Ni som laddar er elbil hemma på tomten, hur stor huvudsäkring har ni?
- 16 A räcker gott
- 20 A måste jag ha
- 25 A för hög laddning
- 35 A för fullt blås på alla maskiner
- 50 A för att endast det största är nog för mig
0 röster
Ni som laddar er elbil hemma på tomten, hur stor huvudsäkring har ni?
0 röster
Brukar ladda med 10A 3 fas så hade säkert klarat oss på 16 men har 20. Kommer nog sänka när vi får ny VP. Eftersom vi bara kör några mil i veckan så räcker slöladdning gott och väl. Och även om vi skulle köra långt så hinner den ända laddas upp på natten med 10A.
Skulle säkringen börja gå kanske vi köper en Tibber Pulse bara.
Jag har 16 A och får ibland problem med vår laddhybrid. Har därför sänkt laddaren till max 8 A. Det är spis, tvätt och torktumlare som brukar förstöra för mig om jag kör laddning på fullt blås samtidigt.
Lastbalansering är inte dumt…
Vi har haft lastvakt som sänkte eller fimpade när en fas blev överbelastad. Tyvärr kunde vi inte ha en lösning som balanserar mellan faserna med den laddbox/setup vi har.
20 A, har jordvärme. Har ingen lastbalansering. Laddar bilen med 10 A 3-fas (7 kWh). Fungerar bra.
Laddar jag med 11 kWh kan säkringen gå.
16 A men med lastbalanserare. Utan den så skulle säkringen gå.
Onödig kostnad om man inte har behovet.
Har 20A men kommer säkra upp till 25A snart, direktverkande el/luftluftvätmepump som uppvärmning.
Tillägg: Har lastbalansering men det funkar inte bra tyvärr, för dålig täckning till wifi.
Har 20A huvudsäkring och lastballansering. Laddar lite över 11A
Dom flesta har nog ett behov skulle jagat tro om man har ett vanligt villa abonnemang. Undantag finns ju så klart.
Jag kör 16A, köpte med en lastbalanserare men den är för trög. Har gått en huvudsäkring två gånger.
Bilen maxade på 11kw och någon drog igång en storförbrukare. Då small det direkt. Har sänkt till 10A på bilen nu.
25A ingen lastbalansering, laddning nedställt på 10A. Det räcker till att ladda fullt på billiga timmar mellan 22-07.
Första åtgärd innan man installerar lastbalanserare borde vara att kolla varför man behöver lastbalansera.
Har 16 a huvudsäkring och lastbalansering på flvp, inrådan av min eletriker. Drar ner billaddaren på vintern till 8 a. Bilen laddas ändå över natten.
Det hänger såklart ihop med vilka förbrukare man har i övrigt. Jag personligen vill även kunna ladda bilen om behov uppstår även andra tider utan strul med säkringar som går även fast det är fullt flås på panna, spabad, matlagning, elbil osv.
Har man 25A så kostar ju det betydligt mer än tex 16A anslutning.
Med lastbalansering kan man ju kanske sänka sin huvudsäkring istället.
Lastbalansering är väl näst intill standard i dom flesta laddare nu för tiden.
Inte kul heller om man reser bort med underhållsladdning på bilen och kommer hem och pannan har stannat pga överbelastning.
Jo, det här är ju iofs ett argument som jag inte tänkte på i Sverige.
Här kostar det inte extra med 25A, förutom en engångskostnad förknippat med bytet av säkringar.
Det här är väl inte ett reellt problem, du kan ju sätta ner bilen till typ 5A om du ska ha den inkopplad för underhållsladdning.
Det mest ovanliga setupen hittills, tror jag.
16A till bostaden.
Helt separat gemensam gruppsäkring till alla laddare på parkeringen som BRF:en står för (OBS: har egen parkeringsplats med en egen laddbox på som jag betalat själv, det är inte någon form av poolplats).
På parkeringen sker en lastbalansering mellan alla platser (ca 100 av 300 har valt att investera i laddbox) eftersom inte alla platser laddar samtidigt. Om väldigt många laddar samtidigt så sänks effekten, men det har hittills aldrig hänt. Laddar med 16A-kabel.
Baserat på tjockleken på kabeln när de drog in och förberedde för att upp till 300 platser skulle få laddbox så är det mer än 50A-säkring 
Sjukt smidigt i övrigt, då hyran inte höjdes men föreningen tog alla kostnader utöver laddboxen som varje enskilt hushåll fick välja att köpa eller inte.
20A på huvudsäkring, 16A på aktuell säkring där elbilen laddas. Kör dock med medföljande laddaren och den drar bara 10A.
Hos mej så ökar den fasta avgiften ju högre säkring du har. Så det är inte bara kostnaden för säkringsbytet.
Ja, det har du ju rätt i.
20 A - laddar uteslutande på natten