Hej! Har fått en Zaptec laddbox istallerad. Pluggar in den och den laddar med 1.3 kwh . alltså sjukt långsamt. Borde ju minst klara 7?Någon som kan detta? Har startat om boxen och kollat på inställningarna i appen men ser inget uppenbart konstigt…
Vad har du ställt in för A?
Har du lastbalanserare?
I en tesla ställer du ju in Max laddström och lastbalanseraren begränsar ju ditt uttag i huset.
Hmm ingen aning faktiskt. På fas 1 ger den 5.9 av 20 A. På de andra faserna står det 0 A. Får nog ringa installatören på måndag kanske.
Hoppas ni gjort en elutredning/mätning innan ni installerade för att veta att ni har jämn belastning på alla faser och att ni har tillräckligt med kräm över för att köra 20A på 3fas.
Låters om du kör 1fas?
Ja troligtvis, jag blir inte klok. Vi har även precis installerat solpaneler. Kan det påverka? Jag kan verkligen 0 om el
Det var dock kommunen som installera laddboxen så dom borde ha koll hoppas jag
Det är ju omöjligt att ens börja tipsa om potentiella felkällor när du inte skriver:
- vad du har för bil och hur den är inställd
- om du har lastbalansering och huvudsäkring
- om elektrikern provkörde boxen vid leverans innan du godkände installationen (rekommenderas…)
Mini cooper countryman plug in. 20A huvudsäkring. Det här med lastbalansering vet jag inte. Kan jag kolla det på något sätt? Han ska ha provkört den vid installationen.
Håller med om att det låter som enfas. Vi har en Zaptec Go, den laddar vår bil med 11 kW (men har kapacitet för 22 kW om en bil som kan ta det kopplas in). Det lägsta jag kan ställa den på ger omkring 4 kW (6A trefas), den kan alltså inte ens ge så låg effekt som du får.
Det finns fysiska reglage inne i boxen som installatören sannolikt ställt fel. Det står om dem i manualen till boxen, men ring dem, pilla inte själv.
1,3 kW är vad jag får när jag laddar via ett vanligt eluttag (det som på engelska kallas level 1 charging, laddboxen ska ge s.k. level 2 charging).
Kan det vara så att den bilen inte klarar av att ladda så mycket snabbare än så? Många plug-inhybrider kan inte ladda speciellt snabbt.
Stort tack! Nej el och vatten rör jag aldrig japp låter som jag får samma effekt som när man laddar i vaniliga eluttaget, känns ju sådär bra. Elmannen får komma hit på måndag helt enkelt.
Jag tror också att du laddar med 1 fas. Gjorde det ett tag och det gick inte fort. Ändrade i boxen till 3 fas och laddar nu betydligt fortare med 7 kWh. Har ställt ner i bilen till 10 A för annars går proppen till ena fasen. Jag har ingen lastbalansering.
Ändringen i boxen gjorde jag i en speciell config app, inte i den vanliga appen där jag ser förbrukningen.
Min första tanke oxå men kollade minis hemsida om vad jag fattar ska bilen klara betyligt mer
Är detta bilens app, eller boxens?
Ah, missade vad det var för en bil.
Från MINI:s hemsida:
Many AC public charging stations require you to bring your own Type 2 cable. They offer the same power as a wallbox athome and you can charge a MINI Electric with the same 11 kW, while the MINI COUNTRYMAN plug-in hybrid uses 3.7 kW.
Jag har ingen erfarenhet av plug in-hybrider, men det låter som att du bör kunna få 3,7 kW via din box (dock inte mer än så i just den bilen).
Boxens. I bilens ser jag egentligen bara hur mkt den laddat
Ja precis men som sagt det är ändå 3ggr snabbare än jag får nu
Mystiskt. Ja, nä jag hade nog tagit dit installatören igen, eller bett om att få gå igenom problemet över telefon i alla fall och se om de kan vägleda lite.
Tänker han får pallra sig hit…
Plug in bilar brukar vara en fas 16 amp och max 3,7kw när det gäller laddkapacitet.
Hur många amp får du ut på faserna? Och har du lastbalancering? Någon stor förbrukare just nu? Ugn torktumlare etc