@janbolmeson
Lyssnade just på avsnitt 216 och förstod att Ni helst önskar privatleasing av Er nya Tesla Model Y. Det finns på denna sida:
Själv är jag nöjd med privatleasare av en Kia e-Niro.
Ha det fint!
@janbolmeson
Lyssnade just på avsnitt 216 och förstod att Ni helst önskar privatleasing av Er nya Tesla Model Y. Det finns på denna sida:
Själv är jag nöjd med privatleasare av en Kia e-Niro.
Ha det fint!
Ah, stort tack. Det hade jag missat.
Ganska nöjd med att facit stämde ganska överens med min egen kalkyl. Den såg ut så här:
Pris per år | Kommentar | |
---|---|---|
Bränsle (el) | 2 400 SEK | ca 1 200 mil á 2 KWh á 1 kr/kWH |
Service | 1 000 SEK | Typ ingen service, men ändå lite höjd. |
Värdeminskning | 140 000 SEK | 50 % på 36 månader från 850 000 SEK |
Försäkring | 4 000 SEK | Halvförsäkring |
Skatt | 365 SEK | |
Däck | 0 SEK | Ingår i köppriset. |
Summa: | ca 148 000 SEK | Blir ca 12 350 SEK/mån |
Så här är deras facit:
På 10 947 SEK men till det tillkommer bränsle 200 kr och försäkring på 350 SEK.
Du får nog räkna 2 kr/kWh. Nätavgiften är ju beroende av förbrukningen.
Ja, fast räknar med att ladda på natten när det är som billigast med med smart laddning. Men ja, för att ta höjd är det nog bättre med 2 kr.
Aha, ni har eller tänker skaffa tidstariff. Det är ju bäst. Vi har Eon och jag vet inte om vi har den möjligheten.
19 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Elbilsladdning: Inte säkert att laddbox och ladda på natten via timdebitering är billigast
Jag förstår inte hur det kan vara mer fördelaktigt att privatleasa. Vi kommer företagsleasa (egenföretagare) model Y och jag jämförde våran kalkyl på teslakalkylen med din och den är ganska lika förutom försäkring (Stockholm). ”Privat totalkostnad omräknad” för oss blir 6431, privat med kontantinsats 7953. Jag är såklart intresserad av att göra bästa dealen. Jag förstår inte, vad är det jag missar?
Den enda gången privatleasing är fördelaktigt i mina ögon är då man lägger 0 kr i insats. Hela grejen med leasing (privat) är att man vill binda upp kapital i insatsen, så resonerar jag i alla fall.
Teslas privatleasing är i mina ögon horribel då man lägger 130 tkr eller mer i insats för att sedan, troligtvis, lämna tillbaka bilen. Man kan ju tänka sig att man gör detta för att minska månadskostnaden till skillnad från ett traditionellt lån men det är en marginell skillnad då det handlar om 1000-2000 tkr/mån som mest.
Så nej, jag hade inte leasat en Tesla privat. På företaget är det en annan sak, men som privatperson så gör du en bättre affär genom att köpa den.
Bara min åsikt
Du blir förmånsbeskattas när du leasar genom företaget, gå in på skatteverket och kolla hur mycket genom att mata in din bil…
Tack! det är med i teslakalkylen. Därav min fråga.
Bara förmånsvärdet på tesla model y är enligt Förmånsvärde Tesla Model Y - Beräkning och pris på alla 3 varianter | förmånsvärde.se är 5818 kr/månad, å då har du inte ens betalt leasingavgifter, halva momsen eller någon försäkring…
Du får gärna redogöra för dina beräkningar så kan vi se vilken som blir billigast… ytterligare att tänka på är att du får just nu 18kr milen i milersättning skattefritt på en privatleasad bil men endast 9,50 kr på en företagsleasad bil…
Det stämmer! Men vi kör inte särskilt mycket i tjänsten
Berätta gärna hur det är uträknat…
Ta med både företagets kostnader samt ditt privata förmånsvärde i kalkylen
Nu förstår inte jag hur du menar, allt står ju där kan du inte se bilderna?
Jo, jag ser bilderna men har inte en aning om hur personen har räknat ut sina siffror… men strunt i det, slå till på teslan och njut!
Nu kan man privatleasa en Model Y för 8 600 SEK till skillnad för 10 600 SEK bara för några veckor sedan.
År? Tio tecken.
Tänk dock på att alla pengar som företaget betalar med är oskattade. Medan privata ”lönepengar” redan har skattats med kommunalskatt, sociala ”avgifter” samt eventuell statlig skatt. Så ganska mycket rabatt att betala med oskattade medel.
Vad tänker du?