiskt när lönen inte räcker till det normala skatteavdraget (när du inte tar ut lön kommer du ha 0kr i skatteavdrag i arbetsgivaruppgifterna), dvs privat kommer du behöva betala restskatt vid deklarationen.

Fördelen med att ha den i företaget är att företaget står för försäkringskostnader och reparationer.

För att få dra av halva momsen så måste du köra minst 100mil/år i momspliktig verksamhet, vilket du inte verkar uppfylla och därmed försämras kalkylen ytterligare för dig.

Tänk även på att om du ska ta milersättning så är det nivån för “Förmånsbil som drivs helt med el” (9,50kr/mil för 2025) som gäller oavsett vilken arbetsgivare som betalar ut milersättningen.

Tack för ditt svar! Tror jag skippar den lösningen. Hur skulle det fungera om man tar över bilen på företaget som en tjänstebil. Och när leasingen nått 12 månader, köpa ut bilen helt genom företaget för att sedan sälja den till mig själv privat?
Vet att den inte får användas privat som tjänstebil, men vad är det som gäller vid försäljning till mig själv?

Mitt kunnande inom de frågorna är mestadels teoretisk än så länge, men min nuvarande uppfattning är som följer:

Har du verksamhet där den kommer behöva användas som tjänstebil närmsta tiden? Misstänker att skatteverket kommer ha åsikter vid eventuell granskning om du införskaffar en tjänstebil som inte används i verksamheten. Dessutom viktigt att föra korrekt körjournal så du kan bevisa att du inte kört den privat.

Fullt möjligt att sälja till sig själv, men du måste hålla dig till marknadsvärde (säljer du för billigt så ska mellanskillnaden beskattas), när det gäller dyra saker som bilar är det lämpligt att ordna värderingsintyg från oberoende part för att bevisa marknadsvärdet.