Räkna på en Tesla Model Y

Intressant tråd.
Det hade varit intressant om någon som kan räkna på (framförallt gällande personalbil och förmånsbil) kostnaden (här tänker jag även eventuell förlorad pension) för en ny tesla model y LR.

  1. Kostnad vid kontantköp är ju givet.
  2. Kostnad vid billån
  3. Kostnad privatleasing
  4. Kostnad förmånsbil
  5. Kostnad personalbil

När jag servade vår privatleasade bil i början på mars snackade jag lite med säljaren jag tecknade leasingen med. Han sa att privatleasingen tappat stort hos dem, inte alls lika stora rabatter från biltillverkaren, samtidigt har ju räntan på billån gått upp de med.

1 gillning

@Skogstomten räknade åt oss i detta avsnitt på exakt dina frågor.

Det är ganska mycket jobb med det, så mitt tips är att börja med dina egna funderingar, så kan vi komplettera eller anlita @Skogstomten som gör det proffesionellt:

https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/

1 gillning

Intressant kalkyl.
Mina funderingar är:

  1. Hur ser kalkylen ut nu med Teslas prissänkningar? (ja det blir billigare men hur mycket billigare)
  2. Räntorna har gått upp, privatleasing är inte alls attraktivt längre?
  3. Upplägget personalbil (kostnadsneutralt för företaget), hur står sig det mot övriga finansieringsalternativ?

Nja. Idag är det dyrare TROTS prissänkningen.

  • Högre ränta normalt (Även om tesla har 2,99% just nu på vissa bilar)
  • Högre elpris
  • Ingen bonus
  • Lägre förväntat restvärde efter priset sänktes och marknaden generellt mattats av.

Privatleasingpriserna har då också generellt gått upp ganska mycket. Gå t ex in på Gomore.se så kan du kolla privatleasingpriser på olika elbilar inklusive Tesla.

Personalbil innehåller en hel del fallgropar beroende på hur det är upplagt. (Hur hanteras pensionsavsättningar, restvärdesrisk, SGI, vad händer vid uppsägning från jobb, förtida avslut av bilavtal osv) I regel är det inte längre vidare förmånligt med personalbil eftersom hela upplägget är att du som anställd ska ta HELA den ekonomiska bördan =kostnadsfritt för företaget. Det hänger då alltså delvis ihop med att det har blivit sämre/dyrare för företagen erbjuda bilar pga högre förmånsvärden, dyrare fordonsskatt på fossilbilar, högre räntor på leasingavtalen osv.

Man kan säga att (NYA) bilar (och elbilar) har varit ovanligt billigt att köra under ett antal år. Där vi numera går mer mot ett normalläge att NYA bilar generellt är dyrt att köra och begagnade bilar generellt åter blivit mer prisvärt i förhållande till det. Sen finns det massor av fallgropar med begagnade bilar men det är mer som det alltid varit.

5 gillningar

Tack för svar.
Just ja, bonusen är helt slopad nu :skull_and_crossbones:
Vi har ett år kvar på vår nuvarande leasing (Kia ceed phev), kanske blir något liknande igen.

1 gillning

Hej jag använde dessa verktyg för att ta reda på driftkostnader innan jag gick till köp:

@Skogstomten har en fin excelark och personlig guidning om du ska spendera massa pengar på en bil kan de kanske vara värt att anlita han. Ger kanske andra perspektiv än bara Model Y.

Gick även med Facebook grupper för Kia, Tesla, Ford, etc…för att se vanligaste problemen.

Om du använder Discord finns de ett nystartat community för Svenskar här:

1 gillning