Finansiell leasing Tesla Y kalkyl

Hej, är egenkonsult med ett AB där jag får in mer än jag kan ta ut med utdelning samt lön vid brytpunkten.

Sett avsnittet med bilkalkylen och tänkte göra samma sak. Priserna har gått ner avsevärt på Tesla model Y. Undrar om jag missar något i denna kalkyl, låter för mig lite för bra för att vara sant. Framförallt jämfört med min Toyota Yaris 2020 som hamnar på en månadskostnad på 4000:-.

Jag har satt marginalskatt till 66%, då jag redan tar ut lön på 50’, så räknar på det som överstiger den lönen.

Satte räntan till 4% då får jag fram samma (väldigt nära) månadskostnad som jag ser på teslas hemsida (4500:-).

Missar jag något?

Från teslas hemsida. Antar man får ca 4% ränta på lånet? Hittar inte mer detaljer om det, antar det kommer efter beställning?

2 gillningar

Following this thread

1 gillning

Ja, ingen kan det här bättre än @Skogstomten - på den nivån att jag tror ingen av oss andra vågar svara. :joy::see_no_evil:

För referens och andra är artikeln som refereras till nedan:

Skogstomten heter Erik Naessén och hjälper till vid bilköp. Hans hemsida.

2 gillningar

Tror jag missat att räkna med den förhöjda första hyran, det är ju inget man få tillbaka.

Skulle också tro att det är en korrekt analys. Med halv avdragsrätt på momsen bör det ge ytterligare kostnader per månad på 3 375kr per månad om kostnaderna fördelas ut över 36 månader.

Annars är jag med Jan att jag i övrigt inte vill uttala mig då risken för fel är lite för stor :smiley: Beloppet känns iaf mer rimligt då för jag håller med om att den ser läskigt bra ut som du visar den :slight_smile:

Räknade om. Satte 0kr i förhöjd första hyra då kostar det ~7200 kr/mån ex moms. Vet inte om jag kan lyfta halva momsen pga under 100mil isåfall blir det ändå väldigt bra:

2 gillningar