Dålig laddning av laddbox

Där har du svaret, på fas 1 har du bara 5,9amp därav endast 1,3kw.

Har det funkat tidigare så är min killgissning att du har några stora förbrukare

Ah ok, men dock var det första gången jag testade den idag… i huset har vi inga större grejer igång heller.

Hmm, aaokej. Då kan jag nog inte hjälpa dig mer över tangentbordet….testade elektriker mot din bil att det funkade?

Nej vi hade vid tillfället inte fått bilen ännu…

Ofta kan man begränsa laddströmmen i bilens inställningar.
Det är inte så att den är inställd på 6A?

Aha, jag ska kolla!

Du har bara laddning på en fas dvs L1.

Kan bilen bara ladda på en fas?
Funkar alla 3 faser i huset?
Är kablarna till laddaren korrekt installerade, dvs har du spänning i alla 3 faspunkter på laddaren?

Belastning i resten av huset spelar ingen roll här. Laddaren ska ändå känna av L2 och L3 också.

Märkbara punker:
Fasrotation: L1 - för 3 fas skall även L2 och L3 kännas vid.
Offlineström: 10A @ TN 1 - vad betyder egentligen detta? Jag tolkar det som max 10A på 1 fas vid “offline” men vad betyder “offline”?

Förstår att detta är för mycket av en lekman, men det är som ovan nämnt där problemen först skall undersökas.

/Elektriker.

De flesta plug-in hybrider laddar bara på en fas. Och om jag tolkar dina skärmdumpar rätt så släpper laddboxen på med 12A men din bil tar bara emot 6A (vilket är 1,3kW). Så jag skulle leta efter problemet i din bils inställningar.

Och de allra flesta har stora effektförbrukare i sitt hem. Slår du på ugnen, spisen eller micron och den ligger på samma fas som elbilen så kan det räcka så att det inte ens finns 6A över till den…

Offline är nog den fallback ström laddboxen går ner till om den tappar kontakten med lastbalanseringen. Jag kan tycka att det är i högsta laget att sätta den på 10A. 6-8A är mera vettigt…

Japp var en inställning i bilen där man kunde justera dpänning. Satte den på max, så nu får jag 2.65 kw men fortfarande på 1 fas. Elektrikern får kika på det tänker jag

1 gillning