Är i tagen och ska köpa ny laddbox och har siktet inställt på Easee Home då den är ganska billig. Vet dock inte om jag ska ha lastbalansering eller ej och vilken.
Vad jag läste på Hemsol.se så är maxuttaget 13 800w på den 20 A säkring vi har idag. Vi har en FLVP som kör 9kw som max och sedan då kombinerat med spis och ugn så ligger vi redan nära gränsen. Dock så kommer vi snart byta ut FLVP till LVVP som kanske förbrukar mindre el. Ang laddare så har jag i tidigare boende så laddade jag bara med 7.2kw på natten varannan dag då vi inte behövde snabbare.
Men det sagt så låter det väl ändå som att vi skulle satsa på lastbalansering?
Fråga nummer två är då, vilken? Easee säljer ju sin egna Equalizer. Men då jag i förlängningen även skulle vilja mäta min totala elförbrukning och integrera denna med HA så funderar jag på Tibber Pulse. Som jag förstått ska även denna fungera med Easee Home lastbalansering. Finns det andra lastbalanserare jag bör kolla på?
Kör själv utan lastbalansering. Laddar nästan bara nattetid och har ställt ner till 3-fas 10 A
Har aldrig haft några problem.
Man måste väl ha en kabel dragen till mätarskåpet? Kostnaden för detta och dyrare box kan väl vara en anledning?
Kanske går lösa trådlöst, men i så fall måste man ju ha en stabil wifi-mottagning på båda ställen också.
Har man ny elmätare är det bara en liten dongel man trycker in i HAN porten. Men ja, har man inte wifi dit får man väl skaffa en förstärkare.
Köper man tillsammans med laddboxen får man julite rabatt också med det gröna avdraget? Blir alltså dyrare att komplettera i efterhand.
Nackdelen med Tibber är ju att de i sin tur integrerar med Easee så man kan inte blockera internet åtkomsten. (Jag har ingen lust att ge bort min förbrukningsdata till Tibber utan att få något i gengäld)
Ja om du inte har timdebitering och andra saker som den kan styra är det lite onödigt. Jag ändrar nog mig, skaffa det som är enklast även om det är lite dyrare. Så installatörens alternativ är vettigt då.
En pulse är billigt, och om du i framtiden skulle bli tibberkund har de ofta så man kan få 500 kr att köpa prylar för, så en pulse blir nästan gratis då!
Zappi v2 kan köra över wifi, men jag valde att dra ut kabel ändå. Det går med en vanlig ethernetkabel. Du kan dra den i samma rör som du drar elen från huvudmätaren till laddboxen. Oftast får man ju dra ut en lite grövre elkabel till boxen för att kunna nyttja den till max. Så det är inte någon enormt större kostnad.
Kör också såhär, nedställt till 10A i bilen, har en billig WC2.
Testade av misstag köra fullt när det var -20 och vi hade lånebil som inte var nedställd, då gick en av 25A huvudsäkringarna.
Min elektriker (som är vass på värmepannor och laddare) rekommenderade mig att strunta i lastbalansering på laddboxen och istället låta lastbalanseraren på min flvp nibe 730 backa vid överlast. Ställer ner laddaren på 6-7 kw på vintern. Har 16 a huvudsäkring och än så länge har det fungerat bra.
Sen kan man ju fundera varför man behöver lastbalansera, det kan ju helt enkelt vara så att man har för mycket inkopplat på en fas medan andra är “fria”.
Det kan ju vara vettigare att åtgärda det först isåfall.
För oss är det så, vi har en fas som belastas mer än andra på vintern om det är riktigt kallt, ett par extra radiatorer samt 4 datorer etc etc…
Men som sagt, de ungefär 10kWh som behövs för att ladda upp våran dagliga användning klarar man av på under 2 timmar med 10A (7kW), det borde man klara att knöka in t.om. om man har timdebitering.
Så, att försöka åtgärda har inte haft tillräckligt !/$ för mig.
Med risk för att förvandla det här till en snoppmätartävling: Se för guds skull till så att en behörig elektriker gör installationen! Ja, man kan dra nätverk och el i samma rör, men det beror på vilken sorts kablar det är och hur installationen är gjord. Alltför många olyckor händer för att vita medelålders män (som jag) tycker att vi kan saker vi inte har en sportmössa om.
Var tvungen att skriva det, jag blev så orolig. Lycka till med laddboxen!
Har lastbalansering trådlöst (WiFi) via Watty som mäter i elskåpet utanpå huset. Själva boxen sitter i garaget ca 100 meter bort i vår lada så den kommunicerar via mobilnätet. Har funkat bra alltid utom en gång när den laggade till och pausade laddningen sannolikt pga felmätning i lastbalanseringen vilket ledde till dyrare laddning just den morgonen.