Elbilsladdning: Inte säkert att laddbox och ladda på natten via timdebitering är billigast

En kombo av Tibber elavtal och laddboxen Easee är väl rätt optimalt. Då kan man ladda bilen när marknadspriset är som lägst.

Vi kan till och med se till att smartladda din bil när elpriset är som lägst.

De brukar även ha någon form av referal kampanj så man kan få ett par hundra kronor rabatt i början.

Exakt det jag tänkte köra. :+1:

2 gillningar

Billigast blir det om man får ladda hos grannen :joy: :tada:! Det är ändå själva bilen som är dyraste kostnad. Laddning är bara en liten del på totalen :+1:. 40-50 tusen i värdeminskning /år, sedan kan man alltid trösta sig att man har sparat 500-1000 sek på el laddning :thinking::+1:.

5 gillningar

Har även funderat över detta när det kommer till att införskaffa en elbil vs bensin/dieseldrivna bilar.
Kostnaden för bilen är ju ändå betydligt mycket dyrare än vad drivmedlet som man spara in genom laddning är.

Är absolut inte emot elbilar, tvärtom så sneglar vi på en Model Y själva men det är mer för att vi har råd med det samt att vi vill ha en elbil, inte för att det är kostnadseffektivt på en daglig basis.

Mycket att ta med i kalkyl och jämförelser, väldigt svårt att summera i ett inlägg

Kalkylen beror väl på hur mycket man kör och hur länge man tänkt äga bilen, då den största konstnaden är för bränsle, och sen service när fossilbilen behöver kamrem etc? På 10 års sikt är det enligt de flesta kalkyler mycket billigare med en elbil än t.ex. en ny dieselvolvo.

/H

Så är det ju, finns många delar att med i kalkylen.
Men känner rent spontant att kostnaden för en elbil idag är ändå ganska hög.

Jag vill absolut ha en och funderar starkt över det, men förväntar mig ingenting i form av att tjäna in på det i framtiden. Vill snarare slippa besöken till en bensinstation (om man måste ladda på vägen) samt årlig service, vilket det är mindre av i en elbil.

Men kan för lite om bilar och kalkyler för att säga bu eller bä, tycker bara att priserna är höga, speciellt för familjebilar :blush:

Enligt Peter Esse på teknikveckan går man förmodligen back på att använda tibber å laddning nattetid, då timpriset på el är högre under dagen med tidsabonnemang… Något han rantar om i senaste podavsnittet… Inga stora summor men något de flesta inte inser…

1 gillning

Du kan köpa min gamla tesla wc, det behövs ingen tidsinställning av laddaren då du i teslan (iaf i model Xen) kan sätta en tid då den ska va färdigladdad…

1 gillning

Vill du utveckla, hänger inte alls med? Är i princip alltid billigare nattetid. Tex så här ser det ut just nu.

Timavtal är alltid billigare nattetid, men jämför timavtalskostnaden under högtryck med ditt nuvarande fasta elavtal så ser du att det är då dom gör pengar… 23 minuter in https://podcasts.apple.com/se/podcast/jackie-chan-och-lill-strumpa/id892522525?i=1000533313557

Hur menar du? Jag kör Tibber, Easee och smartladdning och det är i princip alltid billigare att ladda under natten (undantag finns). Även om du kör med solpaneler är det oftast billigast att låta dessa sälja el under dagen och sen ladda bilen på natten. Har du riktig tur dyker det upp tokbilliga timmar på natten.

/H

Tror att invändningen är att med timtaxa så har man billigare el på natten medan det blir dyrare på dagen (och speciellt under peak). Har man annan elförbrukning då som inte kan offsettas med t.ex. solpaneler så kan det bli dyrare (om man inte använder mycket el på natten).

Tack @htguy, men den infon tog jag från teknikveckan podden, dubbelkolla det gärna någon… På något sätt ska ju Tibber (eller andra som kör timprisavtal) tjäna pengar och kan man inte ställa om helt å hållet till att använda el under nattetid då det är billigt så är det inte säkert kalkylen går plus…

Tibbers intjäning ligger i den fasta avgiften på 39 kr per månad. De har inget påslag på själva kWh-priset. Vi har pratat om det i avsnittet med dem:

Vet inte om jag uttrycker mig sämre pga förkylning, det jag försöker förmedla är att man med timtaxa (billigt timpris på natten) jämfört med vanlig eltaxa med rörligt elpris får ett dyrare timpris under peak dagtid…

Man kan med andra ord förlora på att använda timtaxa om man inte tydligt har en övervikt av förbrukningen på natten. För egen del (trots hög förbrukning) så kör vi INTE timtaxa pga detta. Man bör med andra ord kolla så att man inte fördyrar sin förbrukning totalt för att ladda bilen billigt.

Har man solpaneler så påverkar det så klart kalkylen.

1 gillning

“Haken” är precis som @htguy skriver att det bygger på att man kan styra om den mesta förbrukningen till lågpristaxan nattetid. Har man t ex pool/bastu/värmesystem/vanor osv som även drar mycket el dagtid så är det inte alls säkert man vinner på det.

Betänk t ex att en normal körsträcka/dag på 5-10 mil (1 800-3 600mil/år) bara rör sig om 10-20kWh/natt för att ladda upp elbilen. Majoriteten av övrig dagsförbrukning (20-70 kWh?) kanske du främst då förbrukar dagtid 6-22 dvs då du istället får betala ett lite högre elpris än normalt med den typen av abbonemang.

Så det gäller att göra hemläxan först och analysera övrig elförbrukning och hur mycket elbilen faktiskt förbrukar. Många överskattar helt klart vad en elbil behöver laddas med dagligen. Tänk på att årlig körsträcka enligt ovan normalt innebär en del långresor också där den laddningen som sker längs vägen dessutom ska räknas bort.

@janbolmeson inte alls säkert att Tibber automatiskt blir mest lönsamt för er :wink:

2 gillningar

Precis det jag ville få fram… :slight_smile:

Observera också att Tibber är elhandelsbolaget som du kan byta.

Den ökade kostnaden pga effekt/tidstariff kan uppstå hos din elnätsägare (deras rörliga överföringsavgift t ex Vattenfall, EON, Ellevio) som du inte kan byta. Så man behöver ha koll på vad som händer på BÅDA fakturorna. Vilket Tibber inte riktigt lyfter fram och många missar.

1 gillning

Jag tror att det rådde lite begreppsförvirring kring citatet från Esse, där jag i alla fall tolkade det som att det blev dyrare med timtaxa att ladda på natten.

Jämför man fast elpris eller rörligt elpris utan timdebitering är det precis som sägs i tråden inte säkert att det lönar sig med timdebitering, speciellt inte om man har många törstiga apparater som slukar el under dagen + peak när priset är som högst för oss med timdebitering. Kör man som vi timdebitering och har solpaneler och få/inga energislukande prylar under dagen (då ingen är hemma) då kan det antagligen vara billigast med timdebitering. Men man bör räkna efter lite och fundera vad som är billigast för just sig själv och de vanor man har.

Sen har det ju börjat komma detta otyget med effekttariff hos vissa nätägare, som man också bör ha koll på om man är drabbad. Har inte riktigt förstått detta, då man i de allra flesta länder vill styra elförbrukningen till timmar där samhället i stort använder mindre elektricitet. Att då “straffa” folk som anstränger sig för att köpa mest el under dessa timmar är lite märkligt, men ska kanske avhandlas i en separat tråd. Jag betalar trots allt min mätarsäkring som i sin tur bestämmer vad jag kan plocka ut från områdesnätet. Allt detta bör ju hänga ihop. Har hela vår gata 3x20A ska givetvis den sammankopplande noden klara av att vi plockar ut denna effekt /vilket man normalt inte gör.

jaja, tack för en intressant diskussion i alla fall.

/H

1 gillning

Kamrem? 15000 eller så? Vart tionde år eller så?

Man får nog hitta bättre argument för elbil än så.