Tesla model Y juniper

Ny Tesla model Y finns fortfarande räntefritt på avbetalning. Är det någon som gjort en snabb jämförelse med leasing i tre år? Syftet med leasingen skulle vara att komma undan värdeminskningen och eventuellt slippa handpenningen.

En talande tystnad som pekar på hur hett tesla är idag.

1 gillning

Valde förra veckan, efter mycket budgetarbete, att köra på en EQE suv istället för Tesla. Ett billigare leasing erbjudande +15000kr att ladda för under 3 år. Den lägre leasingkostnaden äts dock upp av ett högre förmånsvärde. I slutändan hade vi omröstning i familjen och alla röstade på mercan.

Vi har åkt Model y i tre år nu. När vi skaffade den kändes det inte som det fanns några direkta alternativ. Nu är situation annorlunda, det finns många bra alternativ.

1 gillning

Leasingavgiften ÄR värdeminskningen. Så den kommer du inte undan hur du än bär dig åt. Med tanke på det dåliga andrahandsvärdet så är väl en tre år gammal Model Y ett betydligt bättre alternativ? Otroligt mycket bil för pengarna.

Jag har en själv och är mycket, mycket nöjd.

Stort tack för svaret. Det är som du säger, att leasingen räknar med värdeminskningen, vilket är varför den blir så dyr.
Ju mer jag tänker på det resonligt desto mer landar jag i samma slutsats, att det är bättre att köpa en begagnad.
Hittills har jag hittat att Länsförsäkringar verkar vara billigast på att helförsäkra Tesla, med 1500:-/mån för en 2022. Är det någon som vet om ett ännu billigare försäkringsbolag?

18000kr per år låter ju otroligt dyrt för en försäkring. Nu har jag aldrig ägt någon bil med så många hästkrafter som antagligen drar upp priset men ändå okej bilar och aldrig betalat mer än 6000kr per år…

1 gillning

Helförsäkringen hamnar där någonstans på en Model Y, tyvärr. Det är en väldigt dyr bil att försäkra. Å andra sidan slipper du den sjukt höga självrisken (nästan 14.000 kronor!) som du har de första tre åren på en ny Tesla.

Trygg-Hansa eller Watercircles brukar vara billigast, kolla där.

1 gillning