Hej, är på väg att införskaffa mig en laddbox men funderar på ifall lastbalansering är nödvändigt? Vad anser ni som har laddbox
Jag skulle aldrig köpa en laddbox utan lastbalanserare. Lastbalanseraren ser till att all tillgänglig kapacitet används för laddning utan att riskera att huvudsäkringen går. Detta innebär att man slipper oroa sig för om diskmaskinen, tvättmaskinen eller elpatronen är igång samtidigt. Med vår 16A-säkring skulle den troligen ha löst ut titt som tätt även om vi hade begränsat laddboxens kapacitet till 8A eller så.
Har man timpris vill man dessutom kunna utnyttja så mycket kapacitet som möjligt under de billigare timmarna. Vi brukar ladda till cirka 15A per fas nu under sommaren. Utan lastbalanserare hade jag definitivt inte vågat ladda utan begränsningar.
Jag rekommenderar det. Lätt att huvudsäkringen på huset går annars. Lägg med det som tillval i laddboxen.
Lastbalansering är krav i de moderna installationsreglerna om du inte vill ha gigantiska huvudsäkringar. Hur som kan du om det är ett äldre hus installera enligt reglerna från byggåret.
Borde också vara möjligt att hitta en installatör som är duktigare på att dra kabel än att läsa föreskrifter. Har dock svårt att se vilka egentliga risker man tar som anläggningsansvarig då.
Nödvändigt. Nej.
Kan det vara bra? Ja, i vissa fall.
Kan det strula med lastbalansering pga en mer komplex installation/logik i styrningen? Ja.
Om du “behöver” beror på ditt körmönster, hur snabbt du måste ladda, och vad du har för huvudsäkring och andra förbrukare.
Om du vill ha lastbalansering, se då till att välja en beprövad lösning med fast kabeldragning, inte nån moln/wifihistoria där lastbalanseringen ballar ur så fort kontakten brister.
Krav?
Jag har 20A huvudsäkring och två elbilar som laddas från en box. Vi har ingen lastbalansering men ställde ner boxen till 12A. Har inte varit några som helst problem…
Med nya effekttarifferna kommer vi snarare att ladda med lägre effekt så problemet blir än mer avlägset.
Jag skulle säga som ovanstående. Har du inte uppvärmning med el/värmepump så ställ ner bilen/boxen att ladda 10A och kör laddning över natten. Bör vara noll problem även med 16A huvudsäkring. På 10 timmar fyller du en normal elbil i princip från 0-100 med 10A vilket du sällan borde behöva.
Ja, vi får ser hur det går med effekttarifferna. Enligt Energimarknadsinspektionen ska de vara tidsdifferentierade.
Idag, utan tariffer, vill man dock kunna ladda så mycket som möjligt i prisdipparna. Vi har endast laddat för 121 kr hittills i år exklusive nätavgifter (SE4) genom att koncentrera vår laddning till billigare timmar.
Körde utan, aldrig varit några problem. Laddar bara på natten och det ända då som skulle kunna slå ut är om VP kör elpatron. Men den används aldrig.
Kan ju dock köpa till i efterhand om behovet uppstår.
Jobbiga är bara att lägre strömstyrka==lägre effektivitet. Kör man dessutom timpris vill man ladda så snabbt som möjligt när det är billigt.
Har du räknat på hur mycket dyrare alla övrig förbrukning för ditt hushåll blivit för att du kör timpris?
Jag tittade på det för mitt eget och kom fram till att det absolut inte vore lönsamt.
Även om jag började styra VVB till nattimmar, köra disk, tork och tvätt på natten (vilket är både opraktiskt, högljutt och rent krasst brandfarligt).
Men visst, kör man riktigt riktigt mycket samtidigt som man har låga övriga förbrukare så kanske.
Jag tror att de flesta bara lurar sig själva med “kolla vad billigt jag laddar bilen”.
Varför skulle det bli dyrare? Som sagt har vi laddat bilen för 121 kr för hela året hittills. Det hade aldrig gått utan timpriser även om man behöver baka in elnätsavgifterna med. Vårt värmesystem är optimerat för timpris och regleras per automatik. Tork och tvätt kör vi nattetid (alternativt när det är billigt dagtid). Vi sover på andra våningen och dessa står i källaren.
För att du måste köra vissa förbrukare när tinpriset är högre än snittpriset som du hade fått med månadspris.
Hoppas det inte börjar brinna.
Så är det ju men trots det ser jag ingen fördel med månadspriser i vårt fall. Med Tibber-appen kan man lätt se vilket snittpris man har på månadsbasis och då blir det lätt att jämföra. Men jag kan ju bara tala för mig själv. Alla kan inte styra förbrukningen på samma sätt som oss och utan elbil hade det troligtvis inte lönat sig.
Köp en sån här så slipper du alla killgissningar:
399kr
Tycker definitivt att du ska införskaffa en lastbalanserare å sen köra Tibber med Tibber Rewards. Den där lastbalanseraren kommer du snart räknar hem med reward laddning. Sen det drog igång så har det för oss blivit en slant tillbaka. Förstår att det inte passar alla men det passar bra i vår familj.
Folk överdriver ofta behovet av lastbalansering.
Har laddat elbil hemma i tre år utan lastbalansering.
Har bränt en säkring en gång under de åren.
Laddar 10A och oftast på natten, så det är inga problem.
Har man däremot behov av att ladda samtidigt som man tvättar och lagar mat så är det nog en bra rekommendation.
Tack för svaren, blir nog en lastbalanserare ändå. Har någorlunda känslig el i huset så proppen har gått några gånger utan att ladda elbil
De som säljer lastbalansering tycker det är ett måste…
Jag kör utan och det funkar utmärkt. Har 20A i min eluppvärmda villa. Laddar på 5-10A i normalfallet. Har jag brått drar jag upp till 16A. Ställer detta i appen (tesla)
Obs! Det som de flesta felaktigt kallar lastbalansering är egentligen en lastbegränsning. Dvs systemet bromsar laddaren men fördelar inte om uttag av energi mellan faserna. Finns kanske ”äkta” balansering på marknaden men det är nog dyrare.
Mitt tips: prova först utan.
Mvh
W
Håller med.
Värt att veta är också att lastbalanseraren justerar ner effekten för alla faserna i laddboxen om en fas har högt effektuttag, inte bara den aktuella fasen.