Elbilsägare: hur stor huvudsäkring har ni?

16A med dynamisk lastbalansering. Laddar dock på 6A 3fas på natten vilket brukar räcka.

1 gillning

Jag har 20A. Men laddar bara på natten för annars knasar det med säkringarna, har inte lastbalansering.

Funderar på dra ned Eease till 10A, då kanske det aldrig strular oavsett när jag vill ladda.

Precis samma för mig. Jag kör 10A och det verkar hålla. Började med det förra vintern.

Proppen som gick innan dess var glöd het så jag knappt kunde hålla den med bara händer. Efter att jag drog ner till 10A har jag känt och mätt temp på propparna och de har aldrig varit heta. Så jag tror att det ska hålla. Jag laddar när jag behöver oavsett tidpunkt på dagen eller belastning i huset.

2 elbilsladdare. 25a huvudsäkring. Men skälet till att vi behållit huvudsäkringen på 25a är inte elbilarna utan spisen. Kräver 3×25a för att kunna köra så många av plattorna (5) och ugnarna (3) samtidigt (händer aldrig).

Har 16A med lastbalansering vilket lätt klarar att fylla bilen fullt (20-80%)över natten. Bilen i sig klarar att tar emot 3x16A.

Kör inte jättemycket så det blir laddnig en till två gånger i veckan vilket gör att man kan styra detta till de nätter med längre kostnad.

Tilläggas bör att vi har vedpanna för uppvärmning.

1 gillning

Tankar diesel i ca 5 minuter i månaden.
Ingen kabel behövs.
Helt Ok.

20 ampere och lastbalansering.
11kw från garo som ger 10 kw vid laddning.
Har funkat suveränt alla tider på dygnet.
/Norr

Laddar 1 gång i veckan tar ca 1 minut att koppla och lossa kabel så ca 4 minuter/månade och dessutom snorbilligt med fast pris 56 öre/Kwh.
/R

Väcker liv i en gammal tråd nu när även jag installerat en laddbox.

Ni som kör dynamisk lastbalanserare, kör ni på max hela tiden eller har ni ställt ned laddaren till lägre effekter för att inte maxa huvudsäkringarna under långa tidsperioder?

Såg att faserna pendlade mellan 15,5A - 16,5A igår när jag laddade. Vår huvudsäkring är på 16A så det är ju periodsvis strax över det. Inte så att propparna går men Tibber-appen skickar en rad notiser om överbelastning.

Jag har ställt ned max till 14 A. Då har jag 20 A huvudsäkring.
Finns ingen större anledning för mig att ladda fortare.

1 gillning

Gör det något om man maxar sina huvudsäkringar?
Tänker att om man har 16A så får man väl använda det. Sen vet jag att det funkar att ligga över detta också om det inte är för länge.

16a och bergvärmepump utöver.

Köp en WIFI extender man pluggar in i ett vägguttag närmare och få balanseringen att fungera. Jag har en sån till en av mina övervakningskameror. Dubblerar räckvidden lätt som en plätt för hundralappar.
Finns än mer seriös utvidgning av WIFI om det verkligen behövs.
25A är inte gratis.

1 gillning

Tack för tipset men har löst det genom att sänka effekten på laddboxen. Det är långt till mitt garage, jag tror inte att det är möjligt att få till bra uppkoppling med wifi-extenders. Fortsätter med 20A som tidigare :slight_smile:

Nej det gör ju inget i sak. Men om du har andra laster som t ex värmepump, vvb, spis, etc som du tänkt att använda samtidigt som bilen laddar så kan det ju vara smidigt att säkerställa att det finns marginal. Om man nu inte gillar att byta huvudsäkring titt som tätt.

Parhus, 20A, ingen lastbalansering. Fungerar finfint att ladda elbilen och köra maskinerna samtidigt.

Som jag tolkade det så har @Robert_G lastbalansering. Då säkerställer ju lastbalanseraren detta genom att begränsa laddeffekten när andra förbrukare startas.
Själv har jag inte lastbalansering och har därför ställt ner till 10A och laddar nästan uteslutande på natten. Fungerar utmärkt!

1 gillning

Precis. Jag kör med lastbalanserare där max effekt är satt till 16A (likt min huvudsäkring). Nörd som man är realtidsövervakade jag de olika faserna på huvudsäkringen och såg att effekten ibland låg strax över 16A. Min föreställning var att lastbalanseringen skulle se till att hålla den nedanför 16A så jag tänkte se lite vad praxis är.

Läste att en 16A diazedsäkring kan ta 20A i upp till en timme före den går så jag tänker att det bara är att köra på.

1 gillning

Om den är ny och fräsch, absolut. Mina huvudsäkringar är nog från nittiotalet tror jag :joy:

1 gillning

Skulle förvåna mig och elbolaget tillåter att man tar ut mer än vad man har i sitt avtal. Om det är en fråga om att manipulera huvudsäkringen för att få ner effekt så gissar jag att det är brottsligt.

Har själv villa med 20A huvudsäkring. Laddar elbilen med 10A eftersom jag inte har lastbalansering och det hände vid ett tillfälle ett en fas löste ut när bergvärme, tvättmaskin och laddare gick samtidigt. Det räcker alltid för att ladda fullt över natten oavsett nivå vid start.

1 gillning