Köpa Tesla Model 3

Hej,

vi tittar på ny bil och har funderat en hel del på ett par olika attraktiva privatleasingerbjudanden, bland annat ID3.

Landar dock i att vi föredrar köp framför privatleasing och i ett sådant läge blir Tesla Model 3 intressant med nuvarande räntekampanj. Funderar på enklaste modellen, vit färg, vinterdäck samt användande av kod som ger 11 000 lägre pris. Då landar vi på ca 495 tkr. Tänkte ta finansieringen på 60 månader och kommer troligen äga bilen den tiden. Har gjort en TCO-kalkyl som inkluderar:

Försäkring: Halvförsäkring ca 5500 / år första 3 åren, sedan blir den dyrare.
Service: Om jag förstår rätt är servicekostnader försumbara de första åren på en ny Tesla? Räknat en schablon 2000 år.
Räntekostnad: Ca 8000 / år på lånat kapital (2%) samt ca 4000 på egen insats (4%).
El Ca 4000 om året räknat på 1000 mil á 4 kronor milen
Värdeminskning Den viktigaste posten, vid finansiering 60 månader räknas restskulden till 43% vilket väl blir något utgångsläge. Dock hög osäkerhetsfaktor

Utifrån ovan landar jag på följande ungefärlig månadskostnad:

Vid restvärde 43% – > ca 11% värdetapp / år – > 6000 kr
Vid restvärde 25% – > ca 15% värdetapp / år – > 7400 kr

Båda utfallen stämmer ganska väl med Teslakalkylen. Kör man den max 1000 mil om året och tar hand om den hyfsat väl är den väl förhoppningsvis värd minst 125 tkr om 5 år :slight_smile:

Så summerat: Hyfsat låga ägandekostnader i och med ny bil, låg ränta på finansiering, låga servicekostnader, dock lite högre försäkringskostnad samt hög osäkerhet kring andrahandsvärdet.

Missar jag något i funderingarna ovan? Den rörliga räntan borde väl för övrigt ha potential att gå ned lite ytterligare om man tar upp finansieringen nu och basräntan går ned? Antar att det ligger en rörlig basränta + marginal på de 1,99 idag.

1 gillning

Ser väl rätt ut. Den enda invändningen jag har fått från @skogstomten när vi pratat om en M3 är att han upplevde att MY är en mer attraktiv bil som fyller en större marknadsgrupps behov när den väl ska avyttras. Dvs. att du får mer betalt för en MY med dragkrok än en M3. Så han tyckte att vi lika gärna skulle ta en MY istället för en M3.

Tack för svar och input.

Nya M3 lockar lite mer så blir ytterligare en kalkylerad risk då ifall det blir köp :slight_smile:

1 gillning

Det är en väldigt bra bil. Just nu bättre än Model Y på det mesta utom utrymmet. Särskilt chassi, känsla i material och ljudnivå har färbättrats. Det lär väl komma till Model Y i en facelift också men just nu är Model 3 en bättre bil, om man vågar jämföra en sedan med en MPV.

Säg till om du vill ha en referralkod. :kissing_heart:

1 gillning

Jämfört med erbjudanden på ID3 så blir det ju drygt 1000kr dyrare/månad jämfört med minsta beräknade värdeminskningen och 2500kr med den högre värdeminskningen. Men du får ju en klart bättre bil.

1 gillning

Vi tittade faktiskt också på ID.3. Vana vid ID.4 kändes den rätt lik men såklart mer basic på alla punkter. Sen provkörde jag Model 3 och insåg att det var som att jämföra flintastek med entrecote.

1 gillning

Mja. Kan stämma för många men för mig som prioriterar tystgående bilar som har behaglig fjädring mm går TESLA modell Y av alla årsmodeller hittils bort helt faktiskt.
Senaste model 3 år 2024 verkar mycket bättre på dom punkterna.
Jag har svårt att tro på att man inte kan få minimum 250.000 om 5 år för en 2024 Model 3 med bara 5000 mil.

Model Y har precis som andra Teslor förbättrats inkrementellt sedan lanseringen och särskilt dämparna har blivit bättre som jag förstår det.
Men Model 3 från 2024 ger en indikation på att Tesla faktiskt kan bygga bilar med både bra komfort, låg ljudnivå och bra känsla i kupen. Min gissning är att storsäljaren Model Y kommer bli riktigt, riktigt vass efter samma refresh.

1 gillning

Låter rimligt men tror du kan dra ned elkostnaden till typ hälften. Om du inte tänkt att endast använda snabbladdning?
Model 3 är en av de snålaste elbilarna som går att köpa så förmodligen klarar du dig på halva kostnaden om du har egen laddstolpe.

Jag var och provkörde M3 + MY. MY är betydligt mer vettig men man känner att den är daterad i jämförelse med M3 Refresh. Dessutom är den stötig även i jämförelse med min Cupra Leon Sportstourer.

Sedan är det riskkontot med Trump/Musk. Jag är såld på MY men med moroten och galningens vänskap så sneglade jag mot andra bilar.

Enyaq, ID.4, ID7, Kia EV6, Peugeot 5008 electric provades och jag fastnade för Enyaq 85 med RWD. Komfort och praktikalitet. Det är dessutom vissa handlare som har kampanj nu.

Jag landade i att jag leasar en Enyaq över tre år med 2000 mil om året. Vinterdäck, drag osv i en fin kampanj från Atteviks i Jönköping.

Kör just nu en Cupra Sportstourer E-Hybrid som jag älskar men ryggen fungerar inte med sportstolarna och hur låg den är.

Fö spekuleras det om ytterligare prissänkning av gamla MY inför kommande refresh samt att det finns stora lager av den. Inte för mig men tar man ägarrisken så kan man få fin bil till nollränta.

1 gillning

Av vilket skäl då? Själv valde jag också mellan M3, MY och Kia EV6 men det landade i en M3. Jag gillar den lägre tyngdpunkten och bättre aerodynamiken i M3:an. När leasingtiden går ut blir det nog att förnya med en M3 Highland.

1 gillning

För mig är det en opraktisk bil då jag behöver mer bagageutrymme. Baksätet hade för lågt tak och bilen var lite låg (gubbrygg allt för tidigt). På positiva sidan är stolarna, tekniken och känslan. Det är en väldigt fin bil som slår det mesta men opraktisk.

1 gillning

De flesta sedaner och hatchbacks är ju rätt opraktiska i jämförelse med laståsnan Model Y eller Enyaq. Men behöver man inte kombiutrymmet så kan man välja att köra en mer aerodynamisk och trevlig bil. Det är rätt stor skillnad på hur effektiv Model 3 är på resa, jämfört med en MPV el SUV.

2 gillningar

Det är ju det. Elbilar ska skära vinden och det gör inte MPV/SUV. Men det är en kompromiss jag får ta. ID7 som är effektiv var för dyr för att det ska kännas ok.

2 gillningar

Har du räknat på vad kalkylen blir ifall du investerar köpesumman i globala indexfonder och leasar istället?

Ifall köpesumman är 500k så har det senaste 3 åren sett ut så här:

Alternativ 1: Spendera sina likvid medel, bilen går ner till ungefär 250k i värde på 3 år, total förlust minst 250k och inga likvida tillgångar.

Alternativ 2: Du lägger in pengarna i LF global index som gått upp 60% senaste 3 åren, alltså har du nu 800k cash men ingen bil efter 3 år, och du leasar för säg 5-7k/mån.

Vilket alternativ har varit bäst historiskt?

Vet ju inte ifall börsen fortsätter upp eller ner men ändå viktigt att ha med detta tänket i sin kalkyl tycker jag. Historiskt så tycker jag det lönar sig med alternativ 2, speciellt ifall man leasar säg 15-20 år och investerar alla pengar. Sen 2013 är ju LF global index upp nästan 400%.

Med detta tankesättet skulle jag vilja föreslå följande alternativ 3.
Belåna dig maximalt på hus och så många privatlån du kan få för under 15%.
Investera allt i Global index och känna multum.

Eller så fattar vi inte beslut på historiska börsuppgångar över ett fåtal år, utan räknar med längre tidsperioder som åtminstone har några konjekturcyklar i sig. Istället för 20% om året kanske man ska räkna 6-10% och jämföra.

Sedan är ju min förhoppning att elbilar som fungerar som primärbil ska gå ned 50% på 3 år men jag är skeptisk till att vi faktiskt kommer få se det. Även om jag själv är för feg för att våga köpa en ny elbil då jag själv räknar med 50% nedgång.
Men jag tror faktiskt inte vi kommer se några AWD/dragkroks Enyaq, ID7, Model Y, ID4, Ariya, Ioniq 5 osv som kommer hamna på under 300 000 kr sträcket vid 3 år. Tror snarare vi pratar 400 000. Tycker det finns någon sorts mental barriär vad folk är villig att betala för just familjebilen/endabilen och den är markant högre än tex andrabil även om användningsområdet för båda bilarna kanske skiljer sig bara 5 av 100 ggr.

Hoppas däremot jag har fel och de rasar i pris så jag kan motivera uppgradering.

1 gillning

I det här fallet är det Teslas ränteerbjudande som lockar till köp, utöver att vi föredrar köp framför privatleasing av ett par andra olika skäl.

I och med att vi “bara” lägger in 20% så är det ca 100 tkr som vi tappar utebliven avkastning på. Övriga 400 tkr finansieras mot 2%.

1 gillning